אמיר מנדל

צ'ייקובסקי ודבוז'ק: שלישיות פסנתר. להב שני; רנו קפוסון; קיאן סולטני / אלבום

הפטרונית שמימנה את צ'ייקובסקי שנים רבות, נדז'דה פון מק, רצתה שיכתוב שלישייה לפסנתר, כינור וצ'לו. צ'ייקובסקי דחה את הרעיון במכתב אליה מ–1880, שם סיפר ששילוב הגוונים של פסנתר עם כלי קשת כמו פסנתר או צ'לו נשמע לו כאילו הם נלחמים זה בזה, ושאינו יכול לשאת את החיבור. "לא אוכל לכתוב בשום מידה של השראה צירוף גוונים שכזה", סיכם.

ב–1881 מת בפריז ניקולאי רובינשטיין, פסנתרן, מלחין ומייסדו של הקונסרבטוריון במוסקבה. רובינשטיין היה זה שהזמין את צ'ייקובסקי ללמד, והיה גם ידיד קרוב. באופן מפתיע, החליט צ'ייקובסקי לחבר לזכרו שלישייה לפסנתר, כינור וצ'לו, שביצוע הבכורה שלה התקיים ביום השנה למותו של רובינשטיין, במארס 1882.

בניגוד בולט למלותיו של צ'ייקובסקי, היצירה שחיבר, השלישייה אופוס 50, מצטיינת בשילוב ייחודי ומרשים של כלי הקשת עם הפסנתר. ליצירה יש זרימה מלודית רכה ורחבה והבעה רגשית חזקה. כלי הקשת מנהלים דיאלוג מעניין עם הפסנתר ו"מרככים" את אופיו ואת הבעתו. היצירה כתובה בשני פרקים, הראשון משנה מהירויות אך רובו מהיר, תוסס ומלא תנועה. הפרק השני כולל 12 וריאציות על נושא שמוצג בפסנתר בראשית הפרק, והוא קליידוסקופ של שינוי מוזיקלי.

אנטונין דבוז'ק (1841–1904) הוא בן זמנו של צ'ייקובסקי (1840–1893) ויצירתו הושפעה מברהמס, אבל גם מהמוזיקה הלאומית של בוהמיה. את השלישייה אופוס 65 לפסנתר, כינור וצ'לו כתב דבוז'ק ב–1883. היא בנויה כיצירה קאמרית גדולת ממדים, אופיינת לשיא תקופת הרומנטיקה, עם הבעה מוחצנת וביטוי ניכר לכל אחד מהכלים. עם זאת, יש בה יסודות של פולקלור ומנגינות עממיות מאזור הולדתו של המלחין בבוהמיה.

באלבום החדש של חברת Erato, מתכנסים שלושה מוזיקאים עם קריירות אישיות משגשגות לביצוע משותף של שתי היצירות הקאמריות של צ'ייקובסקי ודבוז'ק. ההקלטה נעשתה בהופעות חיות בפסטיבל פסחא באקס־אן־פרובנס, באפריל 2018. להב שני, רנו קפוסון וקיאן סולטני אינם הרכב קאמרי קבוע, והנגינה לא מלוטשת בכל פרטיה, אבל החיבור ביניהם יוצר דרמה, התלהבות ועוצמות מוזיקליות סוחפות. כבר בפרק הראשון של השלישייה של צ'ייקובסקי, שפותחת את האלבום, ניכר שהנגינה מוחצנת, נלהבת ו"פתוחה" מבחינה רגשית. ההקלטה מחדדת את הצלילים הגבוהים בכינור של קפוסון, כך שהוא לא תמיד מעודן. לא כל הכניסות מושלמות. לכל אלה אין חשיבות ככל שהשלישייה נפרשת במלוא צבעיה. הנגינה מפגינה את ההבעה הרגשית הגלומה בה וגם את המבנה המוזיקלי הייחודי, המאוזן והמתוחכם שצ'ייקובסקי יצר.

בשלישייה של דבוז'ק, שופע הפרק הראשון אנרגיה ואינטנסיביות. הפרק השני ריקודי, קליל יותר ומכיל חומרים ממקורות של מוזיקה עממית, שמובלטים בעדינות בביצוע זה. הפרק השלישי לירי במיוחד, והרביעי נמרץ וחוזר למצב הרוח של הפרק הראשון. השילוב בין השלושה מאוזן ועובד היטב. להב שני הוא פסנתרן שמקדם קריירה של סולן לצד עבודתו הצפופה כמנצח. הוא המנהל המוזיקלי של תזמורת רוטרדם; המנהל המיועד של הפילהרמונית הישראלית; מנצח אורח ראשי בתזמורת הסימפונית של וינה. רנו קפוסון הוא אחד הכנרים העסוקים בעולם, ומרבה להקליט בנוסף לשהותו בצמרת טבלת ההופעות. קיאן סולטני האוסטרי, בן למהגרים מאיראן, הוא הצ'לן הראשי בתזמורת הדיוואן של דניאל בארנבוים. בגיל 27, הוא נמנה על הצ'לנים הסולנים העסוקים בעולם ובשנה שעברה הקליט אלבום בגוון אישי, "Home". ההקלטה צלולה ואינטימית. ניתן לרכוש את האלבום כדיסק, וביתר קלות, למצוא אותו באתרי הסטרימינג העיקריים, כמו אפל מיוזיק, ספוטיפיי ובעיקר טידאל שאיכות השידור שלו עדיפה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ