רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קונצרט

הזוך והשכלול של מקהלת האקדמיה

מהרנסנס עד ספיריצ'ואלס: המקהלה הקאמרית של האקדמיה הירושלמית, בניצוחו של סטנלי ספרבר, הפגינה שוב את איכותה

תגובות
מקהלת האקדמיה עם המנצח סטנלי ספרבר
יונתן דרור

הערה צדדית תחילה: בדרך כלל, דיבורים של מנצח לפני קונצרט או בין קטעים בתוכו מתקבלים באוזניי כמיותרים, אם לא משבשי אווירה. הכלל, בתפיסה אישית שמרנית: קונצרט אמור להיות ארוג בסדר אמנותי משכנע, מוזיקה בלבד. מוזיקאים־אמנים אמורים להתבטא בו במוזיקה, בלי דיבורים, ודאי לא בהודעות שיווקיות.

אבל יש מוזיקאים שמוצדק להחריג מהכלל הנ"ל, וסטנלי ספרבר הוא דוגמה מובהקת. ספרבר מדבר מעט, נזהר מפרטים יבשושיים, מפתיע, משלב הומור מדוד שנשמע ספונטני ובטעם. כך היה בסוף השבוע בקונצרט שחנך סדרה חדשה של קונצרטי מקהלה באולם החדש ("צוקר") בהיכל התרבות בתל אביב.

סטנלי ספרבר מסביר
חגי חיטרון

והמוזיקה: מזה שנים, המקהלה הקאמרית של האקדמיה הירושלמית, תחת ידו של ספרבר, היא ליגה לעצמה. הזמרים ברובם מתחלפים, הרמה מתמידה. בדור הנוכחי שרים 32 חברות וחברים, רובם סטודנטיות וסטודנטים באקדמיה, מוזיקאים מקצועיים לפחות בהכשרתם, צעירים שגם נשמעים צעירים. הסופרניות, למשל, מרשימות בממד שאפשר לכנות "זוך": גוון שונה, למשל, מזה של מקהלה "רוסית" אופיינית. שאר אגפי המקהלה משכנעים לא פחות, לרבות טנורים צלולים. גם סולניות וסולנים מקרב חברי המקהלה הפגינו קולות טובים ונוכחות בימתית.

לאורך רוב האירוע הוליך ספרבר את התלכיד המשוכלל שטיפח בעוצמה מאופקת מחושבת, הפיק צליל עוטף נעים. כך היה מיד בפתיחה, עם המוטט "הודו, כריסטוס נולד" מאת המלחין הסלובני הרנסנסי הידוע למדי יאקובוס גאלוס (מחבר "דואו שרפים").

"מה לך, בן למשפחה דתית, ולפסוקים הקתוליים האלה?", כך בערך שאל ספרבר, בהמשך האירוע, את המלחין אהרן חרל"פ אגב שיחונת מקדימה קצרצרה לקראת ביצוע הרקוויאם של חרל"פ. בתשובתו התמציתית הצביע הקומפוזיטור על האוניברסליות של המלים, על היותן מבטאות את המצב האנושי, על זיקתן גם למורשת ישראל. היצירה המרהיבה — המקהלה עם הרכב כלי צעיר (מן הסתם תלמידים באקדמיה) — הצטלצלה במובהק כשיא הערב. הזמרים והנגנים כמו עשו באמצעותה חשיפה אפקטיבית מחמיאה ראשונה לאולם "צוקר" (בשלושה קונצרטים קודמים באולם חדש זה התרשמתי שהאקוסטיקה בו תקינה, לכל היותר).

הקונצרט כלל גם יצירות קצרות מאת פולנק, אלגר (עיבוד מקהלתי ל"נמרוד" מתוך ואריאציות אניגמה"), ירון אייגנשטיין (בוגר המקהלה), שומאן, סשה ארגוב, לאה שבת, ספיריצ'ואלס. מלבד פולנק, המלחין ה"קנוני" היחיד בתוכנית זו הוא אפוא שומאן. דווקא היצירה שלו שבוצעה, "שירים ספרדיים" אופוס 74, סבלה מפרשנות פושרת ישנונית. ובכלל, לטעמי, ספק אם הגשת אחדים משירי המחזור הזה בנוסח למקהלה עושה עימם חסד.

אירוע ראשון בסדרת "הכוראלית הקטנה" באולם צוקר של היכל התרבות בת"א. 7.12



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#