המלצות קלאסית: 20.2 – 27.2

אמיר מנדל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אמיר מנדל

ויינברג: קונצ'רטי לכינור, צ'לו וכינור / אלבום

מסטיסלב רוסטרופוביץ'
מסטיסלב רוסטרופוביץ'צילום: REUTERS

אלבומים "היסטוריים" ונגנים מן העבר לא נמצאים בדרך כלל במרכז ההתעניינות שלי. אני מאמין שאינטרפרטציה מתחדשת היא חלק מכוחה של המוזיקה הקלאסית להיות תופעה חיה, רלוונטית ומתחדשת. אלא שלכללים יש חריגים, וכבר זמן מה שאני לוטש עיניים אל האלבום הזה שבו שלושה קונצ'רטי מאת מייצ'יסלב ויינברג — לכינור, צ'לו וחליל – מנוגנים על ידי האמנים שלהם הם נכתבו — ליאוניד קוגן, מסטיסלב רוסטרופוביץ' ואלכסנדר קורנייב. זמן רב חיפשתי את הדיסק, שהוא פריט נדיר ולאחרונה ראיתי אותו באתר לאספנים במחיר של 500 יורו. בשלב זה נכנסתי לחנות מקוונת ורכשתי את האלבום בפורמט של קבצים איכותיים תמורת 46 שקלים.

ההקלטות נעשו בשנות ה–60 של המאה ה–20 בברית המועצות, ואיכותן הטכנית סבירה. הנגינה היא חוויה גדולה. בין הכנרים, זכור ליאוניד קוגן פחות מדוד אויסטרך, אבל נגינתו לא פחות מרגשת. הוא מפיק צליל נפלא ומצית אש בקונצ'רטו היפה של ויינברג. רוסטרופוביץ' לא ממש זקוק להמלצות, וקורנייב שייך לליגה של שני חבריו, אבל בחליל. ערכו של ויינברג כמלחין מרשים יותר ככל שמעמיקים ביצירותיו הרבות, ושלושת הקונצ'רטי האלה הם הדגמה טובה לכך. האלבום הישן והנפלא הזה מציג אותו במיטבו ותענוג להאזין לו שוב ושוב.

גמר התחרות על שם פאול בן חיים / הקונסרבטוריון בתל אביב, חמישי, 15:30, 19:00

זו תחרות למבצעים, אבל היא מיוחדת בכך שהם מבצעים יצירות של מלחינים ישראלים. היום מתקיים שלב הגמר שמחולק לראשונה לשניים, זמרים ונגנים. את החלוקה הזו קידמה מירה זכאי, שהיתה יושבת ראש חבר השופטים של התחרות עד מותה בשנה שעברה. זכאי גם דחפה להמשך קיומה של התחרות אחרי שמשרד התרבות קיצץ בתקציבה רטרואקטיבית, כפי שעשה עם מוסדות רבים בתחום המוזיקה הקלאסית. תרומה פרטית איפשרה את המשך התחרות ואת הפיצול בין חלק קולי לכלי, שלכל אחד מהם חבר שופטים נפרד. בראש שתי קבוצות השופטים עומד המלחין פרופ' משה זורמן. בחלק הכלי ינוגנו יצירות של מלחינים כפאול בין חיים ומרק לברי וגם של מלחינים עכשוויים כמו עמוס אלקנה ואבנר דורמן. בגמר הקולי ניתן יהיה לשמוע שירים של פאול בן חיים, של נועם שריף, של צבי אבני, שהוא גם יושב ראש הנהלת התחרות, וכמה וכמה שירים מאת סשה ארגוב.

נביאי הקווינטה ביצירות מאת מונטוורדי, רוסי ועילם רותם / ימקא ירושלים, ראשון, 20:00. אולם צוקר, תל אביב, שני, אולם הכט, חיפה, שלישי, 20:00

ההרכב של קבוצת "נביאי הקווינטה" משתנה, אבל מספר יסודות נותרים קבועים. הרפרטואר, שמתמקד במאה ה–17; הניהול המוזיקלי של עילם רותם, שהוא גם זמר בס ששר בהרכב — והאיכות המרשימה של הפרשנות, גם בעומק ובעידון שלה, גם בצבע הקולי היפה שהקבוצה משיגה, בכל הרכביה. ייחודיות ברפרטואר של "נביאי הקווינטה" היצירות שכותב עילם רותם, יצירות עכשוויות שנכתבות בסגנון המאה ה-17, ומעוררות עניין, מחלוקות, הסתייגות והתפעלות.

רביעיית ארוד מנגנת היידן, ברטוק ובטהובן / אודיטוריום הקונסרבטוריון בתל אביב, רביעי, 20:30

המרכז למוזיקה קאמרית בתל אביב מצטיין באיתור הרכבים קאמריים חדשים־יחסית ומעולים. רביעיית ארוד מגיעה מצרפת, שם יש שגשוג של רביעיות מיתרים מאז הצלחתה מעוררת ההשראה של רביעיית אבן. התוכנית נעה בין שיאים בכתיבה לרביעיית מיתרים במאה ה–18, ה–19 וה–20: רביעייה אופ' 76 מס' 5 מאת היידן; "רזומובסקי" הראשונה של בטהובן, וביניהן, רביעייה מס' 4 מאת ברטוק.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ