ג'ון קייל בישראל: מהפנט גם בלי להיטים או הדרן

כנראה שהוא שומר את כל הלהיטים שלו להופעה היום בבארבי, אחרת קשה להסביר את אווירת ההארדקור ששררה בהופעה של ג'ון קייל בזאפה. ובכל זאת המוזיקאי האגדי ממגנט

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

פעיל המחתרת ג'ון קייל, מייסד (יחד עם לו ריד) את אם כל להקות האוונגרד של עולם הרוק - הולווט אנדרגראונד שב לישראל בחמישית לשתי הופעות (בזאפה ת"א ובבארבי).

בניגוד לקריירת הסולו המאוד מוגדרת של שותפו לשעבר, הקומרד לו ריד (סינגר סונגרייטר מתלתל ועד מגף), את עולמו המזיקלי של ג'ון קייל הרבה יותר קשה לתחום ולהגדיר. דרכו של קייל החלה בכלל מחוץ לרוק'נרול, לצד מלחין האוונגרד ג'ון קייג' במרתוני נגינה שארכו כ-18 שעות. משם עבר להקים את האנדרגראונד, עד שלאחר חילוקי דעות אמנותיים שצצו במהלך העבודה על האלבום השני, "White Light/White Heat", נזרק קייל מהלהקה - על ידי לו ריד - ופנה להפקה. טביעות האצבע של קייל נמצאות על שרשרת אלבומים קאנוני:  בין השאר הפיק את "Horses" של פאטי סמית, את אלבום הבכורה של הסטוג'ס, את אלבום הבכורה של ה-Modern Lovers ומספר אלבומים של הפאם פאטאל משכבר הימים, ניקו ז"ל. כולם היו בניו.ג'ון קייל בישראל - כל הפרטים

במקביל הצליח לייצר לעצמו קריירת סולו עם אלבומים מוערכים (ומאוד בועטים לפרקים), הלחין פסי-קול ("אמריקן פסיכו"), הלחין יצירות לבלט וצבר מוניטין כפרפורמר מופרע ולא צפוי (מסופר על שחיטת תרנגולות על הבמה והשלכת ראשה הכרות אל הקהל). קצרה היריעה כמו שאומרים.

האיש שראה הכל בגילו המתקדם והמעט שובב (69) עלה קייל לבימת מועדון הזאפה בתל-אביב, שמור צנוע ורעב כאילו וכל הרקורד שנפרש כאן על קצה המזלג לא דבק בו (הזכרתי את שיתופי הפעולה עם בריאן אינו, העבודה עם ניק דרייק או הזמן שבילה ב"מפעל" עם אנדי וורהול?). בעיני עצמו קייל הוא מוזיקאי. לא כוכב רוק. הוא אמנם פעל לצד כוכבים ועזר לייצר כמה מהם, אבל מעולם לא התעניין בלהפוך לאח בעצמוד. קייל לא תופס את אמצע הבמה גם בזאפה, הוא עומד מאחורי הפסנתר מצד ימין של הבמה או מצד שמאל כדי לנגן על הגיטרה, אף פעם לא באמצע.

מי עוד עושה כאלה פרצופים בגיל 70? ג'ון קייל (צילום: מאי קאסטלנובו)מלווה בהרכב וירטואוזי וצעיר של בס, תופים וגיטרה נעמד קייל מאחורי הקלידים ופצח בביצוע עמוק לשיר "קפטן הוק" מהאלבום "Sabotage" משנת '79 שהבליט את הבריטון העמוק ובישר מיידית שקולו עדיין עומד במשימה. אחריו הגיעה גרסת הכיסוי ל-"Heart Break Hotel" של אלביס, שעם השנים הפכה לסטנדרט ברפטואר של קייל. הפעם קיבל השיר עיבוד שונה עם נגיעות ג'ז, סימפול אלקטרוני ברקע וקולו של קייל עבר דרך אפקט דמוני מעוות שהחיה את השיר מחדש. אבל מאותו רגע קייל לא עשה חיים קלים למאות המעריצים שמילאו את הזאפה, השירים שבחר להופעה היו לרוב מאלבומיו מהשנים האחרונות.

שומר נגיעה הוצגו גם שירים חדשים, לא מוכרים בכלל לקהל, שצפויים לצאת ב-EP עתידי - "Extra Playful". החומרים החדשים התקבלו יפה ונשמעו מבטיחים, אבל הייתה ציפייה מקייל ללכת אחורה ולהשמיע רצועות מוכרות יותר. קייל אמנם אוורר מעט שירים מעבר -"Amsterdam" היפייפה מאלבומו הראשון "Vintage Violence" או "Dirty Ass Rock'n'roll" מהאלבום "Slow Dazzle" (תקופת השיא של קייל - אמצע שנות ה-70, בלייבל איילנד) וביצוע אלקטרו-פופ מרקיד ל-"Satellite Walk". אבל ההופעה נגמרה מהר מדי. קייל שב להדרן קצרצר - הסינגל מ-2006 Jumbo In the Modern World, ובסופו עזב קייל את הבמה ולמרות האופטימיות של הקהל לא שב לבמה.

ילדים, מצאו בתמונה את ג'ון קייל וצבעו אותו בסגנון אוונגרדי (צילום: מאי קאסטלנובו)השמועות אומרות שקייל שומר את עצמו להופעה מחר בבארבי. אולי קייל תכנן שאת ההופעה בזאפה יקדיש לחומרים יותר קשים לעיכול, המיועדים לחוויה אינטימית עם קהל מעריצים מושבע, ובהופעה מחר בבארבי ישחרר על הקהל את כל השירים היותר מוכרים ואף ישלוף איזו פנינת "קטיפה" לרפואה...אולי לא. המפגן בזאפה (המעט קצר) היה של אמן שעדיין יוצר בהווה ולא נופל אל הנוסטלגיה והסנטימנטליות של עברו העשיר. למרות האכזבה שנובעת מהמחסור בקלאסיקות, קייל הצליח לספק הופעה שמשאירה טעם מריר-מתוק של עוד.ג'ון קייל בישראל - כל הפרטים

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ