המלצות קלאסיות: 19.12 עד 26.12

אמיר מנדל
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
בנימין הוכמן
בנימין הוכמןצילום: JRGEN FRANK
אמיר מנדל

בנימין הוכמן: פרויקט מוצרט / אלבום וקונצרטים בקונסרבטוריון בתל אביב: שני, 23.12, 20"30; רביעי, 25.12, 20:30.

הסונטות של מוצרט לפסנתר מבוצעות קצת פחות מיצירות אחרות של המלחין, אבל כמה וכמה מהן נפלאות ומייצגות את הכתיבה של מוצרט במיטבה. הפסנתרן בנימין הוכמן החליט לנגן את כולן בסדרת רסיטלים שיקיים בתל אביב, ובמקביל בניו יורק, בבארד קולג'. שני רסיטלים ובהם תשע סונטות, וגם הפנטזיה הנהדרת ק' 475, יבוצעו בשבוע הקרוב. באוגוסט 2020 ינגן הוכמן שלושה רסיטלים נוספים ובהם שאר היצירות לפסנתר סולו.

הוכמן הוא יליד ירושלים. מרכז פעילותו בניו יורק. ב–2011 זכה במענק הקריירה ע"ש איוורי פישר של מרכז לינקולן. הוא מופיע עם רפרטואר מגוון, ובשנים האחרונות שם דגש על מוצרט. על פרויקט הסונטות והיצירות לפסנתר סולו כתב כך: "לראשונה בחיי בחרתי להתעמק במוסיקה של מלחין אחד, ולבצע מחזור יצירות שלם. מה שקיבלתי מחוויה זו היא הבנה עמוקה הרבה יותר של שפתו המוסיקלית של מוצרט. התחלתי לגלות קשרים בתוך היצירות וביניהן. השפה המוסיקלית החלה להיות לי נהירה וברורה הרבה יותר וגיליתי תובנות רבות. מדוע והיכן בוחר מוצרט להחליף את סדר הנושאים? מתי הוא בוחר להפתיע בסולם לא צפוי? כיצד הוא מכיל מגוון עצום של הבעה בתוך צורת הסונטה, שכל סטודנט מכיר? במה הוא אחר מהיידן או בטהובן? מה האתגרים בסונטות המוקדמות לעומת המאוחרות?"

כל רסיטל ישלב יצירות מתקופות יצירה שונות של המלחין. ב–23.12 יבוצאו הסונטה מס' 1, ק,279; מס' 17, ק' 570, הסונטה שלפני האחרונה, מ-1789; והסונטות ק' 331 ו-310. כשמאזינים להן זו ליד זו שומעים אכן את התפתחות השפה המוזיקלית של מוצרט לאורך השנים. בכל מקרה, אלה יצירות יפות להפליא שניתן להאזין להן בזו אחר זו בלי להשתעמם, בזכות מפלי הצבעים, הרעיונות והמלודיות היפות שהן שופעות. ב–25.12 יחוברו שו סונטות מתקופות שונות — ק' 457, ק' 282; "הסונטה הקלה" ק' 545 שנועדה לנגנים מתחילים ומשלבת פשטות עם תחכום הרמוני; ק' 333. הרסיטל הזה ייפתח בפנטזיה בדו מינור, ק' 475, יצירה יפה במיוחד, שמשלבת צלילות מבנית עם עוצמה דרמטית.

גם האלבום האחרון שהקליט הוכמן מתמקד במוצרט. זאת, אחרי שאלבומו הקודם כלל יצירות של בריו, ג'ורג' בנג'מין ואוליבר נסן. אני מתרשם שיש חזרה לעידן של מוזיקאים שאינם "מומחים" למוזיקה חדישה, או למוקדמת, אלא מנגנים רפרטואר רחב, כשהתובנות שלהם ממוזיקה חדשה משליכות על הפרשנות שלהם את הרפרטואר ה"קלאסי", וכמובן גם להיפך. באלבום המדובר מנגן הוכמן את הקונצ'רטי מס' 17 ומס' 24 לפסנתר, עם התזמורת הקאמרית האנגלית. הוא מנצח על התזמורת מן הפסנתר. מאריי פרהיה ודניאל בארנבוים הקליטו את מכלולי הקונ'רטי של מוצרט שלהם, עם אותה תזמורת, בניצוחם. האלבום של הוכמן זורם היטב, מנוגן בתקיפות רהוטה ושומר על איזון יפה בין הפסנתרן לתזמורת.

באך: מוטטים. פיגמליון בניצוח רפאל פישון / ערוץ מצו HD, שבת, 03:00; שני, 10:30; רביעי, 18:00

האגדה מספרת שאחד מהרגעים המשמעותיים בהתפתחותו של מוצרט כמלחין היה כששמע את המוטטים שדל באך והבין את הכוח הטמון בטכניקה הפוליפונית המשוכללת של המאסטר מהדור הקודם. המוטטים היו בעצם היצירות היחידות של באך שבוצעיו ברצף ממותו עד גילויו מחדש במאה ה–19. קבוצת פיגמליון המצוינת עם מנצחה רפאל פישון מבצעת כיום רפרטואר נרחב של יצירות בארוק מרכזיות, כולל יצירות רבות של באך, בביצועים מעודנים עם גוון קולי יפה במיוחד.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ