גפן ובנאי בהאנגר: הבלדה על אביב ואביתר

על אף השוני המובהק בין שני היוצרים, החיבור שהציגו על הבמה היה חזק ומפרה - והפך את הערב המשותף במסגרת פסטיבל גולדסטאר סאונד סיסטם לשלם שגדול מסך חלקיו

מאי ברנר, עכבר העיר | צילום: ספי ניניו
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאי ברנר, עכבר העיר | צילום: ספי ניניו

חיבור שמפתיע בכמה שהוא טבעי. אביתר בנאי ואביב גפןאל המופע המשותף של אביב גפן ואביתר בנאי, אי אפשר היה שלא להגיע עם ארגז של ציפיות, השערות ואמונות קדומות, שעולות באופן כמעט אוטומטי כשחושבים על השניים. גפן ובנאי חזרו אמש להאנגר 11, למופע שהתחיל אי שם ב-2011 משיתוף פעולה קצר בפסטיבל הפסנתר, והוליד שורה של הופעות משותפות ומבוקשות. כבר אז, לפני שלוש שנים וקצת, החיבור הלא קונבנציונלי הזה בין קצוות שונים כל כך, יצר הד וסקרנות, ואף מילים רבות תארו את הזיווג בין השניים כסימן דרך. מצב כמעט סמלי בו שני סמני קיצון בחברה הישראלית, נפגשים יחד כדי ליצור את השלם האמיתי שמייצג אותנו, בלי ציניות.» אביב גפן ואביתר בנאי המופע המשותף - לוח הופעות» "Blackstar": שירת הברבור של דיוויד בואי» תעריצו את אדל, ולא בגלל המוזיקה» סקס, קוק ותהילה: על חייו של דיוויד בואיגפן ובנאי, שני יוצרים משמעותיים, בעלי שתי זהויות שונות כל כך במראה, בצליל, במרקם ובתדמית שגיבשו לעצמם במהלך שתי הקריירות, במפגש מוזיקלי בין שני עולמות שנדמים כה רחוקים - על במה אחת. נראה שהשניים יודעים היטב שמוטיב הבלייזר מול הציציות עושה את העבודה ומעיר בנו את שוחרי האחדות והאהבה שמתחבאים בתוך תוכנו, ובאותה נשימה לא הגיעו על מנת לספק לנו את מופע היינג והיאנג, הימין והשמאל, הקודש והחול. לא משני צדדים של סקאלה תרבותית - אלא כחברים וכמוזיקאים גדולים שלא שכחו כיצד לומדים ואיך מופיעים. וכך, השניים יצרו בעדינות ובכבוד הדדי שמכמיר את הלב, יותר מקולאז' של שירים (כפי שאולי צפוי משיתוף פעולה בין אמנים כה שלמים בנפרד), אלא יצירה חדשה, עמוקה ומלומדת. פרשנות והגשה שונות שפיתחו השניים, יחד ולחוד, לאותם חומרים שליוו את אלה שגדלו בשנות ה-90'.התייחסות עדינה ורגישה לשירים של האחר. בנאי וגפןאת ההאנגר מילאו המונים מאותם ילדי, נערי וצעירי הניינטיז, שמאז דילגו עשור וחצי קדימה, כך שכולם נהנו מקונספט הישיבה. כל כרטיסי המופע נמכרו, ולכן חלק מהמושבים היו במרחק כמעט קילומטר מהבמה והצריכו משקפת קונצרטים, או לחילופין הסתפקות בצפייה במסכי הווידאו שהקרינו את המופע. באיחור קליל של 20 דקות, הילך בנאי בעדנה אל קדמת הבמה ופתח ללא מילים או הקדמות כלשהן עם "יפה כלבנה", "תתחנני אליי", "מלאך" (של גפן) ו"מתנות" כשהוא מלווה עצמו בפסנתר או גיטרה, ולצדו ערן מיטלמן על הקלידים. עדינות ההגשה המזוהה עם בנאי, הפכה בקלילות גם את שיריו של גפן לשלו, ודווקא אותם נדמה היה כי הוא נהנה לבצע במיוחד. אחרי שפלרטט ענוגות עם הקהל ("אתם יפים"), קרא לאביב גפן אל הבמה ("אדם שכולו טוב, יופי ואור. אחי אהובי"), וכך התנהלו השניים במהלך כל הערב, כאילו היו אחים, שהגדרתם כשונים רחוקה מהמציאות שלהם. חיבוקים בכל מעבר בין כלים, נשיקות אהדה, טפיחות גאווה, מבטי ומשפטי הערכה ליוו את ההופעה, והציגו שיתוף פעולה המתבסס על קשר חברי על סף המשפחתי, חזק יותר מחיבור אמנותי כלשהו - ובוודאי שלא מבוסס גימיק.חיבוקים ואחוות אחים בערב קרוב למושלם. גפן ובנאיאת הביצועים חילקו ביניהם השניים בצורה א-סימטרית, ללא הקפדה על כמות אלא אך ורק על איכויות חדשות שיכולות להיות מופקות מהמאורע. כך גפן היה המבצע העיקרי של "תחרות כלבים", "חלולים", "חלומות גדולים", ולאחריהם בנאי ביצע את "אותיות עפות באוויר" בעוד הראשון לוקח צעד אחורה ומלווה בריף על החשמלית, ושוב גפן חזר עם ביצוע מפתיע בדיוק וברגישות של "מנגינה יקרה". כל אחד שר את מילותיו של האחר ביראת כבוד וכוונה, ובסגנונו שלו יצר מרפרטואר מוכר כל כך דבר אחר משהיה. "די עם הדיכאון, זה סקסי אבל באסה", צחק גפן אחרי שורה של ביצועים מרגשים אך מלנכוליים, דבר לגרם לבנאי הבין את הרמז ולהתחיל בניגון השיר "לבכות לך". ההומור המשיך ללוות את הערב, שהיה מעט חסר במקצבים, עם סיפורי מעברים קצרים בין השירים - כמו למשל הפעם ההיא שבמקום ליל סדר כהלכה שגפן תכנן למשפחתו, מפת השולחן נשרפה בעקבות ג'וינט ענק של אבא שלו. "תיאטרון רוסי" בוצע גם על ידו, לו קדם הסבר של בחירתו של בנאי לא לבצע יחד איתו את השיר על הבמה, בעקבות חזרתו בתשובה. לקראת סופו של המופע בנאי נשאר לבדו על הפסנתר ונתן ביצוע ג'אזי מרהיב ל"אור הירח", שהשאיר את הקהל צמא להדרן, שהגיע עם "שנינו שווים", "יש לי סיכוי", "האם להיות בך מאוהב", ו"יש שמיים מעליי" שכתבו וביצעו שניהם, בביצוע חזק שחתם ערב כמעט מושלם.אביב גפן ואביתר בנאי - המופע המשותף, גולדסטאר סאונד סיסטם, האנגר 11, 13 בינואר.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ