בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פסטיבל מוצרט באלמא

מותר למחוא כפיים

הביצועים המצוינים והאווירה המשוחרת נמשכו ביום השני בפסטיבל מוצרט באלמא והקהל חרג מהכללים בצדק כשהריע במהלך "אותה הגברת בשינוי אדרת"

2תגובות

היום השני בפסטיבל "ימי מוצרט" באלמא שבזיכרון יעקב, המשיך את הקו האיכותי של ערב הפתיחה בקונצרטים ובמפגשים מגוונים להפליא. אפשר היה לשמוע קונצרט גדול באולם אלמא עם הסימפוניה מספר 40, המוכרת גם למי שלא שמע את שמו של מוצרט מעולם, ולאחריה יצירה ווקלית לא־מוכרת שלו בשם "דוד החוזר בתשובה", ואפשר היה ללכת לשמוע שירים גסים (גסים ממש) שכתב ילדון הפלא, ואפילו ללמוד לרקוד, ללא תשלום, עם מורה־מומחה לסגנון הריקוד של התקופה. האווירה המשוחררת המשיכה להיות צד מורגש ונעים ברחבי מלון היוקרה, כשענני הסופה המתקרבת מעל הים נראים מבעד לחלונות שעל הכרמל.

בחרתי להקדיש את היום למוזיקה הקאמרית, ובעיקר לשני קונצרטים שנערכו זה אחר זה באולם הקיוב. האולם אירח את "אותה הגברת בשינוי אדרת", שם מעניין לקונצרט עם רעיון ייחודי: אותה יצירה מנוגנת פעמים. קודם כל, בצורתה המקורית, ומיד לאחר מכן בעיבוד פחות מוכר.

צבי מניקר (מימין) ומלקולם בילסון בפסנתר פטישים, בקונצ’רטו לשני פסנתרים ק.365
יואב איתיאל

היצירה היתה החמישייה לכלי קשת בסול מינור ק.516, אחת היפות ביצירות הקאמריות של מוצרט. למרות שהמעיט לכתוב בסולם מינורי, כשעשה זאת הוא הוציא מתחת ידיו יצירות מהממות. את הביצוע המקורי ניגנו חברים מ"תזמורת מוצרט הישראלית", ביניהם מ’תיו טראסקוט הנפלא בכינור ועירא גבעול, שקשה להוריד ממנו את העיניים, בצ’לו תקופתי.

גבעול מפיק מהכלי שלו צליל יפה במיוחד שמתאים מאוד לתנועות הנגינה מלאות ההבעה שהוא עושה. הביצוע היה פשוט ומושלם, ושוב היו אנשים בקהל שלא התאפקו ומחיאות כפיים נשמעו אחרי הפרק הראשון. אני מודה שתופעה זו מעוררת בי שמחה, מכיוון שהיא מראה שמוזיקה היא דבר חי ונושם ובעיקר מרגש מאוד, וכשמתרגשים רוצים להגיב. יש כאלו שיצטרכו להתרגל ל"חילול הקודש" המלבב הזה.

מיד לאחר מכן עלו צבי מניקר ומלקולם בילסון לנגן את אותה החמישייה, אך הפעם בעיבוד ל–4 ידיים על פסנתר פטישים. את העיבוד עשה מוזיקאי בן תקופתו של מוצרט והוא בוצע בצורה מופתית על ידי שני הפסנתרנים הנהדרים, אך ההנאה מהיצירה לא היתה שלמה. המעבר לכלי המקלדת בעל גוון הצליל הרזה, כלי עם מנעד מצומצם ויכולת הבעה רגשית לוקה בחסר, גרם ליצירה להישמע רזה, ולדעתי לא משכנעת מספיק, בעיקר בפרק השלישי (האיטי) ופתיחת הפרק הרביעי (פרק שמתחיל בקטע איטי ומקסים במיוחד). דווקא בחלקים המהירים היה משהו משכנע יותר, אולי פה בא לידי ביטוי פסנתר הפטישים והמיוחדות שבו. בסך הכל היה קונצרט מוצלח ובעיקר לא שגרתי.

הקונצרט הבא כלל שתי יצירות קאמריות כיפיות בזו אחר זו. את השלישייה לפסנתר ביצעו צבי מניקר, עירא גבעול ויונתן קרן בכינור. ושוב, רק מילים טובות יש לי על היצירה והביצוע שגרם לקהל ולנגנים להתמוגג כאחד.

פרק הלארגטו האיטי היה פסגת היום מבחינתי והפרק האחרון, עם התפרצויות האנרגיה שבו בוצע בצורה מלאת חדווה ודיוק. יופי. את רביעיית החליל ברה מאז’ור שמעתי בערב הפתיחה כשנוגנה בחלל הלובי על ידי אותו הרכב בדיוק, כך שהיום החלטתי לוותר.

במהלך היום אפשר היה ליהנות גם מ"מוצרט של כולם", תלמידים למוזיקה וחובבים למיניהם שמנגנים מיצירותיו בקונצרט ללא תשלום שהתמלא עד אפס מקום במהירות שיא. בקיצור, עוד יום מוצלח ובעל רמה מוזיקלית גבוהה.

"אותה הגברת בשינוי אדרת", פסטיבל ימי מוצרט באלמא. יום שישי 22.1



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו