בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הפסטיבל הקאמרי אילת

המקהלה של רפאל פישון זהרה

האנסמבל הצרפתי "פיגמליון", מקהלה קטנטנה עם תזמורת, התעלה על כל הציפיות ורומם את הפסטיבל למוזיקה קאמרית באילת

תגובות
אנסמבל "פיגמליון" בניצוחו של רפאל פישון
אברהם קביליו

באתי אל הקונצרט הראשון (מתוך שניים) של "פיגמליון", בפסטיבל למוזיקה קאמרית באילת, בתערובת של ציפיות עם חשש מסוים. החשש לא היה קשור במוזיקאים אלא בנסיבות האקוסטיות: בעלומיי, חוויית קונצרט חי היתה לרוב טובה ו"נכונה" יותר, מבחינת הסאונד, מאשר האזנה לאותם אמנים במערכת הקול בבית. כיום, לעתים קרובות למדי, המצב הפוך. חששתי שבאולם הלא־קטן שנבחר לארח את האמנים באילת הם לא יישמעו במיטבם.

החשש התבדה. איכות הסאונד שבקע מהגרונות ומהכלים של חברי הקבוצה באולם הגדול (כ–400 מקומות) של מלון "דן אילת" היתה מספקת, אם כי לא אנליטית כמו שהיה מתקבל, להשערתי, באולם המוזיאון בתל אביב או באולם הקונסרבטוריון בת"א. ממקום בשורה קרובה באולם באילת, העוצמה היתה מספקת, המקהלה יצאה מהממת וברורה. אשר לכלים (לרבות עוגב מעשה ידי גדעון שמיר שהובא מהגליל): קצתם נשמעו ברור וקצתם, חטיבת הקונטינואו — שכללה צ'מבלו, נבל, תיאורבו, צ'לו, קונטרבס ועוגב — פחות מאידיאלי אבל לא במידה הרסנית.

אנסמבל "פיגמליון"
אברהם קביליו

התוכן היה מעל ומעבר לציפיות. כשהמקהלה השמיעה לראשונה את קולה, זה היה מצמרר. כך למן המלה "בכי" (Weinen), בפרק הראשון של הקנטטה מס' 12 של באך (פרק זהה בעצם ל"קרוספיקסוס" הנערץ מתוך המיסה הגדולה שלו) ועד סוף הקונצרט. ארבעת הזמרים הסולנים הרשימו מאוד, בעיקר זמרת הסופרן מאליס דה־וילוטרה.

הגישה של המנצח רפאל פישון, ביצירה זו ובכלל (בתיאור שטחי, ורחוק מלמצות), היא רכה, לא קופצנית, משכנעת בלכידותה, מקסימה גם אוזניים שהותנו לצפות לגישה שונה בביצועים בארוקיסטיים. תיאור שטחי אפשרי נוסף את דרכו של פישון : באך מלטף.

הקונצרט בכללו היה מסע בין שיאים מתוצרת באך, טלמן ובוקסטהודה. השיא בשבילי (זה אישי), היה המוטט "הללו את ה' כל גויים", של באך, שבו התגלו זמרי פיגמליון והתגבורת להם כאנסמבל מדהים. מדובר הפעם בעשרה חברי המקהלה ועוד ארבעת הזמרים הסולנים, שהצטרפו למקהלה כאשר לא שרו סולו. קבוצת האלט מנתה רק שני גברים, קונטרטנורים, ואלטית אחת. המוטט "הללו" (יצירה שמבוצעת תכופות, גם בארץ, הולם אולי לתארה כשילוב של אטיוד ווקאלי, כביכול, או הפגנת וירטואוזיות ווקאלית, עם מסר רב הבעה) — הזדהר בביצוע נוקב מדויק.

מה עוד: הקונצרט כלל גם את האריה הארוכה לסופרן מתוך הקנטטה מס' 151, שלמיטב ידיעתי לא בוצעה בארץ מעולם, את הקנטטה "ועתה דניאל, לך" של טלמן, וגם קנטטה של בוקסטהודה, קודמו הגדול של באך, אשר אולי לא בוצעה בארץ מעולם. במאמר בתוכנייה מציין המנצח פישון כי "ועתה דניאל" של טלמן היא "כמעט לא נודעת". התאפקתי מלספר לו שיצירה מקסימה זו דווקא כן בוצעה עלי במות אצלנו, ולא פעם אחת.

אנסמבל "פיגמליון"
אברהם קביליו

הקנטטה של בוקסטהודה חתמה את האירוע. מספרה 41 וכותרתה "אוהבך בכל לב, האדון", מעניינת מאוד, ניכר בה שהמלחין בן המאה ה–17 ידע להקים בניין אפקטיבי מפואר מחומר בסיסי שאינו "רב השראה" במיוחד. בעיה נוספת של היצירה, בנסיבות הקונצרט המסוים הזה, מגבלה שבעצם היה קל לשערה מראש: קשה לדיטריך בוקסטהודה להתייצב כראוי מול אוזניים שעמדו זה עתה בגשם של יוהן סבסטיאן באך.

הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית באילת. מנהל: ליאוניד רוזנברג. האולם של מלון "דן אילת", 8.2



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו