בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שלישיית "ליירז" מכוונת לנפש ולגוף

שלושה ג'זיסטים מחוננים שמנגנים עם השמות הכי גדולים בישראל חברו זה לזה והקימו את טריו הרוק האלטרנטיבי "Layerz", שמקליט כעת אלבום בכורה

12תגובות

"היתה לנו הופעה פעם בירושלים והם לא נתנו לי לשבת באמצע עם הקונטרה-בס, נורא התרגזתי. אני רגיל לשבת באמצע", נזכר גלעד אברו בתחילת הדרך. שותפו להרכב, יונתן אלבלק, זוכר את הסיפור כך: "אמרתי לו שאני אעבור אתו רגע על הקטעים שאנחנו מתכוונים לנגן, כי הוא לא מכיר אותם והוא סירב ואמר לי בעצבים, 'יאללה בוא ננגן! זרמו איתי זרמו איתי!'". מאז הם זורמים יחדיו.

גלעד אברו בן ה‑30 הוא הבסיסט והקונטרה בסיסט של ההרכב. אברו למד מוסיקה במסלול ליצירה רב-תחומית באקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים ומנגן היום בין השאר עם מיכה שטרית ורונה קינן. במשך ארבע שנים הופיע לצד די-ג'יי סקאזי מול אלפי אנשים בסיבובי הופעות מסביב לעולם. "אני יודע שזה מפתיע לשמוע את זה על מישהו כמוני שבא ממוסיקה אקוסטית", הוא אומר, אבל אז גיטריסט הלהקה, יונתן אלבלק (28) צוחק ואומר שזה דווקא מסתדר לו: "תראה אותו, מאיפה אתה חושב הוא קיבל ת'חרעת?". המתופף אביב כהן (29) הוא חבר של אלבלק מימי התיכון, בוגר רימון עם 5 שנות נסיון בסצנת הג'ז הניו יורקית. הוא ניגן עם אלי דג'יברי, יוני רכטר, ורבים אחרים.

אלבלק אינו רק גיטריסט, אלא גם מלחין זוכה פרסים, וכמו חברו אברו, גם הוא בוגר אותו מסלול רב-תחומי של האקדמיה בירושלים. "מג'ז נפתחתי ליצירת מוסיקה למחול, קולנוע והרבה אנימציה". בין השמות הרבים שאתם ניגן, נמצאים הג'זיסטים דניאל זמיר ואבי לייבוביץ'. "זה היה בתקופה של סצנת הג'ז הקטנה בירושלים ב‑2005". אחר כך המשיך ועבד עם אסף אמדורסקי ושולי רנד. שלושתם מנגנים באופן קבוע עם מרינה מקסימיליאן בלומין. "לפעמים בהופעות", אומר אלבלק "הגבול מטשטש בין מה זה מרינה והלהקה שלה, כלומר אנחנו, למה זה 'ליירז' מארחים את מרינה".

דניאל בר און

אברו, שכבר ברור שהוא הבחור המצחיק בלהקה, אומר על שני חבריו "מה שהם לא מגלים זה שאביב ניגן בניו יורק עם כמה מפיקי היפ הופ חמורים ביותר ושההוא שם (מצביע על אלבלק, אז"א), הוא מילון מהלך למושגים במוסיקה ויכול להעביר גם את המומחים הגדולים ביותר קורס על תוכנת 'קיובייס' (לעריכת סאונד, אז"א). אני, מה אני יודע? אני רק וייבז".

ל"ליירז" גלגול קודם, להקה בשם "Monstep" בה היו חברים המתופף כהן והגיטריסט אלבלק. "מוסיקלית, זה שלב אחד אחורה ממה שאנחנו עושים היום ב'ליירז'", אומר אלבלק ופורט מה היה בשלב הקודם: "זה היה ג'ז פוגש מוסיקה אלקטרונית ופוסט-רוק. זה היה אוונגרדי ולא כך כך מתקשר, אז בעצם מה שעשינו עם 'ליירז' זה לקחת את זה לכיוון יותר נוקב, למשהו יותר מזיז וחזק. 'מונסטפ' זה הרכב שהתמוסס בסוף".

גם אברו היה חבר במונסטפ, הקליט קצת בדיסק והיה בכמה הופעות, אבל אז טס עם סקאזי. בעיה דומה קרתה לכהן ואלבלק גם בגלגול הנוכחי, עם ה'ליירז'; בתחילת דרכה היה בה חבר נוסף, הפסנתרן הנחשב ניתאי הרשקוביץ' שייסד אותה יחד עם כהן ואלבלק, אבל עזב אותה כשקיבל הצעה שלא יכל לסרב לה. "הוא התחיל לנגן אם הבסיסט אבישי כהן ויצא שלא יכול היה להגיע למלא חזרות והופעות", אומר כהן. "אז פשוט יצא שנשארנו שלושה".

"אני לא אהבתי אותם בפעם הראשונה שראיתי אותם מנגנים", אומר אברו ומפתיע את אלבלק, מה שמוביל לפרץ צחוק מתגלגל מצידם. אברו אומר שהיה רגיל לגישה שמרנית יותר. "אני אולדסקול, באתי לנגן ג'ז", אומר אברו.

ה"ליירז" מופיעים בפסטיבל יערות מנשה

לא קשיי ההסתגלות הראשוניים של אברו ולא פרישתו של הרשקוביץ' מה"ליירז" גרמו להרכב להתמוסס כמו קודמו, אלא דווקא חיזקו וחידדו את מה שהוא רוצה לעשות. "קלטנו שזה עובד גם בלעדיו, בשלושה", אומר אלבלק ומוסיף "קודם זה התחיל מהתופים שמזיזים את הכל עם הבס שפועם מלמטה, וזה יצר אינטראקציה שעשתה את הנגינה שלי חדה ואת של ניתאי רחבה. אבל כשהרוחב של ניתאי יצא מהמשוואה, נותר משהו מינימליסטי וחד וממוקד".

"ליירז" מגדירים את מה שהם עושים במלים הבאות: "Self oscillating + Booty Music for you Mind". לא מסובך להבין את החלק השני של ההגדרה ­ מוסיקה שמכוונת גם לגוף שרוצה לזוז וגם לראש שצריך חומר למחשבה. "'Self-Oscillation' זה מושג במוסיקה האלקטרונית שבו הציוד שלך נמצא במצב שבו המוסיקה קורית מעצמה".אלבלק נותן לדוגמה פידבק של מיקרופון פתוח שהופך להיות שכבה שמעליה הנגנים יכולים לאלתר ולנגן וכמובן להוסיף עוד שכבות (Layers) של מוסיקה ש"קורית מעצמה". "אתה מכניס כלום ומגביר אותו עד שהוא נהיה משהו והמשהו הזה מזין את עצמו ומשתנה ופשוט קורה". אברו מקביל בין הסגנון הזה ל"Fractal Art" (אמנות ממוחשבת שהתפתחה בשנות השמונים).

לאחרונה הופיעו ב"פסטיבל רוח דרומית", שהתקיים בבר "הודנא" בתל אביב ונחשבו לאחת ההופעות המוצלחות בו. "המקום היה הכי מפוצץ שאי פעם ראיתי אותו", אומר כהן. "להופיע מול הקהל על הרצפה באותו גובה שלו זה המקום שה"Self-Oscillation" באמת קורה. אתה יורה אנרגיה והיא חוזרת אליך בצורה אחרת, מה שהופך את כל החדר ללהקה". כל הקטעים של ה"ליירז" כתובים מראש, אך משאירים המון מקום לאילתור ובאלבום יהיו גם כמה שירים שכוללים מלים באנגלית שהם שרים. בימים הקרובים "ליירז" יפתחו עמוד משלהם באתר האינטרנט Headstart.co.il שעוזר לאמנים לגייס כספים למימוש יוזמות ופרויקטים יצירתיים, בתקווה להשיג מספיק כסף כדי אולי להשיג חוזה עם חברת תקליטים ולבסוף לפרוץ בחו"ל.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו