בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הפסטיבל הקאמרי אילת

יותר מדי סוכר

רשמים מהיום השלישי בפסטיבל הקאמרי באילת: צמד הפסנתרנים "אנדרסון ורו" הפגין טכניקה מעולה אך מחוות־האהבה היו מוגזמות. גם הטריו הצעיר "טרילוג'י" הידרדר לבידור קל, אבל תזמורת הדיסוננסים היממה

2תגובות

ביום השלישי בפסטיבל הקאמרי באילת, אתמול (שישי) נמשכה רמת הביצוע הגבוהה, אך מצוינות טכנית לא תמיד מספיקה ולפעמים אף יכולה להיות לרועץ. כמו בקונצרט "ציורים מוזיקליים" של דואו הפסנתר "אנדרסון ורו". גרג אנדרסון ואליזבט רו הם פסנתרים נפלאים, נגנים בחסד ובעלי טכניקה מסעירה. כל זה טוב ויפה, ובכל זאת הרגשתי, בסוף הקונצרט, שצפיתי במופע של אקרובטיקה מוזיקלית, להטוטנות. אמנם, גם רגש היה שם והרבה, אולי אף יותר מדי, וזה מה שכנראה הפריע לי יותר מכל. צמד הפסנתרנים מתנהג כמו זוג מאוהב על הבמה ומחליף מבטי אהבה והתפעמות בצורה קצת מוגזמת.

הם התחילו בעיבוד של בוזוני לפינלה מתוך קונצ'רטו ק.459 של מוצרט שהיה בהחלט סימפטי ומהנה. אחריו נוגנה הסוויטה מס' 1 לשני פסנתרים אופוס 5 מאת רחמנינוב באופן מתוק ורגשני מדי, לטעמי. המוזיקה של רחמנינוב מלאה ברומנטיות שנשפכת בכמויות אדירות, אך אפשר גם שלא להיסחף למקום הכל כך מובן מאליו הזה ולדאוג לרמת סוכר קצת פחות מוגזמת.

 דואו הפסנתר "אנדרסון ורו"
מקסים ריידר

הקטע המעניין בקונצרט היה העיבוד של הצמד לשלושה קטעי טנגו מאת אסטור פיאצולה. הפעם היה זה עיבוד לפסנתר בארבע ידיים, מה שיצר עניין גם בנגינה וגם בכוריאוגרפיה שליוותה את המוזיקה המופלאה של המלחין הנהדר. אנדרסון ורו הסבירו לפני הקטעים כי ניסו לחקות את ריקוד הטנגו על הקלידים באותה צורה שבה רוקדים גבר ואשה את הטנגו הסוער והביצוע היה מצוין.

לסיום נוגן "הוואלס" של מוריס ראוול בצורה משכנעת למדי, אם כי לא הרבה יותר מכך. הווירטואוזיות של הפסנתרנים העניקה לקונצרט ממד בידורי ונראה היה כי הקהל נהנה מאוד וההתלהבות שהפגין גרמה לצמד לחזור לשני הדרנים. בראשון הם ניגנו עיבוד שלהם ל"בילי ג'ין" של מייקל ג'קסון — כן, זו לא טעות. זה היה נורא, ואני מודה כי כאן כבר ויתרתי.

 תזמורת הדיסוננסים של דוד גרימאל
מקסים ריידר

בערב ראינו את תזמורת הדיסוננסים של דוד גרימאל, כשהפעם מדובר היה בקונצרט מפעים. גרימאל ותזמורתו שילבו בין ארבע העונות של ויוואלדי לארבע העונות של פיאצולה והתוצאה היא לא פחות ממהממת. זו תזמורת נהדרת שאחרי שראיתי אותה בפעולה פעמיים, אין בלבי ספק שמדובר בחבורה שיכולה לנגן כמעט כל דבר בצורה הכי טובה. הרעיון המבריק היה לנגן עונה אחר עונה, אחת של ויוואלדי ואחת של פיאצולה, וכך הלאה וכך להראות את השונה והדומה בין שתי היצירות, שמפרידות ביניהן כמעט 250 שנה. 

הקונצרט נפתח באביב של ויוואלדי, שכמעט אפשר היה להריח אותו, ולאחריו הקיץ של פיאצולה. אחרי פיאצולה הקהל לא התאפק ומחא כפיים, אף שאנו באמצע היצירה. הקונצרט המשיך, ומחיאות הכפיים המשיכו להגיע בעיקר אחרי העונות של פיאצולה, ובצדק. החום והתשוקה המהפנטת של המוזיקה לצד הנגינה המחשמלת לא איפשרו איפוק. מחיאות הכפיים בסוף הקונצרט נמשכו דקות רבות, כנראה בתקווה שגרימאל וחבורתו ינגנו הדרן, אך אולי טוב שלא נוגן, כדי להישאר עם הטעם הטוב.

שלישיית טרילוג'י
מקסים ריידר

הקונצרט האחרון היה "שוברים שורות" של שלישית "טרילוג'י" מבלגיה. שלושת הכנרים — רציה אוונסיאן, לורנצו גאטו ויוסיף איבנוב — הם מוזיקאים ברמה גבוהה מאוד ולכל אחד מהם קריירה מוצלחת כסולן. את השלישייה הם הקימו לפני חמש שנים כדי להביא אופי צעיר, עכשווי ונועז לאולמות הקונצרטים. הם מנגנים קטעים קלאסיים בעיבודים מפתיעים וקטעי פופ ורוק בעיבודים לשלושה כינורות. 

הקונצרט התחיל בצורה נחמדה וכיפית, אך משהו בהמשך השתבש. חלק מזה היה קשור כנראה לתקלות טכניות במיקרופונים שהוצמדו לכינורות, אך היה גם משהו אחר. את השלושה ליווה פסנתרן שהוסיף ליווי הרמוני, ובמחצית הקונצרט עלה לבמה מתופף שהתיישב לנגן על מערכת תופים שלמה, כזו של הרכב רוק, מה שהתגלה כמיותר לגמרי. מאותו רגע הקונצרט הידרדר לרמת בידור קל, כמעט זול. אמנם בפסטיבל בן ארבעה ימים, הכולל 17 קונצרטים, יש מקום גם למשהו קליל ובידורי יותר, אך היו בקונצרט של "טרילוג'י" רגעים מיותרים, וחבל.

הפסטיבל הקאמרי אילת, מלון דן, היום השלישי, 5.2. "ציורים מוזיקליים", דואו הפסנתר "אנדרסון ורו"; "ארבע עונות", דוד גרימאל ותזמורת הדיסוננסים; "שוברים שורות", שלישית "טרילוג'י"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו