בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קונצרט

קאמרטה במישור הפילוסופי

קונצרט מיוחד של קאמרטה שוזר דברי הגות על פי הרמב"ם וקירקגור עם קטעי מוזיקה נשגבת. השאלה: מהו הקשר

6תגובות

מדובר באירוע של קשתני תזמורת קאמרטה שבבסיסו קונספט מיוחד במקצת: נגינה, דיבורים, והדיבורים — לפחות עיקרם — אינם הסברים של היצירות המנוגנות אלא דברי הגות שיש להם (אולי) איזשהו קשר ליצירות אלה. הפעם בוצעו יצירות מאת ויוואלדי (סונטה שכותרתה "מול הקבר הקדוש"), היידן (שלושה פרקים מתוך "שבע המלים של ישו על הצלב"), שוסטקוביץ' (שני פרקים מתוך הרביעייה מס' 8, בעיבוד לתזמורת מיתרים) ובאך (הקנטטה מס' 82, בשלמותה). בצדם, במפוצל, היתה הרצאה על "סבל ואמונה" מפי נחמה ורבין, מרצה בכירה בחוג לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב.

דיבורים: ד"ר ורבין הציגה מופת של מעט המחזיק מרובה. הנושאים: מקומו של הסבל באמונה היהודית על פי ר' משה בן מיימון; מקומו של הסבל בחייו של "המאמין הקירקגורי" (גישתו של הפילוסוף סורן קירקגור). ההאזנה לדבריה הניבה התעשרות אינטלקטואלית קלה מיידית, עם סקרנות לדעת עוד. תמצית גישת הרמב"ם: כדי להגיע לדרגת אמונה נכספת יש להשכיל (בחוכמות חיצוניות) ולמלא את מצוות הדת. חשוב להימנע לחלוטין מלייחס לאלוהים תכונות או נטיות כלשהן, שהרי כל זה אינו אלא האנשה שלו. אין לייחס לאלוהים צדיקות או רשעות, קנאות או סובלנות, הנהגת העולם בדרך של שכר ועונש, וכו', שהרי אין אנו יודעים על אלוהים דבר.

קשתני תזמורת קאמרטה עם המנצח דורון סולומון באירוע "חושבים מוזיקה"
חגי חיטרון

מה כן לעשות, כהתקשרות כלשהי עם אלוהים? להגות בשם המפורש (בעגת ימינו: כעין מדיטציה על מלת "מנטרה"). התוצאה: רגעי הארה, רגעי אושר שאינו מותנה או קשור בסיפוק צרכים אנושיים כלשהם. רגעים כאלה, בעוצמתם, גורמים למאמין לתפוס את סבלו עלי אדמות כחסר חשיבות.

מוזיקה: ראויה לציון זמרתו רבת הטעם של הקונטרטנור אלון הררי בקנטטה "רב לי" של באך, והנגינה של האבובן מוקי זוהר בה. בפרק המרכזי — האריה הארוכה "היעצמו עיניים עייפות" נקט המנצח דורון סלומון טמפו מזורז מעט, ולדעתי הזירוז חיוני. פרק מהולל זה עלול להתקבל כנסחב ואפילו (תיסלח לי חטאת מקלדתי) טרחני. ראוי גם לציין גם שביצוע שני פרקים בלבד מתוך הרביעייה של שוסטקוביץ' הוא מעשה חיתוך שאין לו הצדקה. בדומה, "שבע המלים" של היידן היא יצירה בעייתית אך מעניינת שראויה לאירוע שיוקדש כולו לה.

משמאל, הזמר אלון הררי, המנצח דורון סלומון והאבובן מוקי זוהר. באך עם פילוסופיה
חגי חיטרון

אשר לקשר בין הדיבורים ובין המוזיקה — אישית, לא כל כך השתכנעתי. כנגד זאת יש לומר: 1. חובבי מוזיקה קלאסית לא מעטים מצהירים שהאזנה ליצירות מסוימות מעוררת אצלם הרהורים פילוסופיים או מעין־פילוסופיים (על משמעות החיים, על סופיותם, על נצחיותם של מעשי אמנות נחשבים). 2. הטקסט של הקנטטה מס' 82 של באך קשור בנושא החיים והמוות (הדובר בתמליל אינו מצטער על עזיבת העולם הזה באשר הוא מתאחד עם המושיע). אין אפוא בלבי ספק שרבים מן הנוכחים באירוע חשו שיש קשר בין ההרצאה ובין הצלילים.

עוד יש להזכיר כי אירוע זה חוזר ביום שלישי ב–16:30 באולם ויקס ברחובות, וביום שישי ב-11:00 באולם הנרי קראון בירושלים.

אירוע בסדרת "חושבים מוזיקה". מנגנים: קשתני תזמורת קאמרטה. מנצח: דורון סלומון. סולנים: הזמר אלון הררי, האבובן מוקי זוהר. הרצאה : נחמה ורבין. מוזיאון תל אביב, 22.1



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו