"רקוויאם" של תזמורת הקאמרטה: מתכון טוב, מימוש מאכזב

רקוויאם פופולרי של פורה לצד יצירה של מלחין נשכח ובכורה לפרקי תפילה שהלחינה אלה מילך־שריף. אז למה התמהיל המעניין לא היה מהנה?

אמיר מנדל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
הקאמרטה הישראלית ירושלים, שלשום. רכות מתקתקה מוגזמת
הקאמרטה הישראלית ירושלים, שלשום. רכות מתקתקה מוגזמתצילום: רפי אשל
אמיר מנדל

על הנייר, היתה בקונצרט "רקוויאם" של תזמורת הקאמרטה תוכנית מעניינת: הרקוויאם הפופולרי של פורה לצד הרקוויאם לאנסמבל כלי מאת מלחין נשכח — דויד פופר — ובכורה ליצירה חדשה, וישראלית, "שחרית" מאת אלה מילך־שריף. זו מתכונת טובה ונכונה עקרונית, אך במציאות היא הפכה לקונצרט לא מהנה, לטעמי.

הרקוויאם של דויד פופר (1843–1913) לשלושה צ'לי ואנסמבל כלי קשת, היה פתיחה לא מלהיבה. פופר היה צ'לן מצליח ומלחין פורה של יצירות לצ'לו. הרקוויאם שחיבר ב–1891 לשלושה צ'לי סולנים ותזמורת, נוגן על יד הקאמרטה בעיבוד לשלושה צ'לי ואנסמבל כלי קשת. המצלול היה עדין והצ'לי הפגינו גוון חמים ונעים שהודגש באקוסטיקה של אולם רקנאטי. פרט לכך, קשה לומר משהו מעניין על היצירה, שאורכה פחות מעשר דקות ובמהלכן קורה די מעט. זו יצירה רומנטית מאוחרת, חסרת ייחוד ובעלת תוכן מוזיקלי מצומצם. נגינתם של קשתני הקאמרטה, בניצוח אוליבר ואנד, היתה נעימה וקורקטית. ההאזנה ליצירה לא עוררה סקרנות כלפי דויד פופר או דחף מיוחד לשלוף את יצירותיו מן הצל בו הן שרויות בדרך כלל.

בהמשך בוצעה בכורה עולמית ליצירה של אלה מילך־שריף "שחרית". ההשראה ליצירה, על פי עדותה של המלחינה בתוכנייה, היא ההנאה שהיא שואבת מיצירות הליטורגיות היפות המבוססות על התפילה הנוצרית. הכוונה, לכתוב יצירה המבוססת על טקסטים מן התפילה היהודית, יצירה קלה לשמיעה ומהנה — כך כותבת המלחינה — שמיועדת לאולם הקונצרטים. היא בחרה בטקסטים מתוך תפילת שחרית של חול, וכתבה יצירה בשישה פרקים לסופרן, בריטון, מקהלה ותזמורת.

התוצאה בעייתית ביותר. היא אכן מהדהדת גוונים מהליטורגיקה הנוצרית הדרמטית של סוף המאה ה–19, וגם מתוצרים מאוחרים יותר, כמו יצירות של ברנשטיין ושל מלחינים ישראלים מהמאה ה–20, אבל קשה לשמוע בה אמירה אישית ומעניינת. הטקסט העברי לא זוכה להבלטה של המצלולים ושל המקצבים שלו. זה נכון גם לפרקים הליריים שזורמים, לטעמי, ברכות מתקתקה מוגזמת, וגם לפרקים הקצביים והדרמטיים יותר שנשמעים כאילו ההחלטה לכתוב "יצירה קלה לשמיעה ומהנה" גברה בהם על הדחף להשמיע אמירה אמנותית אותנטית.

בעייתי במיוחד הפרק שנפתח בשורות "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם אשר יצר את האדם בחכמה וברא בו נקבים נקבים, חלולים חלולים". זה טקסט מתוחכם ומאוד "יהודי": הוא מתחיל במהות ה"נמוכה" ביותר של הקיום — בהפרשות — והופך אותה לברכת בוקר "גבוהה" שמודה על השלמות שבבריאה. אלא שהמוזיקה שנכתבה לבריטון, מקהלה ותזמורת היא מוחצנת, בוטה וחסרה את החיבור המאתגר של המישלבים.

אוליבר ודר ניצח בזוויות חדות ויצר מעברים מחוספסים שלא תרמו להנאה מהיצירה. הם לא תרמו גם להנאה מהרקוויאם של פורה שחתם את הקונצרט. זו יצירה שנשחקה בביצועים רבים וצריך אינטרפרטציה יפה ממש כדי ליצור בה חוויה. הקאמרטה הציעה צוות סולנים לא מאוזן. הבריטון, גיא פלץ, עם קול נעים אבל עצור. הסופרן, אלינור זון, עם קול גדול, צעקני ולא מרוסן. הדינמיקה חסרה עידון. כבר בפרק הראשון, ה"קיריה", המקהלה הגיע לגוונים צעקניים שלא מתבקשים בו, לטעמי, וגם בהמשך שמענו הרבה חספוס. יש הרבה לשבח בחשיבה שנעשתה על תוכן הקונצרט, אבל יש מרחק גדול בין החשיבה לבין קונצרט מוצלח.

"רקוויאם" — קונצרט הקאמרטה הישראלית ירושלים. מנצח אוליבר ודר. סולנים: אלינור זון, סופרן. גיא פלץ, בריטון. בהשתתפות האנסמבל הקולי הישראלי. אולם רקנאטי, מוזיאון תל אביב, 29.6

כתבות מומלצות

דיוקנאות של כתבת אל-ג'זירה שירין אבו אקלה בתערוכה לזכרה בעיר ג'נין, לפני כשבוע

חדשות היום, 25.5

קורס העריכה הדיגיטלית של הארץ

"הארץ" מוציא לדרך את המחזור השלישי של קורס העריכה הדיגיטלית

התאונה בכביש 6, הבוקר

חדשות היום, 24.5

רגב בוועדת הכנסת, בחודש שעבר

חדשות היום, 23 במאי

מתחם בדיקות קורונה בתל אביב, בינואר

חובת הבידוד למי שמתגורר עם מאומת לקורונה מבוטלת החל מהיום

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"