גימיק, בלדה או אג'נדה פוליטית? כך תשלחו שיר מנצח לאירוויזיון 2020

נציג עוד אין, אבל המירוץ לשיר שייצג את ישראל על הבמה בהולנד כבר בעיצומו. יו"ר הוועדה שמסננת מאות שירים בשנה מחלק טיפים, מסביר למה Home לא עבד ונזכר בהנחה שגויה, שכמעט עלתה לנטע בזכייה

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נטע ברזילי בגמר אירוויזיון 2018. בהתחלה חשבו לייעד לה שיר רוקנרול
נטע ברזילי בגמר אירוויזיון 2018. בהתחלה חשבו לייעד לה שיר רוקנרולצילום: PEDRO NUNES/רויטרס
איה חיות
איה חיות
איה חיות
איה חיות

השבוע, בתום אירוע הגמר של התוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון", ייבחר הנציג הישראלי לאירוויזיון 2020, שיתקיים בהולנד במאי הקרוב. במקביל לתהליך בחירת המתמודד, גם המירוץ לבחירת השיר שייצג את המדינה כבר בעיצומו — ולמעשה נפתח כבר לפני כשלושה שבועות נפתח, עם פרסום ה"קול קורא" של תאגיד השידור להגשת שירים. המועד האחרון להגשת השירים הוא 20 בפברואר, כל אזרח בישראל רשאי לשלוח את שירו (במידה שהוא רשום באקו"ם), וכמדי שנה, צפויים להישלח לתאגיד מאות שירים מז'אנרים שונים. כולם ייבחנו על ידי ועדה מקצועית, עמה נמנים שדרני הרדיו של "כאן", רועי דלמדיגו, סמדר שפר, יובל גנור וטל ארגמן, וכן שני נציגים מטעם "קשת": טמירה ירדני העומדת בראש "טדי הפקות" המפיקה את "הכוכב הבא", וסיוון יאנג, המפיק בפועל של "הכוכב הבא". מתוך כלל השירים שיוגשו, ייבחרו ארבעה, ואלה יבוצעו ב–3 במארס במסגרת משדר מיוחד ב"כאן" 11. פאנל של שופטים מקצועיים, לצד הצבעות קהל, הם שיכריעו בסוף המשדר איזה שיר מתוך הארבעה ייצג את המדינה.

לסנן, לסנן, לסנן

כבכל שנה, גם הפעם חברי הוועדה יידרשו להליך סינון אינטנסיבי. במהלך מספר ימים, מבוקר עד ערב, יאזינו למאות השירים, מבלי שייחשפו לזהות יוצריהם. רועי דלמדיגו יושב בוועדת בחירת השיר זו כבר שלוש שנים. ב–2018 הוא היה חלק מהצוות שבחר ב"טוי'' של נטע ברזילי, ובשנה שעברה נמנה עם בוחרי Home של קובי מרימי. השנה הוא יכהן לראשונה כיו"ר הוועדה. בשיחה עם "הארץ" הוא מנסה להסביר עד כמה שניתן את הליך הבחירה, ומצהיר בראש ובראשונה, "אין נוסחת קסם".

רועי דלמדיגו, יו"ר ועדת בחירת השיר: "דווקא היו בלדות שזכו, כמו של הפורטוגלי ב–2017, או של ההולנדי בשנה שעברה. אצל ההולנדי היתה תחושה שהוא יכול להשתלב בעולם הפופ הרגיל, ברדיו כשיר של הוזייר או של אמן פופ אחר — זה היה היתרון. Home היה פחות מיידי, קצת יותר קלאסי"

קובי מרימי, מבצע את Home. לא מספיק בולט

לדבריו, בעוד שהשירים כבר החלו לזרום, "פוש" השירים החזק ביותר מגיע לאחר שנבחר המתמודד שייצג את ישראל בתחרות. מדובר, לדבריו, במשתנה הכי חשוב בבחירת השיר. "זו יכולה להיות בלדה מדהימה שתפיל אותך וזה יכול להיות שיר עם טקסט שטותי וצחוקים שהוא יותר חזק. זה מאוד תלוי במתמודד".

אור עמרמי ברוקמן צילום: צילום מסך מתוך ער
אלה לי להבצילום: צילום מסך מתוך ער

על מועמדי "הכוכב הבא": "אור לא יכול לקבל שיר עם גימיקים כי זה לא יישמע עליו אמין. הוא יצטרך משהו שיזכיר יותר הופעה חיה, יותר מוזיקלי עם כלים. אלה לי היא כוכבת פופ מדהימה. לה חייבים לתת משהו יותר עדכני ומגניב"

מנגד, נזכר דלמדיגו במקרה של נטע ברזילי, זוכת אירוויזיון 2018 שהביאה את התחרות לישראל, שכיוצרת בעלת רקע מוזיקלי מסוים בו התנסתה טרום "הכוכב הבא", התחברה בראשו לשירים מז'אנרים מאוד ספציפיים. ואז הגיע "טוי". "נטע ביצעה ב'כוכב הבא' בעיקר שירים שמחים, אבל לפני ששמעתי את השירים שנשלחו דווקא חשבתי שתתאים לה בלדה", הוא מספר. "היא הגיעה במקור מעולמות של קצת יותר רוק או אלטרנטיבי, אז חשבתי שזה מה שיוציא אותה הכי טוב. גם פחדתי שהיא תצא קצת מגוחכת עם משהו צבעוני, כי גם ככה היא צבעונית. אבל ברגע שהגיע 'טוי' הדעה שלי השתנתה והבנתי שצריך ללכת עם המגניבות שלה עד הסוף בלי להתבייש. הסכנה היא להתקבע מראש על ז'אנר, כי ככה מפסידים שירים טובים".

ההכרזה על הנציג הישראלי עוד לפנינו, אבל כבר עכשיו מנסה דלמדיגו להעריך איזה שיר יתאים לשני מועמדים בולטים, אור עמרמי ברוקמן ואלה לי להב. "אור לא יכול לקבל שיר עם גימיקים כי זה לא יישמע עליו אמין. הוא יצטרך משהו שיזכיר יותר הופעה חיה, משהו יותר מוזיקלי, עם יותר כלים. אלה לי היא כוכבת פופ מדהימה. עליה אפשר להלביש דברים קלילים. לה חייבים לתת משהו יותר עדכני, יותר מגניב וברוח התקופה שיוציא ממנה את הילדה המגניבה שהיא — זו שמתכתבת עם מה שקורה עכשיו בעולם המוזיקה".

באשר לשירים עצמם, דלמדיגו פורט מספר מאפיינים שיש לשים אליהם לב. "חשוב לבלוט. אג'נדה כלשהי עוזרת לכך. לא צריך בהכרח אג'נדה פוליטית או על האקלים, אלא משהו עדכני. נגיד ב'טוי' היה ברור מההתחלה שיש בו משהו חזק, אקטואלי ומלא כוח נשי. זה יכול להיות גם משהו מאוד קליט — בדרך כלל הכי טוב זה הבינגו של שניהם. חייב שיהיה לשיר אופי, דברים גנריים טובים מתפספסים בתחרות. אפילו ל'גולדן בוי' היה אופי חזק, הוא היה מאוד מאופיין במילים ובטקסט".

Arcade, זוכה אירוויזיון 2019. "בלדה שמתאימה לרדיו, לפופ העכשווי"
"טוי" באירוויזיון 2018. "פחדתי שהיא תצא קצת מגוחכת עם משהו צבעוני"

אז לבלוט זה חשוב, אך גם דלמדיגו יודע שיצירת שיר "בולט" היא משימה לא קלה. "בשנים האחרונות יש המון מדינות וקשה להתבלט. Home למשל, שאני עדיין מאמין שהיה שיר מאוד יפה שהתאים לקובי, כנראה לא היה מספיק בולט. על אחת כמה וכמה, בגלל שזו היתה בלדה in your face בלי הרבה מסביב, זה היה צריך להיות פיצוץ, אבל זה לא עבד. דווקא היו בלדות שזכו, כמו של הפורטוגלי ב–2017, או של ההולנדי בשנה שעברה. אצל ההולנדי היתה תחושה שהוא יכול להשתלב בעולם הפופ הרגיל, ברדיו כשיר של הוזייר או של אמן פופ אחר — זה היה היתרון. Home היה פחות מיידי, קצת יותר קלאסי".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ