גילוי מרעיש

עידן שמעוני יוציא בקיץ אלבום חורפי

הוא החל כאיש סאונד של להקות רוק ומחול, אך כששותפו ליצירה, המוסיקאי עופר סמילנסקי, נסע להולנד, הוא גילה את הכתיבה. היכרות עם Danski

אורי זר אביב
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

כבר לפני שנתיים הופיע השם Danski ברדאר של חובבי מוסיקה, בעיקר אלה הקוראים בלוגים ישראליים שעוסקים במוסיקת שוליים. זה היה כאשר הוציא אי-פי קצר בן ארבעה שירים והעלה אותו להאזנה ברשת. דנסקי הוא שמו של עידן שמעוני (28), מוסיקאי ואיש הסאונד של להקת "סיסטם עאלי" ושל הזמרת והיוצרת עינב ג'קסון כהן. אלבום החורף השברירי שלו עומד לצאת בחודשי הקיץ הקרבים.

שמעוני גדל בישוב הררית שבגליל. אוטודידקט שהתנסה בנגינה על כלים רבים עד שגילה את זה שהכי מתאים לו. "במחשב מצאתי את כלי הנגינה האמיתי שלי", הוא אומר. "ההשפעות המוסיקליות שלי בתור נער היו בעיקר של מוסיקה אלקטרונית, דראם אנד בייס וברייקביט", כך שהמשיכה למחשב נראית לו טבעית. מוסיקה מקורית הוא החל ליצור בתחילת שנות העשרים שלו, בימים ששימש טכנאי הסאונד של הזמרת טליה אליאב. "באותו שלב לא שיערתי בכלל שאלחין או אכתוב שירים", הוא אומר. "שירי המגירה שכתבתי אז היו מוסיקה אלקטרונית ללא מלים".

עידן שמעוני. אווירה חלומית-הזייתיתצילום: דניאל בר און

שמעוני גם עבד כאיש סאונד במופעים של אוהד נהרין ולהקתו. כעת הוא עצמו משלב מחול ביצירתו, גם בקליפ שעתיד לצאת לשיר "רכבת" וגם בהופעות. "טליה לנדא וארתור אסטמן הם רקדנים מקולקטיב המחול 'מריה קונג'. זו קבוצת רקדנים יוצאי להקת בת שבע. אני גם איש הסאונד שלהם ומההתחלה אתם היה ברור שזה יותר מעבודה. הגבול שהיטשטש בין שתי האמנויות הוא שדיבר אלי יותר מהכל, הוא סוג הייחודיות שאני מחפש לאמנות שלי".

שידוך מוצלח נוצר גם בינו לבין מי שיהפוך לימים לשותפו ליצירה, המוסיקאי עופר סמילנסקי. "החיבור בינינו היה מיידי", אומר שמעוני. "אבל כשעופר עזב להולנד כדי לגור עם אשתו הרגשתי קצת תקוע. אז התחלתי לנסוע אליו פעם בשנה, להאג, לעבוד יחד באולפן". בהולנד שמעוני החל להתבטא גם בכתיבת מלים לשירים. הוא וסמילנסקי היו ננעלים באולפן ומחפשים את הצבע והכיוון המוסיקלי של השירים. "התנסינו בעיקר בלשלב את האהבה של שנינו לאלקטרוניקה עם הלחן והמלים הכביכול פשוטות שלי", הוא אומר. "לעופר יש הרבה מאוד מכשירים עם יותר מדי כפתורים והמון אפקטים". שמעוני לעומתו מדלג בין נגינה בגיטרה לבין קלידים, ואלה מחוברים למחשב ועוברים שם שינויים קיצוניים עד שלעתים קשה לזהות את הכלי המקורי.

באשר לשירה שלו, נשמע כי ככל שמתקרבים לסופו של האי-פי הוא צובר יותר ביטחון. בשיר האחרון, "בוקר", הוא כבר נשמע פחות לחשושי ויותר בטוח בקולו. "השארנו את השירים היותר מהוססים להתחלה. ל'בוקר' נראה לי שהקלטנו יותר ממאתיים טייקים של שירה".

את האלבום החדש מפיק נדי בילו שגם בחר את הנגנים הנוספים; יעל שפירא מנגנת בצ'לו, דן בילו בבס, עמית ארז, ניתאי קדוש וגלעד וייס בגיטרות ואבי שדה מתכנת תופים. על עמית ארז, שנחשב לאושיית אינדי מקומית, אומר שמעוני ש"הוא היה מאוד רגיש, לא רצה להשתלט על המוסיקה אלא רק ליטף אותה, נתן לה משהו מעבר".

בתוך האווירה החלומית-הזייתית של השיר "תות שחור לבן" שר שמעוני את המלים "רק את ואני/ אחת עשרה פעמים", ולא לגמרי ברור למה בדיוק הוא מתכוון. "לחלק זה עושה אסוציאציה לסקס", הוא אומר "ולאחרים דווקא לזוג שנפרד וחוזר אחת עשרה פעמים".

קשה להתווכח אתו כשהוא אומר ש"לשמוע את המוסיקה הזאת כשקר בחוץ וכשחם בחוץ זה שני דברים מאוד שונים". זו אכן מוסיקה אינטימית מאוד, והוא מודה שרצה להוציא את האלבום בעונה שאליה הוא באמת שייך. לדעתו, "הכי קל להתחבר אליה כשמאזינים לה לבד. אני לא יודע איך זה יהיה בשביל אחרים".

האחרים מוזמנים להאזין, רצוי בזמן ערגה לאהובה או לאהוב, רצוי בחורף. "כל בוקר יש שמש אחרת מעלי מחוץ לכוכבים/ קור ערב, יש שקט לרגע, בעינייך גאות נאהבים/ ובין שיר לשיר אשמע נשימותייך/ לא, את לא לבד, אני כאן אתך" (מתוך "בוקר").

עוד ב"גילוי מרעיש": רננה הנדלר נאמן | איימי מקנייט | ליירז | עבודות עפר | טוונטי פייברז | רועי דהן | שני פלג | קראנץ' | 2013 | בלאק גורו | עלמא | הפשרות | איינג'לסי | נצ'י נצ' | רנדבו

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ