המלצות קלאסיות 13.2–20.2

אמיר מנדל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
איזבל פאוסט. מנגנת אלבום לצד אלכסנדר מלניקוב
איזבל פאוסט. מנגנת אלבום לצד אלכסנדר מלניקובצילום: Li lewei / Imaginechina / AFP
אמיר מנדל

Mozart: Sonatas for fortepiano and violin / אלבום

הנגינה כאן של איזבל פאוסט ואלכסנדר מלניקוב פשוט נפלאה. בדיוק מה שאפשר לקוות לו מביצוע למוצרט: זרימה שוטפת שמבליטה את יופיין של המלודיות; פשטות וטוהר בנגינה שיוצרות מורכבות רגשית ותחושה אמביוולנטית בהאזנה — זה עצוב? זה שמח? באיזה אופן בדיוק זה נוגע כל כך ללב? יש כאן איפוק ואינטימיות, ועם זאת מתח וסערת רגשות. מוצרט במיטבו. הכותרת — סונטות לפסנתר וכינור — אינה מקרית או שגויה. בתפישה התקופתית אלה סונטות לפסנתר עם כלי מלודי מלווה שנועד להעשיר את ההרמוניה, לקשט, לחזור על קטע מלודי שהפסנתר מציג לשם הדגשה. להיות עזר כנגד הפסנתר. מוצרט אכן כותב על פי התפישה התקופתית, אלא שהיצירתיות משתלטת עליו ותפקיד הכינור נעשה עשיר, מגוון ומעניין יותר. הוא נהפך לחלק מדיאלוג מרתק עם הפסנתר, דו שיח שמבדל יצירות אלה מסונטות אחרות בנות התקופה לאותו הרכב. מבחינת המבצעים כיום האתגרים לפסנתרן ולכנר הם דומים.

פאוסט ומלניקוב הם צוות קאמרי ותיק שכבר הקליט ביצועים גדולים ליצירות מרכזיות ברפרטואר. הם מנגנים גם בשלישייה עם הצ'לן ז'אן גייאן קיראס וגם כסולנים. לפאוסט, במיוחד, יש הקלטות מופלאות כסולנית, כמו הקונצ'רטי לכינור של באך, מוצרט ובטהובן. עם זאת, לי יש חיבה מיוחדת לצירוף של כינור ופסנתר, ובתחום הזה הטביעו פאוסט ומלניקוב חותם כצוות. אלבום הסונטות של בטהובן לפסנתר וכינור בביצועם בולט בין שפע של ביצועים מרשימים ליצירות אלה. ההקלטה שלהם לסונטה של דביוסי יצרה את אחד הרגעים הבלתי נשכחים במוזיקה קאמרית בשנים האחרונות.

האלבום הנוכחי הוא השני בסדרת הקלטות לסונטות של מוצרט לאותו הרכב, וגם הסדרה הזו תהיה, ככל הנראה, מיוחדת במינה. יש כאן ארבע סונטות נהדרות — ק'376, ק'305, ק'301, ק'378. האזנתי באתר הסטרימינג Primephonic שנוח ונעים לתפעול ומפיק סאונד איכותי. בחלק העליון של דף הבית יש המלצות של המערכת. המלצת העורך כרגע היא אלבום 52 הסונטות של סקרלטי בנגינתו של לוקאס דבארג, אחד מאלבומי השנה שלי ל–2019. האלבום הנהדר של מוצרט נמצא גם באתרים אחרים, אבל למעוניינים, זו הזדמנות טובה להכיר גם את האתר הזה, שדמי המנוי החודשי שלו צנועים.

רביעיית כרמל עם יגאל לוין — יצירות מאת מוצרט, ברבר וברהמס / קונצרט באודיטוריום הקונסרבטוריון בתל אביב, שבת, 20:30

קונצרט קאמרי מסקרן שהתוכנית בו מרתקת. רביעיית המיתרים ק'421 נכתבה ב–1783, והיא משלבת את הצלילות עם העומק הרגשי הדרמטי שאופייניים כל כך למוצרט — באופרה, בסימפוניות המאוחרות, בקונצ'רטי וגם במוזיקה קאמרית.

היצירה השנייה בקונצרט מוכרת פחות, אבל ראויה בהחלט. סמואל ברבר חיבר את רביעיית המיתרים היחידה שלו, אופ' 11 כשהיה בן 26, ב–1936. הפרק השני שלה, האדג'ו, עובד על ידי ברבר לתזמורת כלי קשת ונהפך לאחד מלהיטיו הגדולים. הצלחת העיבוד של הפרק השני האפילה על היצירה המקורית והותירה אותה באלמוניות יחסית. רביעיית כרמל מקדישה חלק מתוכנית לרביעייה היפה, שכתובה בסגנון פוסט־רומנטי, ונשמעת מוקדמת יותר משנת חיבורה האמיתית.

נגן הקלרינט יגאל לוין יצטרף לרביעיית כרמל בחלק האחרון של הקונצרט לנגינת אחת היצירות הקאמריות המרגשות ביותר שיש — חמישיית הקלרינט של ברהמס, אופ' 115. רומנטיקה עמוקה אך מאופקת, מלנכוליה ומלודיות יפות. כל זה מתחבר ליצירה מופלאה ממש.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ