שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

דבוז'ק בארבע ידיים: מרענן אוזניים חיוני

יצירות סוחפות, אשד צלילי פסנתר בנגינה מקצועית, אולם מלא על גדותיו, כל זאת - בהופעה של הצמד דוראל גולן וויקטור סטניסלבסקי

חגי חיטרון
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
חגי חיטרון

היא צברית, הוא יליד אוקראינה שעלה ארצה בילדותו. שניהם למדו אצל אריה ורדי ולפני כן אצל דניאל גורטלר בין השאר, שניהם בני 30 וקצת, שניהם סיימו את האקדמיה בתל אביב בהצטיינות יתרה, שניהם פסנתרנים בעלי יכולת וירטואוזית: דוראל גולן וויקטור סטניסלבסקי הגישו בשבת בבוקר באולם "צוותא" תוכנית לדואו פסנתרנים שמראש קשה להיכשל בה, לפחות בגרימת התלהבות לשומעים. הם הגישו מופע שהדגים טפח ממאגרי הפסנתרנות הישראלית המעולה שצמחה כאן. התוכנית: מברהמס (עיבוד לכוראל פרליוד לעוגב) יצירה שתיפקדה כקובעת מצב רוח רציני, ועד "סערות החיים" הסוערת והשירתית גם יחד של שוברט, וזיקוקי רחמנינוב.

במרכז האירוע התנוססה החמישייה לפסנתר ומיתרים של דבוז'ק, שנמנית עם היצירות המנוגנות ביותר ברפרטואר הקאמרי ומציגה בין השאר רעיונות "עממיים" (למעשה אלה נושאים מקוריים ברוח עממית שדבוז'ק חיבר) וצורות עממיות ("דומקה" — כלומר בקירוב "הרהור על אגדה", וריקוד "פוריאנט" בוהמי סוחף). הקהל שמילא את אולם "צוותא" כלל מאזינים רבים שהיצירה הפופולרית היתה חדשה להם, סימן לכך היו התפרצויות מחיאות כפיים בין הפרקים, רבות משתתפים ומטרידות, אלא שמשמח לגלות שיש מבוגרים שמגלים בגיל 70 והסביבה את נכסי המוזיקה הקלאסית, בבחינת "מוטב מאוחר".

דוראל גולן וויקטור סטניסלבסקי. מעיין נובע מעשרים אצבעותצילום: חגי חיטרון

מי עשוי ליהנות מהעיבוד שעשה מוזיקאי ושמו קלר ליצירה זו של דבוז'ק, פסנתר בארבע ידיים במקום פסנתר וכלי קשת? מאזינים שלא מכירים את היצירה בנוסח המקורי וכצפוי הולכים מיד שבי אחריה, או מאזינים ששמעו המון פעמים את הנוסח השגור, עד כדי שחיקת ההתפעלות ממנו, או מאזינים בעלי הטיה פרו־פסנתרית. כך או כך, הנוסח לפסנתר בארבע ידיים (זו היתה לי פגישת בכורה אתו) מציע ריענון אוזניים חיוני לוותיקי הקווינטט ולמעריציו ומראה שרוב יופיה של היצירה מושג גם בלי עושר הצבע של כלי המיתר. ההבטחה הזאת, שהיה אפשר לנבאה, הוגשמה גם מכוח העובדה שהמבצעים היו פסנתרנים ברמה גבוהה, וחרף העובדה שנגינתם לא המריאה לשיא הליטוש ולמידת השלמות והעידון המצופים. לאחר דבוז'ק הצטלצלו יצירות קצרות מאת שוברט (לרבות עיבוד צורם למדי, לטעמי, ל"מומנט מוזיקלי" בפה־מינור) ומאת רחמנינוב, והקהל דרש וקיבל הדרן — "ליברטאנגו" מאת פיאצולה, שהוליד את מחיאות הכפיים הסוערות ביותר.

ותזכורת: בשבוע הבא, שוב בבוקר שבת, יופיע ב"צוותא" הפסנתרן הצעיר דניאל בורוביצקי (מבכירי תלמידיו של תומר לב וחבר באנסמבל הפסנתרנים "מולטיפיאנו") בתוכנית מאתגרת במיוחד, טכנית ואמנותית, מיצירות בטהובן,ליסט, ברהמס ועוד.

קונצרט שני בסדרת הרסיטלים לפסנתר במועדון "צוותא". ניהול מוזיקלי והפקה: חנוך חסון. אולם המועדון, 8.8

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ