בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קונצרט

הקהל הפתיע לרעה

"הכוראלית הקטנה", סדרה איכותית שיזמה המקהלה ע"ש ברתיני, התמידה עונה אחת בלבד ולא תמשיך להתקיים. או ששוחרי המוזיקה הווקאלית איכזבו, או שהתוכניות לא היו רייטינגיות די הצורך

6תגובות

לפני הקונצרט עצמו הודיע חגי גורן, העומד בראש העמותה המפעילה את המקהלה ע"ש גארי ברתיני, כי סדרת הקונצרטים הקוליים־כליים שכותרתה "הכוראלית הקטנה", סדרה שיצאה לדרך בתחילת עונה זו (דצמבר 2017), לא תחזור בעונה הבאה.

בעונתה הראשונה (וכאמור, האחרונה) כללה הסדרה חמש תוכניות שונות, בשמונה מופעים. חמישה מהם נערכו באולם "צוקר" בהיכל התרבות בתל אביב. המקהלה ע"ש ברתיני עצמה הופיעה בשלוש מן התוכניות, בשתי הנותרות הופיעו באחת המקהלה המשובחת של האקדמיה הירושלמית ובאחרת מקהלה מווילנה ("יאונה מוזיקה"). האירוע הליטאי, חובה להזכיר, הפגיש את המאזינים עם תרבות זמרה מרתקת, מיוחדת במינה.

הזמרת  וסיליבצקי (משמאל), הפסנתרן  לוין והתזמורת הקאמרית הישראלית בניצוח בורשבסקי
חגי חיטרון

אז מדוע מפסיקים? בשל המגבלה הכלכלית, הוסיף גורן בקיצור. בירור נוסף העלה שלמרות העובדה הידועה בדבר כוח המשיכה של קונצרטי מקהלות, התפוסה שהסדרה נהנתה ממנה לא הגיעה לציפיות של המארגנים. ללמדך ש"הקהל" תמיד קצת מסתורי, מועד להפתיע. למשל, בתוכנית מעניינת שיוחדה למוזיקה ווקאלית בארוקית ונציאנית התפוסה היתה מאכזבת מאוד וכך גם בקונצרט הליטאי. האם לא היו אלה תוכניות רייטינגיות די הצורך? עוד בהקשר זה: גם הקונצרט האחרון, השבוע — שיוחד כולו למוצרט והתפוסה בו היתה מלאה (כ–300 איש ואשה) — היה גרעוני, למרות שהמקהלה הופיעה בלי תשלום. סך ההוצאות עליו עלה על 40 אלף שקל (מזה, שכירת האולם כ–10 אלפים שקל).

תוכן: בפתיחת הקונצרט כיכבה ה"מיזריקורדיאס דומיני" ק' 222 למקהלה ותזמורת (מלותיה: "חסדי ה', עולם אשירה" מתהלים פ"ט) מאת מוצרט בן ה-19. משום מה, יצירה רב־קולית זו, כביכול "מלומדת מחושבת" אך למעשה ישירה ביופיה — נדירה על במותינו. ייתכן אף שלא נשמעה כאן כלל מאז בכורתה הישראלית בפסטיבל אבו־גוש המקורי בסוף שנות ה–60. הביצוע הפעם היה קורקטי מדויק.

בהמשך הופיעו עם התזמורת זמרת הסופרן אלה וסיליבצקי והפסנתרן אילן לוין, באריה (הכינוי הפורמלי: "סצינה ורונדו") "אם אשכחך" ק' 505, לסופרן, פסנתר ותזמורת, שתוכנה המילולי עשוי אולי לרמז על פלירט קטן של מוצרט (הנשוי) עם הזמרת של אז, שהופיעה לצד המלחין עצמו, שניגן בפסנתר. זמרתה של וסיליבצקי היתה בוטחת, אמינה, זוהרת, ועם זאת קרה במקצת. אשר לעזר כנגדה: אילן לוין ניגן יפה מאוד, אבל דומה שהולם לשבץ ביצירה זו פורטפיאנו עדין, לא פסנתר מודרני.

והעיקר: המיסה הגדולה בדו־מינור הוגשה בביצוע טוב, אופייני לרמה המקצועית הכללית. הפרק הראשון (המנצח רונן בורשבסקי בנה ציפיות לקראתו, בדברי ההסבר לפני המוזיקה) נוהל בפורמליות יבשושית, בהמשך האווירה הפשירה והתחממה. פגמה ברושם הכללי העובדה שהזמרת הילה פליטמן (בעלת מוניטין) לא נשמעה בכושר. נראה שתפסה יום חלש.

תוכנית מוצרט עם המקהלה ע"ש ברתיני, התזמורת הקאמרית הישראלית וזמרים סולנים. ניצוח: רונן בורשבסקי. אולם צוקר בהיכל התרבות בתל אביב, 28.6



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו