קונצרט |

שירי היוצרות הישראליות היו השיא, ותהיתי למה

מירה זכאי היטיבה לבחור: 20 יצירות מאת נשים מלחינות, מימי הביניים עד ימינו, בפי 12 זמרות וזמרים, הצטרפו לקונצרט מיוחד במינו

חגי חיטרון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
שש זמרות ושני זמרים, מתוך התריסר שהופיעו, בתום האירוע
חגי חיטרון

כשראיתי את דף המידע של "שירת נשים" חששתי שאטבע בחומר ובקולות בוסר. שמחתי להתבדות.

קיבלנו כמות: שירים אמנותיים מארצות שונות, לרבות לידר, מימי הביניים עד ימינו, ולרבות שירים עבריים שהיו לקלאסיקה ישראלית — בלטינית, בגרמנית, בצרפתית, באנגלית, בעברית. מהילדגארד פון־בינגן עד איזבל גאנץ.

קיבלנו איכות: עורכת האירוע, הזמרת והמחנכת מירה זכאי, הרכיבה תוכנית שאין בה אף יצירה שנחשבת "מופת" ועם זאת התבררה כשרשרת מאלפת בינה ומושכת אוזן.

התוצאה נסמכה גם על התוכן וגם על רמת מימושו: רוב המופיעות והמופיעים הצטיירו כאמנים מבטיחים ומקיימים, סביר שנשמע עוד — אותם ועליהם — כבר בשנים הקרובות. רק ברגעים מעטים חשתי ירידת מתח, בעיקר למשמע לידר רומנטיים שעשויים לפעמים להציף במין מתיקות, אולי מפני שבסוגה זו הציפייה ליצירות מופת היא מושרשת.

שיאי הקונצרט הוצבו מיד בתחילתו ואחר כך במחצית השנייה שלו. בפתיחה — טריו הזמרות "קנטילנה" בהגשה ממכרת של אקזוטיקה ימי־ביניימית (אמניות אלה אינן סטודנטיות אלא מקצועניות מנוסות); במחצית השנייה ביצירות הישראליות — מאת ורדינה שלונסקי, רבקה גווילי (ה"יקינטון"), נעמי שמר ("נועה"), אחינועם ניני ("עקרה"), סטלה לרנר (הלחנה כובשת לב לשיר של לאה גולדברג) ודלית רייך.

לא יכולתי שלא להציב לעצמי את השאלה על מקור התחושה שהשירים בחלק הישראלי הם השיא: האם נוצרה מפני שאכן היו אלה יצירות טובות יותר במהותן (לאו דווקא מבחינת רמת הזמרה ובהירות ההגייה), או שההיכרות המוקדמת איתן והשפה העברית הם שגרמו.

השתתפו: הזמרות הדר בייזר, דנה כזמה וענבל שילאור (טריו "קנטילנה"), הזמרות שי טרי, קסניה גלונטי, ירדן קיפרמן, תום כהן, ענבר ליבנה, חן הולצמן. הזמרים ערן מרגלית, עדי עזרא ואביחי יעקוביאן.

ועוד: בדברי ההנחיה הזכירה פרופ' זכאי עובדות סטטיסטיות אחדות שלכאורה מצביעות על הפליה של יצירות נשים, מעין המשך של מעמדן הנחות כיוצרות מזה מאות שנים. לדוגמה: שיעורן של מלחינות מקרב המלחינים בישראל הוא שליש, אבל שיעור נוכחותן בקונצרטים ובשידורים הוא 5 עד 10 אחוזים בלבד.

"שירת נשים", עורכת ומנחה: מירה זכאי. זמרים: סטודנטיות וסטודנטים בכיתת האורטוריה והליד של בית הספר למוזיקה (האקדמיה) ע"ש בוכמן מהטה באוניברסיטת ת"א וזמרות אורחות. פסנתר: רחל קירשטיין כהן ובוריס צירולניק. גיטרה: יונתן קרת. אולם האקדמיה, 27.4

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ