אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אסף אמדורסקי בהופעה: החדשנות של העכשיו

במופע השקה מושקע אך מלא סתירות, כשהוא נע בין ביצועי האלבום החדש לבין השירים שהפכו לאבני דרך בחייו המוזיקליים, אסף אמדורסקי נגע לרגע במה שיכול להיות שיא נוסף בקריירה שלו

תגובות
בין החדש לישן. אסף אמדורסקי
ליאור אבל

כששישה כוורנים עולים לבמה, בסרבלים לבנים ומסכות רשת לראשם, הציפייה למופע רוק ישראלי מוכר נעלמת ובמקומה מגיעה ציפייה לעיקצוצים של חדשנות. את העיקצוצים האלה, אסף אמדורסקי תכנן בקפידה בחמש השנים האחרונות שהוקדשו ליצירת אלבומו "פה" ולמופעו החדש, שביקש להפוך אמש את הבארבי ממקדש אינסטרומנטלי למרחב מסומפל היטב. את הפאן האלקטרוני של אמדורסקי הכרנו עוד הרבה לפני שהיה לו מקום, כשהעז ללכלך את המילים בנגיעות ממוחשבות אי שם בשנות ה-90', אבל נראה שהיום, מי שהקדים את זמנו במשך תקופה כה ארוכה, הגיע לנקודת השקה עם הזמן אותו הקפיד להקדים. מן מומנטום, שאליו נדמה שהתנקזה כל הקריירה של אמדורסקי.

» אסף אמדורסקי - לוח הופעות
» סגור וחתום: המדריך המלא להופעות חו"ל
» וואן היט וונדר: להיטי הקיץ שטוב ששכחנו
» השמועה אומרת: האם ביונסה בדרך אלינו?
» צפו: BEMET עושים את זה על הגג

נעימה אלקטרונית מהאלבום "פה" בישרה על הווייבים שעמדו להציף את הבארבי, וליוותה את הכוורנים, אמדורסקי ולהקתו, אל הבמה. את המופע פתח הסינגל "מגדלים", שהוציא מאמדורסקי אנרגיות גבוהות מהולות בהתרגשות ילדית, שכנראה קצת פגעה בקולו. אחריו עקבו מיד השירים "שדות צהובים", "לשיר" ו"שפה אחרת", גם הם מאלבומו האחרון. כולם הציגו לקהל את אמדורסקי בתנועתיות שלא אופיינית לו, פתוחה ומסורה לקצב והסאונד הגרובי, שברגע השכיחו את המלנכוליות והמינימליזם שאפיינו חלקים נכבדים מחומריו הישנים. "שפה אחרת", אף לווה בתאורת ניאונים מהבהבת וכדור דיסקו - כי אם כבר אייטיז ותרבות פופ אז למה לא.

הסאונד והאווירה החדשה שבנה אמדורסקי, הקהל קיבל בעיניים פקוחות ובוחנות. לפתע, הסקרנות נעלמה והתחלפה בהתרגשות קולקטיבית כש"רכבת לצפון" גאל את צופיו מסטטוס הבוחנים, ונתן להם סוף סוף את מה שהם אוהבים לשיר. הטבעיות וחוסר המאמץ שניכרו בביצועי השירים הישנים, היו חסרים במידת מה בביצועי השירים החדשים. "15 דקות", "איפה את היום" ו"השמיים הכחולים" למשל, זכו לסולואים וביצועים מעולים ונוחים, אבל גם הרחיקו את האווירה האלקטרונית שאמדורסקי ניסה לתפור למופע.

ליאור אבל
חוסר מאמץ בביצועים הישנים. אמדורסקי בפעולה
ליאור אבל

אם הרעיון היה להרים את הווליום האלקטרוני בתוך היצירה האינסטרומנטלית, הקונספט טושטש תחת המחויבות למאזינים.ובכל זאת, אמדורסקי נהנה מההכרה של הקהל בשיאיו ונהנה להגיש אותם על הבמה. את "חלום כהה" הקדיש לזכרה של ענבל פרלמוטר, סולנית "המכשפות" שנהרגה בתאונה דרכים. מלבד הקלטתה המצמררת המשולבת בשיר, הביצוע המצוין (שהציג אלמנטים אלקטרוניים שאינם במקור) הסתמן כאחד מרגעי השיא בערב. גם "מוגרבי" מאלבומו האחרון היווה היילייט, כשהכיל את המידה המדויקת של ביט מדביק, בסים מניעים ותאורה מעולה שהפכה את השיר למיצג ויזואלי מדויק. שם, הרצון ליצור מוזיקה שתוביל לריקוד ותנועה - באה בשלמותה לידי ביטוי.

ליאור אבל
ידע גם להרקיד. אסף אמדורסקי
ליאור אבול

אחרי שירדו מהבמה והשילו את תלבושות הכוורנים, חזרו אמדורסקי והלהקה להדרן מרצה שכלל את "יקירתי" (שאיחד לאלתר את כל זוגות העולם), "אהבה חדשה" ו"החדר האינטימי שלי" שקיבל טיפול אלקטרוני עדין. הרגעים האלקטרונים ששולבו במהלך המופע הצליחו להבזיק את הבארבי לפרקים לתחושת קיום אחר, שנגדעה בשיטתיות על ידי הרוקנרול הישן של אמדורסקי. הדיסוננס המוכר של אמן מוערך, שנע בין סיפוק הצימאון של הקהל לחומרים מוכרים לבין פריצת תבניות היצירה של עצמו, הציג מופע שלפרקים הצליח לספק חידוש - ולעיתים נשען בחזרה על המשענת המוכרת שהוכיחה עצמה בעבר. מן משחק מקדים שמרמז על מעבר שלא קרה במלואו, והרבה עיקצוצים של חדשנות שיש לה מקום ממש עכשיו, בלי הצורך להתנצל.

אסף אמדורסקי בהופעה, בארבי תל אביב, 14 ביולי.

*#