המלצות קלאסיות: 16.1 עד 23.1

אמיר מנדל
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
איגור לויט
איגור לויטצילום: :Christian Werner
אמיר מנדל

בטהובן: כל הסונטות לפסנתר. איגור לויט / אלבום

אלבום הבכורה של איגור לויט יצא ב–2013, וכלל את הסונטות המאוחרות של בטהובן, מס' 28–32. אלבום כל הסונטות, שיצא בשנה שעברה, מציע את אותן הקלטות מלפני שש־שבע שנים לסונטות המאוחרות. לצדן יש ביצועים חדשים יותר ל–27 הסונטות שחיבר בטהובן בין 1795 ל–1814.

לוויט, יליד 1987, מלמד בבית הספר הגבוה למוזיקה בהנובר שבו למד. מתחילת הקריירה שלו הוא התמקד ברפרטואר שנחשב רציני ומעמיק, ושם פחות דגש על יצירות שנתפשות כנוצצות או וירטואוזיות. הוא חיבר באלבום אחד עטור שבחים ופרסים את וריאציות גולדברג של באך, וריאציות דיאבלי של בטהובן וסט הווריאציות

The people united will never be defeated מאת המלחין האמריקאי פרדריק ז'בסקי, יליד 1938.

לחיבורים רעיוניים מסוג זה וגם לאלבום מאורגן ומעוצב היטב של כל הסונטות של בטהובן יש ערך מוסף כשהם באים במארזים של דיסקים, שריד של העולם הישן. בעידן הסטרימינג והקבצים הדיגיטליים יש פחות טעם בהפצת אלבום כל הסונטות של בטהובן עם מבצע יחיד. נדיר שמאזינים כיום לאלבום ברצף, אף שגם באתרי הסטרימינג הוא מופיע כיחידה אחת. המעבר מסונטה לסונטה, מביצוע לביצוע, או למלחין אחר שעלה בדעתנו בעת ההאזנה פשוט קל מדי. הנטייה לגיוון תנצח לרוב את החינוך לשיטתיות.

נראה שעם הטמעתן — האטית מאוד — של תבניות הסטרימינג בעולם הקלאסי אלבומים מסוג זה ייעלמו בהדרגה. האלבום של לויט הוא כבר מוצר קצת אנכרוניסטי. אין פירוש הדבר, כמובן, שתוכנו איננו מוצלח. התוכן לא אחיד וגם במובן זה אולי עדיף היה להקליט את הסונטות בתהליך ממושך, כשהן מופרדות זו מזו. לויט משמיע קול ייחודי בבטהובן. הוא מאופק, מהיר, אינטנסיבי בפיסוק אבל מתון בדינמיקה. הדרמה אצלו עמוקה ומתוחכמת, בנויה מזרימה מהירה של יסודות מוזיקליים מתנגשים ולא מעוצמה מוחצנת. זה עובד מצוין בסונטת "ולדשטיין"; בסונטות ה"קטנות" אופוס 49, אופוס 78 ואופוס 79; בסונטות "הסערה" ו"אור הירח" שיוצאות נשכרות מהבלטת המבנה והזרימה. ב"אפסיונטה", כמו גם בהקלטות המוקדמות יותר של ה"המרקלוויר" ושל הסונטה אופוס 101, חסר לי בכל זאת כוח ישיר ומחוספס יותר, רגש חשוף שלא עובר עיבוד מתוחכם מדי.

ההקלטה של חברת "סוני" מצוינת — צלולה, מלאה, עם מרחב יפה מסביב לפסנתר. יש תחושה של ישיבה באולם קונצרטים קאמרי משובח. הפרשנות של לויט מעניינת ויש בה אמירה אישית ומקורית. בחלק מהסונטות היא גם נוגעת. יש באלבום הזה ביצועים שכדאי להקדיש להם זמן ותשומת לב.

יצירות קאמריות של מוצרט, שולהוף ובטהובן. נגנים מהתזמורת הפילהרמונית הישראלית / מצו HD. שישי, 08:20. שבת, 07:00. ראשון, 14:00

תוכנית יפה במיוחד. את החמישייה לפסנתר וכלי נשיפה חיבר מוצרט ב–1784. הבכורה התקיימה יומיים אחרי סיום הכתיבה, ואחריה תיאר מוצרט את החמישייה במכתב לאביו כ"יצירה הטובה ביותר שחיברתי מימיי". החמישייה אופ' 16 של בטהובן נכתבה לאותו הרכב, ובהשפעת החמישייה של מוצרט. היא נושאת, כמובן, אופי שונה לחלוטין, ומרהיבה בזכות עצמה. הפסנתרן בשארה הרוני מצטרף אל מוזיקאים מחטיבת כלי הנשיפה של הפילהרמונית הישראלית. בין שתי החמישיות ינוגן הדיוורטימנטו היפה של ארווין שולהוף (1894–1942) לאבוב, קלרינט ובסון. היצירה, בשבעה פרקים, חוברה ב–1927.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ