יוסי חלילי, עכבר העיר

אמש, מעט לפני שאחרוני המאחרים תפסו את מקומם במשכן לאמנויות הבמה מתחיל להתנגן הקטע "מובארק באד" (בתרגום חופשי מפרסית: "מזל טוב"). הביצוע הוא של אמה של ריטה, כפי שמופיע באלבומה האחרון "השמחות שלי", שחזר לשורשי ילדותה וכלל ביצועים לקטעים קלאסיים במוזיקה הפרסית. הקטע הראשון הזה מבשר על הצפוי בשעתיים הקרובות, אבל ספק אם מרבית השומעים מבינים את משמעותו. אני לעומת זאת זכיתי בבן משפחה דובר השפה שישב ממש לידי וספר שהקטע הוא שיר פרסי מסורתי שמלווה את תהליך הכנסת הכלה להיטהרות וטבילה במקווה. במילותיו הוא מברך ומאחל לה שפע ומזל וכן הרבה הצלחה בדרכה החדשה. עם גירושים מתוקשרים, שלמרות מרחק הזמן עדיין מהדהדים ברקע, ושינויים שעברה בחייה האישיים, ריטה יהאן-פרוז היא לא בדיוק כלה צעירה, אבל הבמה אמש בבית האופרה התל אביבי היתה הדבר הכי קרוב למקווה עבורה ועבור כל מי שהגיע לחזות בה ולשמוע אותה שרה.

» ריטה בהופעה - לכל הפרטים» אביתר קורקוס הוא המנצח של "הכוכב הבא"» שירי מימון מציגה: איך להפוך למאמי לאומית

קריירה ארוכה ועמוסת שיאים ומורדות עברה על ריטה החל מאמצע שנות ה-80 ועד היום. בדרך, בין פופולריות רחבה וטייטל של זמרת לאומית להעלמות וכשלונות כואבים (ההופעה הבלתי נשכחת באירוויזיון ההוא של 1990), היא הספיקה לשחרר אלבומים בעברית, אנגלית ופרסית. היא ייצגה את מדינת ישראל בתחרויות שירה והופיעה בפני שועי עולם, שחקה בהצגות ובסרטים ולאחרונה גם נחתה היישר אל כס השיפוט בתכנית הריאליטי "הכוכב הבא". מצד אחד – ויכוחים חסרי תכלית עם מוקי וכורח לשמוע נון-סטופ את רני רהב באוזן ימין ומצד שני – חשיפה עצומה וחזרה מהירה אל לב ליבה של תודעת המיינסטרים הישראלית. על פי חתך הגילאים והתפוסה המלאה במשכן אתמול, כנראה שזה שווה את זה.

רייטינג זו לא מילה גסה עוד לפני ש"מובארק באד" הסתיים אל הבמה מגיח מארק אליהו ומתיישב לצד הקמנצ'ה (סוג של כינור פרסי קדום). ביד אומן הוא מתחיל לנגן את הנעימה הפרסית שתפתח רשמית את המופע ("גולה מרים"), כשאט אט מצטרפים אליו שאר חברי התזמורת המשובחת שמלווה את ריטה. זו תעלה רק ב"שאנה", אחד הקטעים הטובים באלבום, ותמשיך לקול התשואות לעוד קלאסיקה פרסית ("גולה סאנגם" – פרח האבן). אולי בהשפעת מילות השיר הקודם, "ציפור זרה" שמגיע אחר כך מרגיש קצת מאובן ומנומנם, אבל משם זה רק ילך ויתגבר. ריטה מתכוונת להתחיל את "מחכה", שמתמודד בקלות על אחד השירים המבוצעים ביותר בתכניות ריאליטי שירה, אבל הקהל מקדים אותה במקהלה שמסתדרת יפה מאד עם האקוסטיקה המעולה של המשכן. מרוצה ומרוגשת היא קמה ומפזרת תנועות חיבוק, וכמו שתעשה במהלך כל הערב, מפלרטטת עם הקהל בסקסיות חיננית - בתנועותיה, בלבושה, בקולה. אי אפשר לטעות – ריטה ניזונה מאהבת הקהל שמולה. כשהוא משתף פעולה היא מתרגשת, כשהוא מראה אהבה היא מתעצמת. רייטינג במובן הטוב של המילה. יש חיה כזאת.

אמיתית. ריטה:

המופע של ריטה מלא ברגש: מילים ארוכות על אימא שנוכחת באולם, התרפקות על שנות ילדותה, ביצועים גדולים של הנגנים וקול גדול שמפלח את האוויר. המלודרמה ממשיכה עם אלתור תקיעת שופר שפותח את "הכניסיני תחת כנפך" האלמותי. המילים של ביאליק לא צריכות חיזוק, אבל הקול של ריטה מצמרר ומגיע לגבהים אדירים, וכל זה חודר לנשמה בלי לבקש רשות. "הנסיכה והרוח" מכניס גרוב אתני למשכן המעונב וגורם לניצני רוקדים בצידי האולם. אלה יתפשטו ויגיעו גם לשורות הכסאות בעקבות אחד משיאי הערב שמגיע עם הביצוע ל"חיה לי מיום ליום", כשריטה מחליטה להתפרע באמת, זורקת אחורה את נעלי העקב ונשארת יחפה – כדי שיהיה נח יותר לרקוד ולהשתולל – כמו בת 16. הקצב נמשך ומתגבר עם רצף קלאסיקות שנכנסו מזמן לפסקול הישראלי וזכו לעיבודים בגוון אתני עוד בשיתוף פעולה הזכור עם כנסיית השכל ("שביל הבריחה", "מחול מטורף", "עטוף ברחמים", "אגדת השמש והירח") ועם עוד קישוטים בפרסית ("בי גאראר" ו"שאה דומאד" הקלאסיים והמקפיצים). הבמה הופכת אט אט לזירת ריקודים מאולתרת של ריטה והנגנים וממולם – גם מי שלא רצה כבר עומד. חגיגה. קצת אחר כך בהדרן זה מתחיל שקט, כשהקהל שר במקומה את כל הבית הראשון של "ימי התום". היא מצידה מתרגשת ובסוף גם קמה על הרגליים כדי למחוא כפיים. אחר כך חוזרים לקצב עם "די לכאב" שממשיך ל"ילדים זה שמחה" בסיומת אדירה של מפגן תנועה וקצב מרשימים.

הבחירה של ריטה לחזור למקורות עם אלבום השירים בפרסית היא ללא ספק אחת מההחלטות הטובות בקריירה שלה. מה שנדמה היה כפרויקט שנתלה בטרנד החזרה למקורות שפשט באחרונה, התגלה כהימור מוצלח שהוסיף לה מימד אותנטי וטען אותה באנרגיות מחודשות. היום, ממקום מושבה בפריים-טיים, חמושה בהרבה כישרון וניסיון ומגובה בחבורת יוצרים ונגנים מוכשרת מאין כמותה, מצליחה ריטה לשזור את נקודות השיא בקריירה שלה עם המקורות מהם הגיעה וצמחה ולהגיש מופע מהודק, סוחף ומהנה. כשיש לא מעט זמרות צעירות שנושפות בעורפה ומנסות להוכיח את עצמן כדיוות החדשות של ישראל, השילוב הנכון הזה היא נקודת החוזק שלה. וכשאחת הדמויות הבולטות במיינסטרים הישראלי מצליחה לפצח את סוד הגרעין, האיום האיראני נראה פתאום הרבה פחות מפחיד.