נקמת הטרקטור בהופעה: אותנטיות על הפסנתר

ההופעה של ההרכב המיתולוגי בפסטיבל הפסנתר הוכיחה שהיצירה שלהם עדיין רלוונטית, עם שילוב מוצלח בין מזרח למערב, צלילים אוריינטליים מהעבר ואירוח מדויק של אלון אולארצ'יק

יוסי חלילי, עכבר העיר | צילום: מנחה נופה
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
אבי בללי במהלך הופעה של נקמת הטרקטור
מי שהגיע הרוויח. אבי בללי, סולן נקמת הטרקטורצילום: מנחה נופה

כמה דקות אחרי היציאה מההופעה של נקמת הטרקטור אמש (שבת) במשכן לאומנויות הבמה בתל אביב, עלתה להופיע בבמה המרכזית להקת אטרף. לא רחוק משם בגני התערוכה הפציצו הכימיקל בראדרס, ובאלבניה נבחרת ישראל בכדורגל סיימה את הערב עם שלושה שערים ונצחון חוץ מפתיע. שנות ה-90' שוב כאן, מסתבר, ובהתחשב במאורעות השבוע האחרון זה לא נראה כמו פתרון כל כך גרוע. שעון החורף חזר, לאונרד כהן עזב, טראמפ פה כדי להישאר והלאה המבול. מה עושים? יוצאים לרקוד. מפלצת הרייב הבריטית הגיעה לעשות שמח, אבל גם מי שבחר להחליף את החפירות בגני התערוכה בשופל העוצמתי של נקמת הטרקטור לא יצא בידיים ריקות, וקיבל הופעה נדירה שפרטה על מכלול שלם רגשות.

» פסטיבל הפסנתר - לוח הופעות
» אליעד עושה מוזיקה לדור הפלזמה
» רונה קינן סיפקה פתיחה הולמת
» לולה מארש חולמים בגדול
» מדור מוזיקה עכבר העיר

המופע שנתפר במיוחד לפסטיבל הפסנתר נקרא "מטבח אוריינטלי", שם שהמשיך את האנלוגיה למטבחים וטעמים מימי "מטבח אקוסטי" בן ה-20, כשהפעם נזרק לסיר בנדיבות התבלין האתני שתמיד היווה חלק ממאפייני ההרכב החריג הזה. לצד כתיבת מוזיקה להצגות ולמחול ועיסוק במוזיקת רוק מערבית, שילבו הטרקטורים ניחוחות מזרחיים כבר באלבומים הראשונים (קטעים כמו "אדון הסליחות", "היא", "דברי אלי") עוד לפני שזה היה אופנתי. עם השנים והגלגולים השונים של ההרכב, ובמיוחד באלבום האחרון ("מה לאהובי") הדבר קיבל משנה תוקף עם הפרשנות המוזיקלית שלהם לשירת יהדות ספרד של רבי משה אבן עזרא. השילוב העדין והנהדר הזה שעבד היטב באלבום, נבחר לפתוח גם את המופע עם "כתונת פסים" ו"שתה אחי". הקול העמוק של אבי בללי, המייסד והמנהיג הבלתי מעורער של ההרכב, החליף בטבעיות את קולות האורחים במקור (שלמה בר ויורם חזן בהתאמה), והעיבוד המינימליסטי חידד את הדרת הקודש במילים העוצמתיות ממילא. בללי הוא אולי לא הזמר המדויק ביותר בנוף המקומי, אבל הוא לבטח אחד החשובים שבהם, כזה שאין ברירה אלא להאמין לו. הסירוב שלו להתיישר או להתפשר והניקיון הכמעט מטריד ממניירות בימתיות, רק תורם לכך ויוצר תחושת אינטימיות שלא מאפשרת ניתוק ולו לרגע.

"היו לנו שני קווים מנחים להופעה הזאת" הוא סיפר במהלך הערב, "שישמעו פסנתר, ושזה יהיה אוריינטלי". ובכן, הצליח להם. הקלידים של רועי ירקוני לא נעלמו בשום שלב וקיבלו מקום של כבוד בעיבודים החדשים, לצד הוויולה של גליה חי (מצויינת לכל אורך הערב), והעוד והבגלמה של אליהו דגמי שצבעו בצבעים אתניים גם קטעים מערביים לחלוטין כמו "מסכים שטוחים" או "אופניים וספר". הגיטרה של אופיר לייבוביץ' הייתה שם כדי לאזן וגם שינויי הקצב התכופים של אביב ברק על התופים עברו בהצלחה בסך הכל. המשחק בין אקסטזה מופרעת למינימליזם ולהפך, קרה לא פעם (במעברים בין "דברי אלי" ל"מה לאהובי" וגם בביצוע העוצמתי ל"שקט" שגלש באחת לואלס הקודר של "אופניים וספר") וגם הוא היה חלק אינטגרלי מן המסע המוזיקלי של הערב הזה.

אבי בללי במהלך הופעה של נקמת הטרקטור
אפילו הגניב חיוך במהלך הערב. אבי בללי נהנהצילום: מנחה נופה

את הרצינות המתייסרת כמעט של בללי שבר בצורה מוצלחת האורח המכובד אלון אולארצ'יק, שהגיח לרצף ביצועים מחויכים ומעולים בכל קנה מידה. "בא לשכונה בחור חדש" עשה כיף באולם ואחריו הגיע "בן בסט" הנהדר כשכל החברים על הבמה לקחו חלק בחגיגה. "עפיפונים" הפך גם הוא לסמי-אוריינטלי בפה של אולארצ'יק וכך גם "היא הולכת בדרכים" שהמשיך באותו כיוון וגרם לחשוב על הזיקה המשותפת של אולארצ'יק ונקמת הטרקטור לז'אנר. האחד מגיע מהצד המחוייך של העסק והאחרים מהכיוון הרציני יותר, ובכל זאת זה נשמע והרגיש כל כך טבעי כשהם עשו את זה יחד, שאפילו בללי הגניב חיוך או שניים.

הדרן קצר ואיכותי נפתח באינטרו מזרחי משולב של ויולה ועוד ל"היא" והסתיים עם ביצוע פשוט נפלא ל"משחק של דמעות" (כולל המשחק הנהדר על מצילת ההייאט של אביב ברק), שהביא לסיומו ערב לא ארוך (קצת יותר משעה נטו) אבל כזה שנשאר זמן רב בזכרון. קשה לחשוב על המוזיקה הישראלית ללא התרומה של נקמת הטרקטור וקשה עוד יותר להגדיר ולתפוס באמת את ההרכב הזה, שלמרות שאינו מפסיק להשתנות ולהתפתח מוזיקלית עדיין שומר על סגנון וקו ייחודי שמזוהה איתו. כנראה שבשל כך, גם בפעם הבאה שהניינטיז יחזרו - נקמת הטרקטור עדיין תהיה שם.

נקמת הטרקטור מארחים את אלון אולארצ'יק בפסטיבל הפסנתר, אולם אסיא במוזיאון תל אביב, 12 בנובמבר

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ