אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אביתר בנאי בהופעה: פרפורמר ויוצר יחיד בדורו

דווקא כי לא היה לא היה לו אלבום לקדם, ההופעה של אביתר בנאי באוזןבר היתה מהנה ומרגשת. באווירה אינטימית חשף בנאי שירים חדשים, לא חסך בישנים, ואף קיבל בקשות מהקהל

תגובות

מידי פעם מתקיימות הופעות מיוחדות, חד פעמיות, שלא כחלק מסיבוב הופעות מסודר לרגל יציאת אלבום חדש. הופעה בלי הקשר מיוחד, בלי ארוע שאותו היא חוגגת. פשוט הופעה בשביל להופיע, ובשביל הקהל. הופעה כזו קיים אביתר בנאי באוזןבר. את סיבוב ההופעות של האלבום הקודם הוא כבר סיים והאלבום החדש עדיין נמצא בעבודה ועוד לא שוחרר ממנו אף סינגל. ודווקא מתוך מעמד הביניים המוזר הזה, שלא האמן ולא הקהל יודעים איפה בדיוק הם נמצאים, וקצת הולכים אל הלא נודע, נוצרת הופעה מיוחדת במינה. אולי יותר מכל הופעה מסודרת ומהוקצעת אחרת. הופעה שבה הכל אפשרי, שבמהלכה מנוגנים שירים חדשים לגמרי, בתוליים, שבנאי עדיין טועה בהם כי הוא לא ממש יודע איך הם ישמעו בסופו של דבר. הופעה נסיונית שכשהיא מגיעה מאמן בסדר גודל כמו של בנאי היא מקבלת ערך אספני של ממש. אפשר להניח שאפילו ההופעה הנוספת שהוא יקיים שם הערב תיראה אחרת מזו שהייתה אמש.» אביתר בנאי בהופעה - כל הפרטים את המופע המיוחד הוחלט לעטוף באינטימיות. בנאי לבדו על הבמה עם פסנתר כנף וגיטרה אקוסטית. כמות הקהל קטנה מאוד, קטנה יותר מהמופעים הרגילים שלו. התאורה עמומה וחמה, והאווירה הכללית היא מאוד קרובה ומאוד משוחררת. בנאי מרגיש שלא משנה מה יקרה במהלך הערב, זה יתקבל בברכה על ידי הקהל האוהב. לכן אין לו בעיה שכמעט חצי מהביצועים הם לשירים חדשים מהאלבום שבדרך. חומרים נסיוניים על מנת לראות איך הקהל יגיב אליהם. כבר בהתחלה מבוצעים שני שירים חדשים שמראים שהייחודיות של בנאי לא הלכה לשום מקום. גם בשמיעה ראשונה נורא קל להיבלע לתוך המלודיות החמות והקול הרך הזה שאי אפשר לעמוד בפניו. נורא כיף לראות את בנאי מבצע, אפילו אם זה שיר לא מוכר, מכיוון שזה תמיד נראה כאילו הוא הולך לאיבוד בתוך השיר, מתאחד עם הפסנתר, והקהל אחריו.הופעה שבה הכל אפשרי. אביתר בנאי (צילום: מנחה נופה) 

מלבד השירים החדשים, מבוצעים בעיקר קטעים מהאלבום הראשון, שמתאים מאוד לאווירה האינטימית והחשוכה של ההופעה, ועוד כמה שירים מאלבומים מאוחרים יותר, שמתכתבים עם הקו המנחה של הערב. קצת קשה לסמן רגעי שיא, שכן בנאי הוא האמן היחיד שהצליח ליצור אסופה של שירים שכולם יותר טובים מכל השירים האחרים. הוא מכשף, ומכשפים יכולים לפתור פרדוקסים. "תתחנני אלי", "הדב והנחש", "אותיות פורחות באוויר", "שמח שבאת", "מנגינה יקרה", "אבא", "תחרות כלבים" ו"מתנות" נוגנו לאורך הערב והשאירו את הקהל בלי מילים. ביצועים מרגשים, אחד אחרי השני, עם האיכות הזו של בנאי במסגרתה הוא לא מאפשר לנו לנוח לרגע. כל השירים שלו מרגישים נצחיים, אינסופיים, על אחת כמה וכמה כשהוא מלהטט בהם בשידור חי, משחק עם המקצבים, משנה מעט את המלודיות. מהשירים החדשים בלט במיוחד "ילדים", שתופס בשמיעה הראשונה, קצת כמו ש"יש לי סיכוי" תפס אותנו לפני 15 שנים. מרגישים את ההשפעה הרבה של לאונרד כהן על הביצוע הזה. כמו שמרגישים את ההשפעה של בנאי על דור שלם של אמנים צעירים שגדלו עליו ומנסים ללא הצלחה לחקות אותו. שירים כמו "יש לי סיכוי" ו"עד מחר" שנוגנו בהדרן מרגשים כמויות אינסופיות של אנשים, וגם הביצוע הפעם לא מאכזב. עוד יתרון של הופעה קטנה שכזו נרשם בסוף ההדרן כשאנשי התאורה והסאונד כבר היו מוכנים לחסל את הערב, בנאי חזר לבמה אחרי תחינות חוזרות ונשנות מהקהל. וכשיש הדרן לא מתוכנן, המשא ומתן על השירים שיבוצעו מתחיל. כמובן ש"תיאטרון רוסי" נזרק לאוויר מכל עבר, אבל כידוע, בנאי לא מבצע אותו יותר, ולכן הוסיף עוד שיר חדש, ונעל עם "לילה כיום יאיר".אותיות פורחות וריח טוסט באוויר. אביתר בנאי (צילום: מנחה נופה) 

על אף הערב המיוחד והמעניין הזה, חייבים לומר מילה או שתיים על מיקום ההופעה. לדרוש אינטימיות כדי לייצר חוויה שלמה זה דבר אחד, אבל הבחירה באוזןבר במקרה הזה היא מעט בעייתית. המחיר שנדרש הקהל לשלם היה קירבה גדולה מידי לבר שלא הפסיק להרעיש לאורך כל הערב, כמו גם ריחות טוסטים ובצל מטוגן שמילאו את החדר מידי כמה דקות. עם כל הכבוד לצורך להרוויח ולהמשיך למכור אוכל ושתייה, יכול להיות שעדיף היה להסתפק ב-110 שקלים המופקעים שנגבו עבור כל כרטיס ולהפסיק את הממכר עם תחילת ההופעה. הסחות הדעת רק הפריעו והוציאו את הקהל מאיזון בחלקים מסוימים, וחבל.

לעולם לא נפסיק לנסות לשים את האצבע על הערך המוסף המיוחד שיש לאמן מעניין לעומת עמיתו המשעמם. אותו גורם X חמקמק שכמו חלקיקי אור, בכל פעם שננסה להתמקד בו הוא יברח וישתנה, לא יאפשר לנו ללכוד אותו אפילו לא לרגע. כך שלנסות לפרק ולהסביר למה ואיך בדיוק בנאי עושה את מה שהוא עושה זה קצת לא אפשרי, וגם אם נתקרב לתשובה, אז הערך הרומנטי שלו יתמסמס וישאיר אותו מעט חסר נשמה. לפעמים צריך פשוט לוותר, להיכנע, ליפול לתוך המחילה ולהנות מהדרך. אין מה לעשות, בנאי פשוט מרגש בצורה קיצונית ויוצאת דופן. הוא אחד בדורו, ואולי בעוד כמה דורות בעבר ובעתיד. יש עוד אנשים עם פסנתר שיודעים לשיר, עם לחנים מרגשים ויכולת הגשה גבוהה. אבל אף אחד מהם הוא לא אביתר בנאי. לכן, מעט ברי המזל שהיו באוזןבר נשענו אחורה, חלקם עצמו עיניים, לאחרים זלגה דמעה, וכולם בסוף נעמדו ומחאו כפיים מתוך סערת הרגשות הגדולה אליה נכנסו. זה כל מה שאנחנו יכולים לעשות ברגעים מיוחדים כאלה, ולא בטוח שצריך יותר מזה.

כתבות שאולי פספסתם

*#