מאי ברנר, עכבר העיר | צילום: ליאור אבל

ערב שבת גשום זה סימן טוב עבור רוב האנשים בחיי להישאר בבית ולצמצם תנועות ואת עצמם לאורך זמן לא מוגבל. אבל את הבארבי פקדו אמש לא מעט אנשים שלבשו את מיטב הסוודרים והגיעו לצפות בהופעה של The Paz Band (דה פז בנד) במסגרת פסטיבל הבלוז הרביעי של תל אביב. הלהקה, שהוקמה בשנת 2014 והוציאה באפריל האחרון את אלבום הבכורה שלה, מנגנת רוק-בלוז וסול ובראשה עומדת גל דה-פז, הסולנית והיוצרת של מרבית החומרים, ובעיקר הקול הייחודי של ההרכב. באווירה הצמרירית שנוצרה במועדון המוזיקה הוותיק, עלתה דה-פז לבמה לבושה במעיל טוויד ארוך והתיישבה על שרפרף. כשלצידה יובל ברוסילובסקי על הקלידים, ובלי יותר מדי הקדמות, דה-פז החלה לשיר. הביצוע האקוסטי ל-"Living On The Moon" (מאלבומה הקודם של דה-פז) השתלב היטב באווירת הסוודרים, דבר שכנראה לא מצא חן בעיני הסולנית, שהצהירה כי הסשן הבלוזי הולך להגמר בקרוב.

» דה פז בנד - לוח הופעות
» פסטיבל הבלוז תל אביב
» איש חולם אני: פרידה ממאיר בנאי
» הפאב הקיבוצי שמפריח את האלטרנטיב
» רשמו: כל ההופעות שמגיעות אלינו מחו"ל

לביצוע של "Done The Rabbit Hole" (מאלבומם החדש) הצטרפו יתר חברי הלהקה - הגיטריסט מוטי לייבל, המתופף אור כחלון והבסיסט רז בליצבלאו, ששחררו מדה-פז כמה צרחות רוקנרול. הסשן הבלוזי שבה את הקהל משל היה מתוך סצנה בבר ניו-יורקי בפיפטיז, ולווה בדברי עידוד של דה-פז ("זה תיכף נגמר", "מתה להעיף כבר את הכיסא מהבמה"), שלמרות ביצועים מושלמים ווקאליות בלתי רגילה, לא הייתה במיוחד בעניין הרגוע (וכנראה גם הקהל). החלק הראשון והמעט מאולץ של הערב הסתיים עם "My Misery" בו דה-פז איבדה את הסבלנות הבלוזית, ונפטרה מהשרפרף - דבר שחבל שלא קרה כבר קודם, שכן חופש התנועה של דה-פז על הבמה השפיע ישירות על הנוכחות הבימתית, הדינמיות והשחרור הווקאלי שלה וכן על הדינמיקה של כל חברי הלהקה. בנקודה הזאת, אחרי ארבעה שירים, ההופעה התחילה באמת.

מובינג פורוורד, דה-פז טרפה את השירים עם קול של אגדה חיה, אנרגיה מתפרצת בכל ביצוע וקהל ששיתף פעולה באופן יוצא דופן. למרות זאת, נראה שהערב הזה לא סיפק את הקליק המצופה בין כל הגורמים. הכריזמה של דה-פז הבליחה מדי פעם מאחורי איזה חוסר נחת ששידרה במהלך ההופעה כולה, ובעיקר בין השירים כשמילמלה מילמולי סמול טוק חצי ברורים לעבר הקהל. בשלב מסוים אף המליצה לנוכחים "אל תשימו בן-גיי לפני הופעה,It burns like a m***r f****r!", מה שיכול היה לתת הסבר לאי הנחת וחוסר הסבלנות ששידרה. בכל מקרה, במהלך הביצועים נרשמו קפיצות, ריצות במקום, ריצות לא במקום ושלל יכולות אקרובטיות שהצביעו על השפעותיו החיוביות של הבן-גיי ו/או של המוזיקה.

צילום: ליאור אבל
התחילה רגוע והגבירה קצב. גל דה פזצילום: ליאור אבל

מעל לכל ספק, אפשר לקבוע כי חברי הלהקה ודה-פז בראשם, מאוהבים במוזיקה שלהם. הם כל כך מאוהבים בה שהם פשוט חלק ממנה והיא חלק מהם. עם עיניים עצומות, חיוכים פנימיים והתמסרות עמוקה לצלילים, כל אחד מחברי הלהקה נוכח ומוסיף נדבך משמעותי ליצירה השלמה. לי זה נשמע כמו התגשמות כל החלומות הקסומים של אוהבי המוזיקה באשר הם, אבל איכשהו בתוך כל האהבה הזאת, הקהל המסור תפקד רוב ההופעה כגלגל שלישי. כזה שאומרים לו ש'כמובן שגם אותו אוהבים מאוד' ו'אין כמוהו', אבל בכל זאת, הוא לא שותף להתרחשות רוב הזמן. וכשהוא כן שותף להתרחשות, הוא בעיקר מחזיק את הנר. כך, בלב ליבו של הערב, במהלך ביצוע לשיר "New", הקהל לא פחות מדרש להיות חלק כשהשלים את דה-פז בקטעים מהשיר וכמעט הכריח אותה להכניס אותו ללופ. נקודת השיא היתה כשביקשה טובה מהנוכחים לצלם ולשדר לייב בפייסבוק כדי לעזור להם להגשים חלום ולחמם את אירוסמית' שצפויים להופיע בארץ בחודש מאי הקרוב.

צילום: ליאור אבל
נתנו בראש. דה פז בנד מרימים את הבארביצילום: ליאור אבל

דה פז בנד מביאים רוק ייחודי שאין בנוף של המוזיקה הישראלית ולכן הם חשובים להשלמת התמונה המוזיקלית שלנו. הם לא נשמעים כמו שום דבר שיצא מכאן. לא הקול של דה-פז, לא הסאונד של הלהקה, לא הסגנון, הלבוש והגישה. אבל מכירים את זה שאתם ערים לכך שאתם צופים בתופעה רצינית ולא מצליחים להתרגש מהמעמד? שלוקחים אתכם לצפות באחד משבעת פלאי תבל ואתם מוצאים את עצמכם מחכים לסיומו של האירוע? בדה פז בנד יש ארגזים של כישרון, אבל לא הרבה חדש, ואם נמשיך עם המטאפורה - כבר ראינו תמונות של זה. ההשפעות לא מעטות אך כולן סובבות סביב סאונד אמריקאי שמתגלגל מבלוז, לרוק, לקאנטרי, לגראנג' ושם נעצר. בהשוואות המחמיאות והמוצדקות שדה-פז מקבלת (ג'ניס ג'ופלין ושות') כדאי לטפל בזהירות ומודעות מוגברת ולעשות כל מה שניתן כדי לא רק להישמע מדהים, אלא גם להישמע ייחודי.

דה פז בנד בהופעה, פסטיבל הבלוז, בארבי תל אביב, 14 בינואר.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ