החצר האחורית בהופעה: מוזיקה שמחבקת

ההרכב הרב זרועי כבש את הבארבי עם הופעה שהרגישה על הספקטרום שבין טקס חתונה לקרב אגרוף אינטימי, והרבה מזה בזכות הקוליות של יענקל'ה רוטבליט

יאיר בריל, עכבר העיר | צילום: מנחה נופה
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
החצר האחורית בהופעה במועדון הבארבי
שיר נחמה. החצר האחוריתצילום: מנחה נופה

מישהו חכם אמר פעם שתזמון הוא עניין של טיימינג, אמר וצדק. ההופעה של החצר האחורית הייתה כולה בסימן תזמון מוצלח - אמש (ראשון) בבארבי ציין הפרויקט הרב-זרועי את סיום קמפיין ההדסטארט המוצלח שלו עם הופעה שסיפקה הצצה לחומרי האלבום השני והמתקרב, רגע לפני חג הביכורים. הגורם השלישי, הפגנת השמאל שנערכה יום לפני, נתן רוח גבית נוספת להופעה. ורוח גבית, כידוע לכל חובב ריצה, היא ערובה לתוצאות טובות מהרגיל, וככל הנראה כך גם לגבי מופעים.

» החצר האחורית - לוח הופעות
» דן אורבך חוזר ובגדול
» חוזה גונזלס סיפק הופעה בלתי נשכחת
» מאחורי השירים של איפה הילד
» מדור מוזיקה עכבר העיר

צילום: מנחה נופה
כל אחד מביא משהו משלו. תומר יוסף וגדי רונן בהופעהצילום: מנחה נופה

אחרי שהופיעו עם אלבום הבכורה המצוין במשך שלוש השנים האחרונות ואפילו קיימו הופעה אחת מושקעת במיוחד עם תזמורת המהפכה באופרה הישראלית, החליטו חברי ההרכב (תומר יוסף, גדי רונן, איתמר ציגלר ויענקל'ה רוטבליט) על קונספט חדש בדמות הופעת 360. על רצפת הבארבי הועמדה במה נמוכה כשמעליה סככה חופת תאורה, בעוד הקהל היה ישוב בכסאות מסביבה, מה שיצר מראה ששיחק על התפר שבין טקס חתונה לקרב אגרוף אינטימי. אותה ניגודיות שירתה יפה את החצרנים, שהמוזיקה שלהם יודעת לתעתע ולשדר עוצמה ורוך במקביל. הקהל עצמו היה גם הוא מגוון, כשלצד זוגות מבוגרים ניתן היה לראות גם לא מעט אנשים צעירים, מה שנתן את האישור לכך שהמסרים של החצר האחורית מחלחלים לכולם בלי הצורך להיות תלויים ב"מגניבות" כזאת או אחרת. הדברים כמובן לא מתייחסים לרוטבליט, כנראה אחד מהאנשים היותר קולים שיש בתרבות המקומית.

"תראה איזה חורבן נשאיר פה לתפארת". כך, ללא הכנות מוקדמות, פתח רוטבליט את ההופעה עם השיר "שני שקרים", סוג של בלוז מיואש וחסר תקווה. מיד אחריו ביצעו החצרנים את "נגמרה המסיבה", שיר שבכל הופעה רגילה היה צריך להיות הדרן מפואר וכאן דווקא היווה את יריית הפתיחה, כשהראשים שנעו בחוסר שליטה גרמו לתהיות לגבי נחיצות הכסאות. ההרכב המשיך בקצב גבוה, עם הלהיט "אחד משלנו" ועם "קרא לי קודקוד", שבזכות צירופה של הקלידנית תום דרום קיבל אנרגיה אלקטרונית שעשתה לו רק טוב. בשלב זה החליטו החברים על הבמה להזכיר את המנעד הרחב שלהם, עם שניים מהשירים המרגשים ביותר שלהם, "הסיפור הגדול" ו"מענה קולי".

צילום: מנחה נופה
טקסטים של ייאוש. יענקל'ה רוטבליט משקיף מהצדצילום: מנחה נופה

בשלב זה עברה הלהקה לניסוי האמיתי של הערב, זה שכנראה שכנע לא מעט אנשים להגיע ביום המדכא של השבוע לדרום תל אביב. בהחלטה לא מובנת מאליה ודי אמיצה במונחי בניית סטליסט, התחילו החצרנים בביצועי בכורה (או כמעט בכורה) לכמה משירי האלבום הבא - לא פחות משבעה שירים חדשים ברצף. מדובר היה במהלך טיפה נועז, אך ההרכב יצא ממנו כשידו על העליונה, לא מעט בזכות קהל סבלני ואוהד אבל בעיקר בזכות הנוסחה שהפכה אותם לאהובים כל כך באלבום הראשון. "הפליט" הציג את ההרכב במעטפת "טיפקסית" ששילבה חאפלה עם טקסט חד ולא מתנצל, וגם "השעה מתאחרת", "האור החדש" ו"שעת הזאבים" זכו לקבלת פנים חמימה. "עובר ושווא" ו"ים המוות", שהספיקו לצבור קילומטראז' בפלייליסט, זכו  כבר לתגובות מחבקות כיאה לאורחים מוכרים.

צילום: מנחה נופה
לא הפגינו אופטימיות גדולה. אנשי החצר האחורית בהופעהצילום: מנחה נופה

רוטבליט, שעלה וחזר מספר פעמים במהלך ההופעה, שב למיקרופון עם "הרצל גילח את הזקן" מתוך אלבום הסולו שלו. לאחר ביצוע יפהפה נוסף של איתמר ציגלר ל"איש בחליפת הזכוכית", פנה תומר יוסף אל הקהל ואמר ש"אנשים אומרים שהשיר הבא הוא כנראה הכי שמאלני שלנו". אחרי נאום קצר ולא מעודד במיוחד על חוויותיו מהפגנת השמאל שהתקיימה יום לפני בכיכר ושבה לקח חלק, הוא ביצע את "שייח ג'ראח" והצליח לנער גם את האדישים שבקהל. "פרזות" בעל האווירה המערבונית והטקסט המטלטל חתם את ההופעה ה"רשמית" והיווה את הסימן למנוחת הלוחמים רגע לפני ההדרן.

בסוף יהיה בסדר. החצר האחורית מוקפת באהבהצילום: מנחה נופה

שתי דקות לאחר מכן חזרו החצרנים לבמה עם "באתי אלייך", שיר נוסף מבית מדרשו של רוטבליט שעשה חשק לאלבום נוסף שלו. "קורח הטייקון" הציג שוב את היכולת של ההרכב לגרום לאנשים להזיז את הרגליים לפי הקצב ואת הראש בייאוש של השלמה עם מר גורלנו בביצה המקומית. את ההופעה חתם "לשרוק בחושך", שבמהלך הפזמון הפך לשירה בציבור גדולה ומלאת כוונה. "תיכף זה יעבור, תיכף ידליקו אור" הם שרו על הבמה, כאילו ניסו לעודד את הנוכחים. בסוף ההופעה, כשהאור אכן נדלק, נראה היה שלמרות שהקהל היה זה שהקיף את הלהקה, המוזיקה של החצר האחורית הייתה זאת שהעניקה חיבוק לכולם.

החצר האחורית בהופעה, 28 במאי, בארבי, תל אביב

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ