אביתר בנאי בהופעה: מסע מופלא

עם ביצועים מהודקים, קול צלול ומלא בהבעה וגם לא מעט הומור, המוזיקאי הוותיק הצליח להוביל את הקהל בהיכל התרבות למסע ארוך ומופלא שאף אחד לא רצה שייגמר

יאיר בריל
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אביתר בנאי במהלך הופעה
מסע קסום. אביתר בנאי מגשש באפלהצילום: גאיה סעדון
יאיר בריל

להשקת האלבום החדש של אביתר בנאי, "לשונות של אש", קדמה, כצפוי, כתבת יח"צ מפרגנת בערוץ 2. מה שכן גרם ללא מעט גבות להתרומם בתהליך הקידום של המופע היה מה שנערך כמה ימים לאחר מכן - הופעת פריצה מפתיעה במרכז דיזנגוף סנטר, ששודרה לייב בעמוד הפייסבוק של האמן. מהלך שכזה אולי מקובל אצל הרבה יוצרים אחרים במוזיקה הישראלית, אבל בטח לא מבנאי, שתמיד נתפס כטיפוס ביישן. אבל זה בנאי של היום - טיפוס של ניגודים, כאלה שבאו לידי ביטוי גם בהחלטה לחלק את האלבום החדש בין שני מפיקים שונים ומופיעים ברבים מהשירים החדשים שלו. או כמו שבנאי בעצמו שר - "פרגולה למעלה, פרגולה למטה". הופעת ההשקה של האלבום שנערכה אמש (יום רביעי, ה-22 במרץ) הייתה הזדמנות לחוות את אותם ניגודים.

» אביתר בנאי - לוח הופעות
» הסינקופה החיפאי מתמיד בעשייה
» גרנדאדי בהופעה: נוסטלגיה זה לא הכל
» דודו טסה יעשה היסטוריה בפארק הירקון
» אלוהות ואימהות: ריף כהן בראיון מיוחד

אביתר בנאי בהופעה
צילום: גאיה סעדון
אביתר בנאי בהופעה
ההתרגשות לא ניכרה עליו. אביתר בנאי מפגין ביטחוןצילום: גאיה סעדון

היכל התרבות בתל אביב היה מלא כמעט לחלוטין, כשכצפוי עם אמן מסוגו של בנאי הורכב מקהל שכלל לא מעט חובשי כיפות ונשים חסודות לצד הקהל החילוני שהתאהב בבנאי עוד באלבומו הראשון, אי שם לפני 20 שנה. בשעה 21:20 הוא עלה לבמה והתחיל עם "פרגולה", כשהקהל מגיב בהתלהבות של מי שחיכה ארבע שנים לחומרים חדשים של היוצר הנערץ עליו. הוא המשיך במוד הרוקיסטי עם "מתנות", אבל מהר מאוד הוריד הילוך עם רצף משירי האלבום החדש. "הפעם הראשונה שהופעתי בתל אביב הייתה לפני 22 שנים", הוא משתף את הקהל, "רעדה לי הרגל כל ההופעה. בטח גם הפעם זה יקרה".

למרות ההתרגשות שעליה העיד בנאי, למזלו של הקהל זה לא הורגש בביצועים, שהיו מהודקים ומדויקים בזכות הרכב מצוין ובמיוחד בזכות הקול של בנאי עצמו, שהיה לא פחות לא מממגנט. השירה של בנאי תמיד הייתה הכלי החזק ביותר שלו, כזאת שמצליחה להקרין עוצמה ופגיעות באופן שווה, ולמרות השנים שעברו, היא נשמעה צלולה כמו לפני שני עשורים. בכלל, נראה שבמהלך השנים בנאי גם למד לשכלל את ההגשה שלו, שתמיד הייתה מלאת הבעה גם כך. להוציא מקרים חריגים בהופעה, ברוב השירים היה נדמה שהקהל לא מצטרף לשירה יחד איתו לא בגלל אדישות או פאסיביות, אלא פשוט מתוך ההבנה שיותר רגש מזה הוא לא יוכל לייצר.

אביתר בנאי בהופעה
צילום: גאיה סעדון
אביתר בנאי בהופעה
גלים של רגש. אביתר בנאי בהתכוונות מלאהצילום: גאיה סעדון

"אור בצל", הרצועה שפותחת את האלבום החדש, סימנה מעבר לרצף שירים משני אלבומיו הקודמים של בנאי, שעוררו את הקהל והכניסו בו אנרגיות מחודשות. גם בנאי עצמו נראה משוחרר יותר. במשך מרבית החלק הראשון של המופע מחוות הגוף שלו כללו בעיקר ידיים מושטות למעלה וקדימה, כמו אדם שמגשש באפילה ומתאמץ למצוא את האור בקצה המנהרה. ככל שחלף הזמן הוא נראה משוחרר יותר, מה שהתבטא בשיחות מלאות הומור מטופש עם הקהל, שכללו הוכרת תודה לקב"ה על הליצ'י וצפייה בשידור של "האח הגדול", לצד תנועות תיאטרליות יותר על הבמה שלעתים אפילו נראו כמו סוג של ריקוד.

אביתר בנאי בהופעה
יופי טהור. אביתר בנאי בהופעהצילום: גאיה סעדון

לאחר השיר "תחרות כלבים" הצטרף המפיק המוזיקלי של הערב אסף אמדורסקי לבמה, לביצוע של "מנגינה יקרה" מאלבומו הראשון של בנאי. אחרי ביצוע ל"השמיים הכחולים" של אמדורסקי עברה הלהקה ללהיט הנוסטלגי "שמתי לי פודרה", לא לפני שבנאי מציג אותו בהומור כשיר ש"שרה השכינה לקב"ה". בנאי והחברים ירדו מהבמה לדקות בודדות, ומיד חזרו להדרן. "אני רוצה להקדיש את שלושת השירים הבאים לאחי מאיר", הוא אמר וזכה לתשואות ארוכות מהקהל. הוא התחיל עם "שביר" מהאלבום "יפה כלבנה" והמשיך עם שירו של אחיו המנוח, "שוב מלבלב". את ההופעה הוא בחר לסיים עם "אבא". "אני רוצה להאמין שלמסע הזה יש סוף טוב", הוא שר לפני הירידה הסופית מהבמה, שזכתה לסטנדינג אוביישן שלא היה ראוי ממנו. המסע של אביתר בנאי לא נגמר, ויכול להיות שלעולם לא יהיה לו סוף, אבל איזה מזל יש לנו שהוא מאפשר לקחת בו חלק.

אביתר בנאי במופע השקת האלבום "לשונות של אש", היכל התרבות תל אביב, 22 במרץ

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ