אורי זר אביב
אורי זר אביב

"באמנות היתה חסרה לי איזושהי הבחנה בסיסית בין גבוה ונמוך", אומר יונתן תורג'מן, מוסיקאי בן 32 שעד לפני כמה שנים כתב מוסיקה לטלנובלות ("האלופה"). את חברו אסף חזן, שהקים עמו את להקת "עבודות עפר", הכיר בסמינר פילוסופיה. "כשביקרתי את יונתן בפעם הראשונה", מספר חזן, "עברנו מהר מאוד לדבר על מוסיקה ולא על אריסטו. הוא השמיע לי שירים שכתב לטלנובלות ולאירועים משפחתיים".

חזן ציפה לראות בביתו של תורג'מן פוסטרים של "רמת אביב ג'" ושל אופרות סבון ישראליות אחרות, "אבל לא היה שם כלום, לא ספרים, לא מערכת סטריאו או דיסקים. רק מיטה, פסנתר, מחשב מאובק וערימות על ערימות של דפים זרוקים על הרצפה. יונתן לקח ברצינות גמורה את היצירה שלו, גם אם מדובר בכתיבת שיר ליום הולדת של הדודה".

כפי שלתורג'מן היתה חסרה אותה הבחנה בין גבוה לנמוך, כך היא גם נעדרת משירי הלהקה. זהו במידה רבה סוד הקסם שלה; מבנה השירים לא שגרתי, הכתיבה מורכבת, מופשטת ומפותלת. ניכר כי כותב המלים המרכזי, חזן, חובב גדול של שירה עברית.

אלבום הבכורה, שנקרא כשמה, יצא בסוף השנה שעברה. הפיק אותו וניגן בו הבסיסט אדם שפלן, שניגן בין השאר עם ברי סחרוף, עמיר לב, רונה קינן ושלומי שבן. שפלן גם היה חבר בלהקת "איטליז" וכיום מנגן ב"דה גירלז" (עם שרון קנטור). איל תלמודי ("אוי דוויז'ן") התארח באלבום וניגן בכלי נשיפה.

בחודש הבא יחלו חברי הלהקה להקליט את אלבומם הבא, גם הוא בהפקת שפלן, יחד עם המתופף ברק קרם, במקום רם גבאי שהיה המתופף באלבום הראשון. שפלן אומר כי תורג'מן וחזן התקדמו כמוסיקאים באופן יוצא דופן. עד כדי כך שהוא רואה את עצמו כיום יותר כחבר להקה ופחות כמפיק. "מה שהולך לקרות באלבום השני הוא אך ורק ביטוי לכישורים שלהם". האלבום, ששמו עדיין לא נבחר, עתיד לצאת בחודשים הקרובים.

אף שתורג'מן וחזן גרים כבר שנים בתל אביב, יש בהם משהו מאוד לא תל-אביבי (חזן ירושלמי במקור ות'ורג'מן גדל בעפולה). "בתקופה שהתחלנו ליצור יחד לא היו עדיין היפסטרים בתל אביב", נזכר חזן ב-2005. הוא מספר עד כמה מוזר היה לו אז, אחרי שחזר מניו יורק, לשמוע סביבו את השיח על אמנות גבוהה לעומת נמוכה, שנדמה היה לו שחלף מן העולם אחרי שנות ה-60. "דיברו פה על האם ‘הסופרנוס' זה כמו אופרה או כמו ‘קחי אותי שרון'. לי וליונתן הדיונים הללו נראו חסרי טעם".

"מוזיקה מודרנית" הוא השיר הראשון שפותח את אלבום הבכורה. "זה שיר שבא לתאר את המפגש הראשוני שלי עם תל-אביבים", מסביר חזן. "הקונצפט הבסיסי של אופנה לא הגיע לירושלים. בתל אביב, לעומת זאת, הדיבור הרבה יותר מתווך. היה לי קשה עם זה ".

"עבודות עפר" (מימין: קרם, תורג'מן, שפלן וחזן). אחרי הטלנובלותצילום: דניאל צ'צ'יק

באלבום הבא יהיה שיר חדש שכבר מבוצע בהופעות, "אנגלית שבורה". הדובר בו מספר על נסיעה דרומה ברכב ועל התמסטלות מקוקה קולה. נראה שחברי הלהקה מתעקשים להימנע מפרסונת הרוקרים שחיים על הקצה. "השיר הזה מדבר על האופציה של הרואין שחלפה מהעולם", מבהיר חזן. "קשה לעשות מוסיקה כשהאופק הזה חסום בפניך. אתה יכול להיות קיצוני בתחומים אחרים, אתה יכול להיות טבעוני. אבל מגניב, בהגדרה, אתה לא יכול להיות יותר. עכשיו השאלה היא מה לעשות. אני, לדוגמה, אוהב לשתות קולה. גם זה יהרוג אותי מתישהו".

האסוציאציה הראשונית שלהם למשמע צירוף המלים "שיר עברי" אינה שמחה, בלשון המעטה. המודל לפופ ישראלי איכותי הוא, לדעתם, שירי זיכרון. "בשירי פופ בעברית יש איזשהו כובד ועגמומיות בסיסית", אומר חזן. "הביטוי האולטימטיבי של הזהות הישראלית הוא בטקס בבית הספר. אבל כמו כולם גם אנחנו גדלנו על מדונה ומייקל ג'קסון".

לשירים של "עבודות עפר" יש עומק המאפשר לחפור בהם, בחיפוש אחר משמעויות. אבל אין זו עוד להקת רוק טרחנית, אלא פופ עברי, רהוט ומסקרן.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ