בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

להקת הבלוז "ואן טו מני" | אפשר להתווכח

רוב הלהקות מתפרקות בגלל חילוקי דעות אמנותיים, "ואן טו מני" דווקא התחילו בזכות זה

תגובות

הביטוי המשומש ביותר בהקשר של להקות מתפרקות הוא "חילוקי דעות אמנותיים". באופן אירוני, שלוש המלים המכובסות הללו, שהופיעו באינספור הודעות לעיתונות, ראיונות עם גיטריסטים ממומרמרים וסרטי דוקו מוסיקליים, הן שהובילו ללידתה של להקת הבלוז "ואן טו מני" (1,2 many).

שניים מחברי הלהקה, המוסיקאית והזמרת טלי (טליס) קליין, בת 28, והגיטריסט טל א' אברהם, 25, נהגו לשבת בבר התל-אביבי קוזה נוסטרה שבבעלותה של קליין ולהתדיין על מוסיקה, ספרים ופוליטיקה. לרוב מבלי להגיע להסכמה. אחד הוויכוחים הסוערים ביניהם היה על האלבום האחרון של צמד האינדי-בלוז "הבלאק קיז". קליין חשבה שהוא מעולה, אברהם התעקש שהוא גרוע. "יומיים אחר כך הוא חזר לבר ואמר שבעצם זה אלבום סבבה", משחזרת קליין בשביעות רצון. "ואני לא מודה בטעויות כל כך מהר", מאשר אברהם.

הצמד החליט לנצור את רגע ההסכמה הנדיר ביניהם ולהקים להקה שתנגן, איך לא, בלוז. לצורך המשימה התגייסו חברו הטוב של אברהם שחף ינון, 21, שהתלבש על עמדת הבסיסט וניצן גולדברג, 24, שנחתה הישר מטיול ארוך בקוסטה ריקה לעמדת התופים.

בדומה ל"בלאק קיז", "ואן טו מני" לקחו את הבלוז-רוק הבסיסי, זרקו אותו לרחבת הריקודים, השמיעו לו מוסיקה שחורה והעבירו אותו למאה ה-21. התוצאה היא מוסיקה מהסוג שגם צעירים וגם מבוגרים יותר עשויים לאהוב; הצעירים מטעמים טרנדיים/אסתטיים והמבוגרים מטעמים נוסטלגיים. "ההורים של טלי הם המעריצים מספר אחת שלנו", מחזקת גולדברג את הטענה.

המסלול המוסיקלי שעשתה קליין מתיישב היטב עם הבחירה הסגנונית; בבית הוריה נהגה להקשיב הרבה לבוב דילן (עם אחותה חן, מוסיקאית גם היא), נדב רביד ומלכיאל גרוסמן, הצמד האלקטרוני "פולאר פר", הקליטו אותה שרה סול על רקע ביטים שבורים ושלחו אותה לבמת מועדון הברזילי, ופרויקט הסולו שלה (טליס), בהפקת שחר אבן צור, מתופף "מוניקה סקס", מאגד בתוכו אלקטרוניקה וגרוב.

השפעה מוסיקלית פחות מתבקשת מצאה את דרכה ל"Beer in Beirut", שיר שמטייל בין מחוזות הבלוז, בוסה נובה ומוסיקה מזרחית, שמוגשת על ידי קליין בערבית. "השיר הזה מנסה לתאר מורכבות", היא מסבירה. "אנחנו ישראלים שגדלו על מוסיקה אמריקאית ואנחנו גם ערבים, לפחות במקרה שלי. אני באה ממשפחה תימנית וכילדה שמעתי המון אום כולתום ופיירוז עם סבא שלי. השיר ממחיש את המגוון שמרכיב אותנו".

לא רק האקלקטיות המוסיקלית ממחישה את המורכבות אלא גם הטקסט שמבטא את התסכול והייאוש לנוכח המצב הפוליטי לצד הכמיהה הפשוטה לשבת לבירה בשווייץ של המזרח התיכון. "אני מנסה לכתוב שיר פוליטי כבר שלוש שנים בערך", חושפת קליין. "כבן אדם שעושה מוסיקה בארץ זה נראה לי אפילו חוצפה מסוימת להתעלם ממה שקורה. לא משנה מה הדעה שלך. השיר הזה לא אומר משהו יותר מדי ספציפי חוץ מזה שאני נמצאת במאבק עם השאלות האלה כי לתת תשובה אני לא מצליחה. מה שאני כן יודעת זה שנוח לי. אני מצטערת אבל אני לא מדממת, יש לי אוכל, יש לי משפחה, אני לא במצב של מצוקה. כואב לי על המצב ואני לא יודעת מה לעשות ואני לא פועלת בצורה אגרסיבית כי נוח לי. השיר הזה מתאר את המצב הזה פחות או יותר".

מורכבות טקסטואלית מתבטאת גם בשיר "Stiletto ADD" שמתאר את "הפרעת הלילה שחברות שלי ואני נמצאות בה", מסבירה קליין. "את עם עקבים ואת נורא לבושה ואת יוצאת לחפש משהו בעיר ואת לא יודעת מה. מן הפרעה נפשית לילית כזאת"; וגם ב"My Friends are More Fun", שהוקדש לחבריה הנלהבים של קליין שעמדו בקהל בהופעה המפוצצת של הלהקה ברוטשילד 12 בתל אביב בשבוע שעבר. "נראה לי שכולם יכולים להזדהות עם זה, לפחות מי שרוב הזמן רווק ורק לפעמים במערכות יחסים כמו רוב האנשים שאני מכירה", היא צוחקת. "יש בילויים שאת מעדיפה לעשות עם חברים כי הבחור שאת יוצאת אתו הוא באמת נודניק".

ללהקה אין אלבום אבל אפשר להאזין להם בעמוד הפייסבוק שלהם. הם מתכננים לנסות את מזלם בחו"ל, לא משנה היכן, העיקר שזו תהיה "עיר אפורה מחוץ לגבולות ישראל", אומר אברהם. בינתיים הם מופיעים במרץ כדי לזכות גם באהבת הקהל המקומי. הלהקה תופיע פעמיים בתל אביב, ביום רביעי במועדון לבונטין 7 וב-28 בחודש באוזןבר. "יש מלא להקות מגניבות שקורות עכשיו בארץ וזה נורא כיף" אומרת קליין. "בשנה האחרונה יש תחושה שפתאום יותר ויותר אנשים לא מפחדים להיות הארד קור או לשיר באנגלית או לעטות על עצמם דמויות. אבל אנחנו לא משלים את עצמנו, הקהל פה קטן וכדי להתפרנס ממה שאנחנו אוהבים נצטרך לצאת החוצה".



ואן טו מני. גם פוליטיקה
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו