אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פסטיבל חשיפה בינלאומית 2016: מוזיקה צריך לראות מקרוב

המפגש בין מוזיקאים ישראלים לקניינים, מפיקים ומנהלי לייבלים מחו"ל הוכיח שיותר מפעם, חשוב שיגיעו הנה כדי לראות (ולשמוע) את היצירה הישראלית בלייב

תגובות
ככה עושים את זה נכון. OSOG משאירים הכל על הבמה
ליאור אבל

30 דקות, שישה שירים ועשרות אנשי מוזיקה שכבר ראו ובעיקר שמעו הכל. המשימה: לתפוס את האוזן של אותם מבקרים בתקווה להיות האמן הישראלי הבא שיעשה את זה בגדול בעולם. אז איך מתמודדים עם האתגר, בעיקר כשהמנהלת האמנותית של האירוע מעידה בעצמה שמדובר בליינאפ הטוב ביותר שהיה לו אי פעם? אם להתרשם מפתיחת סבב הרוק של פסטיבל חשיפה בינלאומית למוזיקה, שהתקיים אמש (רביעי, ה-23 בנובמבר) בצוללת צהובה בירושלים, יש כמה דרכים לגשת למלאכה. המוצלחת שבהן היא פשוט לתת את כל מה שיש לך, הופעה ישירה בלי בולשיט ובלי רחמים. על הגישה המנצחת הייתה חתומה אמש להקת OSOG, שהציגה חצי שעה של יחידת עילית מגובשת ואגרסיבית עם רוק-קאנטרי משובח ובועט. אם יש להקות שמתלבטות איך לתפוס את האוזן באירוע הבא, אז זה היה המקום שלהן לקחת עט ולרשום.

» פסטיבל חשיפה בינלאומית - לוח הופעות
» ערן צור עדיין מתרגש כמו בפעם הראשונה
» לאונרד כהן: פרידה מאגדה
» הכימיקל בראדרס חגגו כמו בניינטיז
» לוח הופעות היום
» מדור מוזיקה עכבר העיר

ליאור אבל
לא פחדו להיות נסיוניים. קותימאן והאורקסטרה
ליאור אבל

למרתון ההופעות המצוין (אך התובעני לפרקים) קדמה ארוחת ערב מתוקתקת, שהפגישה את כל אותם אורחים נכבדים מחו"ל - מארגני פסטיבלים מפורטוגל ורוסיה, אמרגנים מאיסלנד, בוקרים מגרמניה, מנהלי לייבלים מלטביה מפיקים מוזיקליים מסין והרשימה עוד ארוכה. מלבד נאומים מצד מארגני האירוע הישראלים נערך גם מסדר הבושה האקלקטי בעולם, בו נאלצו כל אותם נציגים להציג את פועלם. במהלך הסבב נזרק השם של להקת לולה מארש לא מעט בפי האירופאים, כשהסינים דווקא ציינו את שטובי כאמן המועדף עליהם. טוב נו, אסייתים תמיד היו יותר הארדקור מהשאר. בכלל, מעניין היה לראות את התפיסה השונה של אנשי תעשייה ממקומות שונים בעולם בקשר לתוצרת המקומית, ועלתה השאלה האם מוזיקה היא לחלוטין שפה בינלאומית או שמגבלות התרבות משחקות פה תפקיד (המסקנה בהמשך).

האירוע עצמו הציג ליינאפ מגוון שהוכיח שסצנת המוזיקה הישראלית היא מורכבת ועשירה, כזאת שיודעת להתכתב עם מה שקורה מחוץ לישראל לא פחות משהיא נסמכת על ההשפעות הפנימיות שלה. חמש הופעות היו אתמול בצוללת צהובה, כל אחת מסגנון שונה ורוח יצירתית אחרת לחלוטין. קותימאן אורקסטרה פתחו את ההופעות עם הFאנק המוכר והאהוב שלהם, שהצליח להשמע כמו עבר ועתיד באותו הזמן. הלהקה בחרה בגישה נסיונית לאירוע כזה עם ביצועים אינסטרומנטלים ארוכים, שעל פניו נוגדים את הגישה המקובלת לפיה צריך לתת המיטב בזמן קצר. במעבר חד הערב עבר לפופ השבור והנסיוני של עדי אולמנסקי, שבחרה באופן אמיץ לבצע קאבר לדה וויקנד, החלטה מעניינת כשהזמן שלך קצוב והרצון להראות כמה שיותר מעצמך הוא גדול.

ליאור אבל
יש תוצרת מקומית טובה. עדי אולמנסקי ו-Aperco
ליאור אבל

השיא של האירוע הגיע מיד לאחר מכן, כשחברי OSOG (On Shoulders Of Giants) עלו לבמה ולא עצרו מהרגע הראשון. כשהם עומדים כולם בשורה אחת ואפילו המחוות על הבמה מתואמות, חברי הלהקה הצליחו לדחוס אנרגיות של הופעה שלמה ברבע מהזמן המקובל. במובן מסויים, אוסוג הוכיחו שכשמוזיקה נעשית בצורה אותנטית ועם כוונה, היא יכולה להגיע לכל אחד, לפחות אם מתרשמים מהתגובות של הקהל. ושוב, האסייתים בלטו בתגובות שלהם, כשבניגוד לרבים מהנוכחים הבינלאומיים ויתרו על הפאסון וחייכו, צילמו ורקדו. התגובות שלהם למוזיקה הישראלית היו כל כך אוהדות שאפשר היה לחשוב שבשנה הבאה הם עוד יחליטו להרים את האינדינגב בבייג'ינג.

השאיר טעם טוב. פסטיבל חשיפה בינלאומית בירושלים
ליאור אבל

למרות שבעידן הנוכחי הטכנולוגיה מאפשרת לכל אמן להשמיע את היצירה שלו בכל מקום, ולכל מנהל מוזיקלי ומפיק להכיר כל מוזיקאי שולי במדינה נידחת בלחיצת כפתור, פסטיבל חשיפה הראה שלמפגש הישיר בין היוצר לאנשי התעשייה עדיין יש הרבה כוח. בעולם שבו רוב האנשים כבר לא רוכשים מוזיקה, הדגש על ההופעות הפך להיות משמעותי הרבה יותר, והצפייה הבלתי אמצעית ביוצרים המקומיים שווה הרבה יותר מכל האזנה במרחק אלפי קילומטרים מזירת ההתרחשות. בימים בהם ישראל נאבקת באופן מתמיד על הלגיטימציה שלה בעיני העולם, מנחם ומשמח לראות שבכל הנוגע למוזיקה אנחנו לא רק חלק מהחבר'ה אלא גם כאלה שכיף לבלות איתם.

פסטיבל חשיפה בינלאומית, צוללת צהובה בירושלים, 23 בנובמבר

*#