שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

פסיון צפוי בהחלט

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מימין: נעמה גולדמן והילה בג'יו. תרומה ישראלית מכרעתצילום: חגי חיטרון

גילוי נאות: לח"מ יש ציפיות נמוכות מביצוע ה"מתיאוס פסיון" של באך בהרכב מודרני ורב משתתפים, עם תזמורת גדולה ועם מקהלה גדולה. ציפיות נמוכות אלה התממשו אמש בקונצרט שהגישו מקהלות אורחות מאסטוניה והתזמורת הסימפונית ירושלים בניצוחו של אנדריס מוסטונן, מול קהל של כ- 1500 איש ואשה.

על הפרק הראשון של הפסיון, שמלותיו "בואו בנות, עזרו לי לקונן", כתב פעם לנארד ברנסטיין כי "הצירוף של שלוש המקהלות מסחרר, אין דומה לו בעולם המוזיקה". אפשר לומר שהטמפו המזורז שבו בחר אתמול המנצח האסטוני מוסטונן להוביל פרק זה יכול להיתפס ככפירה מוזרה בדעתו זו של ברנשטיין. המתיאוס פסיון של באך עשיר בפניני השראה ומחשבה ש"אין שני להן", אבל בדירוג ההתפעלות – הפרק הראשון הנ"ל עולה על כולנה. פיספסת אותו, חיפפת אותו, כמעט לא תוכל לשקם את הרושם.

הולכתו המהירה של הפרק היתה הרסנית, כאמור, ומבחינת הצליל - שתי המקהלות האורחות (למעשה, בחלוקה לשלוש מקהלות, בפרק זה) נשמעו שטוחות. בהמשך הן נשמעו רכות יותר, יש להודות, אבל בשום קטע זו לא היתה מקהלה בעלת אופי מעניין. המסקנה היא אולי שצירוף שתי מקהלות שונות, מקהלת גברים ומקהלת נערות, אינו אמור להוליד תוצאה טובה, מראש, ודאי שיש בארץ מקהלות מקצועיות שיכלו לספק זמרה באכית ברמה משופרת. עוד בקשר למהירות: טמפו מזורז הרסני נקט המנצח גם באריה לבאס "היטהר נא לבי", לקראת הסיום, שיצא מעוקר מהילה רוחנית.

הבס עודד רייך. הופעה מרשימה כ"ישו" צילום: חגי חיטרון

מה יש לציין לחיוב, בביצוע ששמענו? שהיצירה זרמה, ואין זה הישג של מה בכך; שמוסטונן שילב שניים־שלושה רעיונות טובים: זכור לי טמפו אטי ועוצמה מוחלשת בקטע המקהלה הקצרצר "האם זה אני, אדוני", שהבליטו את הדראמה, וגם השתהות ארוכה ראויה על הזעקה המצמררת־צורמת (בכוונה, זה האקורד שבאך בחר) של המקהלה המגלמת את ההמון הקורא "בר אבא". עוד יש לומר שהטנור האורח האסטוני אנטו אוניס בתפקיד המספר (ה"אוונגליסט") ניחן בקול צלול, אף כי לא בטוח בטונים גבוהים.

הבשורה הטובה של האירוע היא איכות תפקודם של הישראלים, מקרב הזמרים הסולנים. בראשם: הבס עודד רייך ("ישו") והמצו־סופרן נעמה גולדמן. הילה בג'יו תרמה את רמתה הגבוהה הרגילה אבל לא התרשמתי כי אריות של באך הן שדה הצטיינות מובהק של קולה. עוד יש להזכיר כי קונצרט זה חוזר הערב (25.2) בירושלים.

הסדרה הליטורגית של הסימפונית ירושלים: ה"מתיאוס פסיון" של באך, עם מקהלת הגברים הלאומית של אסטוניה ומקהלת הנערות אלרהיין מאסטוניה, זמרים סולנים מישראל ומחו"ל והתזמורת הסימפונית ירושלים. מנצח: אנדרס מוסטונן. אולם המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב, 24.2

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ