אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שלומי שבת בהופעה: בשביל הנשמה, בשביל המסיבה

אחרי שנים בתעשייה חווה שלומי שבת שיא בפופולריות. שיא שהצליח להוציא אלפיים איש מהבית בלילה סוער. יש לו כבר מספיק להיטים כדי להחזיק מופע שלם בכבוד, דווקא את השיר שבנה אותו, "בגלל הרוח", הוא בהחלט יכול כבר לשים בצד

תגובות

הוא אולי זמר אהוב ומנטור מוערך, אבל מי האמין ששלומי שבת יוציא כאלפיים איש בלילה חורפי לרוחות הסוערות של נמל תל אביב. בתזמון מושלם עם ההצלחה לה זוכה האישיות הטלוויזיונית שיצר לעצמו, הגיע אמש שבת לחגוג את השקת האלבום הכפול החדש שלו, "אחד לנשמה/ אחד למסיבה". כמו האלבום החדש, גם ההופעה בהאנגר התחלקה לשני חלקים שונים לגמרי. החלק הראשון כלל רצף של בלדות פסנתר איטיות, ובחלק השני הכיסאות באולם כבר הפכו למיותרים.» שלומי שבת בהופעה - כל הפרטים

בתור קטע קישור העלה שבת לבמה את המעריץ ישראל קטורזה לסטנד-אפ מאולתר וקורע מצחוק. הוא אולי חשש שקטורזה עומד לגנוב לו את ההצגה, אבל רצף הלהיטים שבא אחריו הוכיח לו שטעה. שבת והלהקה הקפיצו את הקהל ולא עצרו לרגע. מחרוזת אחרי מחרוזת, שהתחילו בסגנון סלסה והמשיכו במזרחית בסגנון הפלקה. וכמובן לסיום איך אפשר בלי סדרה של שירים שכבר הפכו לסטנדרטים בשידורי גלי צה"ל ביום העצמאות: "בגלל הרוח", "תנו לגדול בשקט" ו"מודה אני".שמר על ההפרדה לאורך כל המופע. שבת (צילום: מנחה נופה) 

אי אפשר שלא לתהות על פשר החלוקה החד משמעית שעושה שבת בין הנשמה והמסיבה. במיוחד כשמקור ההשפעה העיקרי של שבת היא המוזיקה הטורקית, שבה בלדות קצביות הן עניין שבשגרה. רק שיר אחד בכל ההופעה, "מחפש", ביטל את הניגודיות הזאת. שיר נפלא שמדגיש את היופי בבלדות שאפשר לרקוד בהן עם הגוף והנשמה ביחד. המעבר בין אווירה רומנטית לשיגעון בלהיטי מסיבה כמו "טרפאטוני" ו"מאריפוסה" החדש, שיושבים על נוסחה דומה, חד מדי.

שלומי שבת נראה על הבמה מאוד מרוצה, והאמת שיש לו כמה סיבות טובות: אלבום מספר 13 באמתחתו ואחרי 25 שנות עשייה, הוא על גג הרייטינג כמו שמעולם לא היה. הוא נמצא בשיא של קריירה ארוכה שידעה עליות ומורדות, ונראה שכיום, אחרי שכבר התנסה בכל ז'אנר אפשרי במוזיקה הישראלית, המילה "מנטור" היא המתאימה ביותר לתאר את מעמדו. הנוכחות שלו בתוכנית The Voice  עשתה לו רק טוב והראתה את האופי החם והאנושי שלו כלפי חוץ.ניסה לגנוב את ההצגה, לא הצליח. קטורזה ושבת (צילום: מנחה נופה)היתה זו דווקא פריצת הסגנון המזרחי שהעלתה אותו על גל ההצלחה, באלבום רווי הלהיטים שהוציא בשנת 2000, "חברים". מאז, שבת הצליח לשחרר כמה שירים שנכנסו היישר לרחבות הריקודים ותחנות הרדיו והשאירו אותו רלוונטי ומחדש. להיטי המסיבות הללו, יחד עם שירים לא מזרחיים כמו "בגלל הרוח", קיבעו את מעמדו כיוצר הזוכה לאהדה רחבה, גם מחוץ לקהל המזרחי. את הניגודים הללו הוא מצליח להכניס בחוכמה ובטוב טעם ואיכשהו לצאת מהם גדול. הוא מתכתב עם המסורת ובית אבא בשירים כמו "צור משלו" ו"מודה אני", אבל גם מפלרטט בשירים אחרים עם בחורות ובורח לחופים בספרד וטורקיה. תמיד השירים "עוברים מסך" ונבלעים בקלות.

אחרי מאות הופעות מאחוריו, קשה לשלומי שבת לעמוד בעצמו בסטנדרטים שהוא מציב למתמודדים הצעירים ב- The Voice. הוא מצליח להרקיד במשך רוב ההופעה ורק לקראת הסוף היה קשה כבר לעקוב, במחרוזת השירים הלא מזרחיים שמתחילה ב"בגלל הרוח", שכבר לפני כמה שנים מיצה את עצמו, ומסתיימת בשיר החדש אך לא מחדש, "את בנשמה". את "לכל אחד יש" דווקא לא ניגן שבת, וטוב יעשה אם יוריד מהרשימה גם את "בגלל הרוח" לכמה שנים.הפך לכוכב טלוויזיה. שלומי שבת (צילום: מנחה נופה) 

כנראה שהנוכחות הטלוויזיונית והאלבום החדש יספיקו לשלומי שבת כדי למלא את קיסריה בקיץ הקרוב מספר פעמים, אבל להיטים שישארו קלאסיקות כנראה שלא נקבל הפעם. שבת יצטרך לעבוד קשה יותר ובעיקר לחדש אם ברצונו להמשיך את הצלחת השיא ממנה הוא נהנה כרגע, ולהתקבע באופן סופי ולאורך זמן כאחד המנטורים המשמעותיים של המוזיקה הישראלית.

כתבות שאולי פספסתם

*#