המלצות קלאסיות: 14.11 עד 21.11

אמיר מנדל
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
רוברט שומאן
רוברט שומאןצילום: Joseph Kriehuber
אמיר מנדל

רוברט שומאן: יצירות לפסנתר. ג'וזף טונג / אלבום

הפתעה נעימה, גם מפני שלא הכרתי את הפסנתרן. הוא בריטי שמרבה לבצע את היצירות לפסנתר של סיבליוס, אבל נתקלתי בהמלצה על אלבום שומאן בנגינתו, ולטעמי זה אלבום מצוין ממש. טונג מנגן ארבע יצירות מוכרות: את ה־Arabeske, אופ' 18 — יצירה שנכתבה בגיל 29, ונהוג להתייחס אליה כיצירה שיש בה ביטוי ל"אאוזביוס" ו"פלורסטן", הדמויות ששומאן בחר בהן כייצוגים של האנרגיה המאנית והאנרגיה הדכאונית שהוא חווה והכיר; את הפנטזיה הנהדרת אופ' 17, יצירה מרכזית ברפרטואר הפסנתר הרומנטי; "פרפרים" אופ' , יצירה מגיל 21, שהיא מעין מקבילה מוזיקלי לנשף מסכות, ו"סצינות מקרנבל וינאי", מחזור צבעוני וסימטרי של חמישה קטעי פסנתר יפים להפליא.

טונג נמנע מהרבה מאפיינים שמזוהים עם שומאן: ניגודים מובלטים של מצב רוח, רומנטיקה מוחצנת. אצלו, היצירות לפסנתר שופעות אנרגיה צעירה, סוחפת ונמרצת. הן שוטפות קדימה, ועדיין, מחוללות חוויה רגשית אינטנסיבית ומלהיבה ממש. בלי להיות מהורהר, מתוך זרימה שוטפת שאינה מרבה להתעכב על ייצוגי "אאוזביוס" ו"פלורסטן", הוא מעצב שומאן סוחף, עכשווי ומאוד מהנה. צליל הפסנתר כובש ביופיו, ומובלט בהקלטה הצלולה של חברת Quartz.

פסטיבל הפסנתרים 2019 / תיאטרון ירושלים, חמישי עד שבת

אירוע מעניין שניגש אל רפרטואר הפסנתר מזוויות שונות, מעבד אותו, משחק אתו, ובאופן כללי, פונה אל הסקרנות של המאזין. גיבורו של פסטיבל הפסנתרים הוא פרדריק שופן, ויצירותיו עומדות במוקד הביצועים והעיבודים. במרכז האירוע קונצרט הסיום החגיגי שלו, באולם הנרי קראון, בשבת, 20:30. ינוגנו בו יצירות ללא עיבודים ושינויים. המלחין קז'ישטוף פנדרצקי ינצח על התזמורת הסימפונית ירושלים בשתי יצירות שחיבר: שאקון מתוך הרקוויאם הפולני, והקונצ'רטו לפסנתר, עם הסולן לוקש קרופינסקי. ינוגן גם הקונצ'רטו השני של שופן לפסנתר ותזמורת, עם הסולנית דוראל גולן, ולסיום קונצ'רטו נשכח, של הפסנתרן והמלחין איגנץ יאן פדרבסקי, לימים לראש ממשלת פולין החופשית. שימון נהרינג, הזוכה בתחרות רובינשטיין האחרונה, ינגן את הקונצ'רטו של פדרבסקי עם הסימפונית ירושלים בניצוחו של דויד רונץ.

בדרך לקונצרט הסיום יש שפע של קונצרטים מסקרנים ויצירתיים, בהם קונצרו מונחה של הפסנתרנים אורית וולף וטל זילבר ששמו "שופן פוגש את אמריקה הלטינית" (רבקה קראון, שישי 11:30); "לאלתר לשופן" עם עומרי מור ("האולפן", שישי, 10:00) ומופע מושך במיוחד, "מכתבים לשופן" של שלישיית גיא מינטוס (אולם רבקה קראון, חמישי, 18:00).

פיאנומאניה: באטריצ'ה ראנה / ערוץ קלאסיקה, שבת, 11:30

רסיטל מאולם גולבנקיאן בליסבון שהתקיים ב–2018 ויש בו גם יצירות שנכנסו אחר כך לאלבום המצוין שהוציאה השנה באטריצ'ה ראנה. היא נולדה ב–1993 בעיירה בדרום איטליה ולמדה פסנתר מגיל ארבע. את הלימודים הגבוהים עשתה בבית הספר הגבוה בהנובר בהדרכתו של פרופ' אריה ורדי. מדליית כסף בתחרות ואן קלייבורן ב–2013 הספיקה לה כדי להזניק קריירה בינלאומית בולטת, שכן נמצא האמרגן שזיהה את ייחודה. ב-2016 היא הקליטה את אחד הביצועים המעניינים ביותר שיש כיום ל"וריאציות גולדברג" של באך. היא נעה בנינוחות בין יצירות מתקופת הבארוק לבין יצירות כמו "שלושה פרקים מפטרושה" של סטרווינסקי, שדורשות עומק מוזיקלי וגם מאמץ פיזי וטכני גדול. יצירה זו נמצאת באלבום האחרון שלה, שיצא השנה, לצד "מראות" של ראוול ועיבוד ל"ציפור האש" של סטרווינסקי שנוגנו גם ברסיטל בליסבון. הרסיטל נפתח בשתי יצירות של שומאן, Blumenstück אופ' 19, יצירה פחות מושמעת, והאטיודים הסימפוניים המרהיבים אופ' 13.

רביעיית פאבל האס / המרכז למוזיקה קאמרית בתל אביב, ראשון, 20:30

רביעיית פאבל האס מצ'כיה התבלטה בשלב מוקדם אחרי שנוסדה, עם הקלטות שזכו בפרסי ״גרמופון״ ולוח הופעות שהתמלא במהירות. כיום. יא אחת מרביעיות המיתרים הבולטות בזירה הבינלאומית. הרביעייה מגיעה למרכז למוזיקה קאמרית בתל אביב עם תוכנית מעניינת. שתי יצירות צ׳כיות: הרביעייה השנייה, המתנגנת, של סמטנה, והשנייה של מרטיני, מלחין מרתק ופחות מוכר. לסיום, הרביעייה אופ׳ 59 מס׳ 3 (״רזומובסקי״) מאת בטהובן.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ