שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
נעם בן זאב
הקונצרט של הקאמרטה ירושליםצילום: מוטי מילרוד
נעם בן זאב

"מוזיקה לאנשים חושבים" - כך, בחיבה, מכנים קברניטי תזמורת הקאמרטה ירושלים את הסדרה החדשה שהעלתה התזמורת השנה. הסדרה, "חושבים מוזיקה", מציגה מודל חדש לז'אנר קונצרט־השיחה: לא הסברים על המוזיקה כפי שנהוג בכמה סדרות שמתקיימות עכשיו על הבימות בישראל, לא ניסיון לקרב את המאזינים ליצירות על ידי ניתוחן ותיאורן, אלא דיון בסוגיות שקשורות למוזיקה רק באופן עקיף, עקרוני; ויתר על כן: בדיון מתמשך לאורך הקונצרט, בהפסקות הקצרות שבין היצירות המנוגנות, במקום כנהוג בהרצאה מקדימה אחת.

וכך הרצה בסוף השבוע משה הלברטל, פרופסור לפילוסופיה כללית ויהודית, על הנושא "דיאלוג ושתיקה", והצביע על כמה צדדים מרתקים ומפתיעים ביחס בין הדברים. ביניהם, שהשתיקה הכרחית לדיאלוג: כמה זה נכון! כדי להקשיב - listen באנגלית - צריך להיות שקט: silent: שיכול אותן האותיות. גם על חוסר האונים של השפה הוא דיבר, חוסר אונים שמביא לשתיקה - או לדיאלוג ממין אחר, שהוא המוזיקה; כי כידוע המוזיקה מתחילה היכן שהמלים נגמרות. החיסרון היחיד בהרצאתו של הלברטל היה הזמן הקצר שארכה: היתה תחושה שהוא רק מתחיל, שיש עוד הרבה מה לשמוע ממנו, שדבריו הם מבוא, סקיצה, שהם לא מגיעים לעומק הראוי בגלל קוצר הזמן והקטיעות החוזרות ונשנות.

והיתה גם המוזיקה. וכשהיא דיברה, כולם אכן שתקו - הקהל, וגם הנגנים והמנצח. הקאמרטה בחרה תוכנית מעניינת לקונצרט הזה, שבמרכזה יצירה נדירה בביצועיה, מאת ארנסט בלוך: הקונצ'רטו גרוסו מס' 1 - מין סימפוניה עם סולנים מקרב התזמורת וביניהם פסנתר, ניאו־קלאסיקה של המאה ה–20 בהשראה מלאת דמיון ממוזיקת העבר. גם בארוק היה בתוכנית, וגם הוא נדיר: ריצ'רקר מ"המנחה המוזיקלית" של באך (וכן הקונצ'רטו לשני כינורות לסיום); וגם קלאסיקה שכמעט לא שומעים על הבימות, אדג'ו ופוגה לתזמורת מאת מוצרט. האזניים נפתחו איפוא הרבה יותר מהרגיל בזכות התוכנית המיוחדת, ובזכות ההרצאה שמיקדה את הקשב בדיאלוג ובשתיקות.

הקונצרט של הקאמרטה ירושליםצילום: מוטי מילרוד

עם זאת, קשה לומר שהביצוע בבוקר זה היה מספק. אנדרס מוסטונן הוא מנצח מלא אנרגיה והתלהבות, וזה בערך מה שיש לו להציע: מנעד דינמי צר, ניצוח שלא העפיל מעבר לסימון כניסות ולא התעלה מעבר להדגשת הפעמות, העדר משפטים מוזיקליים וגיוון דינמי, וגם תקלות באחידות הנגינה מה שעורר ספק אם מספר החזרות הספיק לקונצרט הזה - כל אלה התאימו לתחושה מההרצאה של הלברטל: שהקונצרט הוא רק מבוא, סקיצה; שהוא לא מגיע לעומק הראוי.

הקאמרטה הישראלית ירושלים בסדרה "חושבים מוזיקה". מרצה: פרופ' משה הלברטל; מנצח: אנדרס מוסטונן; סולנים: ירון רוזנטל, פסנתר; כרמלה ליימן ומתן דגן, כינור. מיצירות באך, מוצרט וארנסט בלוך. מוזיאון תל אביב, 6.3

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ