בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עומר אביטל מחבר בין יהורם גאון לדיזי גילספי

האלבום החדש של עומר אביטל נע באלגנטיות בין מזרח למערב. הוא אמנם לא מחדש הרבה, אבל מותר לו. אביטל וחבריו ניסחו דרך ביטוי חדשה לג'ז הישראלי וזכותם לדבוק בה

תגובות

הקטע הראשון באלבום החדש של עומר אביטל נקרא "חפלה". לקראת סופו מתחוללת התנגשות אסוציאציות משעשעת ומהנה במיוחד. כשהקטע מתחיל את הישורת האחרונה שלו, החצוצרן אבישי כהן והסקסופוניסט ג'ואל פרהם מנגנים ביחד מלודיה שנשמעת כמו שיר ישן בלדינו. אפשר ממש לשמוע את יהורם גאון שר אותה במתיקות, בפאתוס ובהטעמה מושלמת, בחושבו על בית אביו. חמש שניות מאוחר יותר, כהן ופרהם חותכים לעולם אחר לחלוטין, 180 מעלות וכמה אלפי קילומטרים משכונת בית הכרם בירושלים. כהן פורץ בפראזה ג'זית מהירה כברק, פרהם מחזיר פראזה לוהטת משלו, והשניים מתחילים להתמסר כמו שני נגני ביבופ ניו יורקים מעולים שמעלים באוב את רוחותיהם של דיזי גילספי וצ'ארלי פרקר.

אבל רגע. לפני חמש שניות היינו עם יהורם גאון. כבר דיזי גילספי? כל כך מהר? זה בכלל הולך ביחד? מי שמכיר את עומר אביטל, שתיק העבודות שלו הוא אחד המרשימים ביותר לא רק בג'ז הישראלי של השנים האחרונות אלא במוזיקה הישראלית בכלל, כבר יודע את התשובה: זה לא רק הולך ביחד, זה רץ, ולעתים קרובות זה גם רוקד. אביטל נע בחופשיות מעוררת התפעלות על סקאלה רחבה שבקצה אחד שלה ניצב הג'ז במובניו המסורתיים, בקצה השני מוזיקה מזרח־תיכונית וצפון אפריקאית על שלל הטיותיהן, ובאמצע – חיבורים שונים בין שני היקומים האלה, שאינם מקבילים כלל וכלל. אביטל הוא אחד האחראים, אולי האחראי הראשי, לכך שהצבע המוזיקלי הזה – האוריינטל־בופ, הסווינג של המגרב – נהפך לאחד מצבעי הבסיס של הג'ז הישראלי בשנים האחרונות.

JB MILLOT

"New song", אלבום הסולו התשיעי של אביטל (בנוסף לעשרות אלבומים שהקליט עם הרכבים שונים), הוא תמונה יפה ועשירה שעשויה מאותו צבע אופייני, מגרב־בופי וסווינג־יינטלי. כמלחין, אביטל נע באלגנטיות על הציר המזרחי־מערבי, אבל מה שהופך את האלבום להצלחה הוא מה שקורה בשני צירים נוספים, שקשורים לביצוע של הקטעים לא פחות מאשר לכתיבה שלהם – הציר שבין פשטות למורכבות והציר שבין קומפוזיציה לאלתור.

אביטל הוא מוזיקאי שחותר לפשטות. הנטייה הזאת מתחזקת אצלו ככל שהוא מתבגר. רוב מנגינות הנושא של הקטעים באלבום החדש עשויות כמו מעגלים קטנים. זה יפה, אבל הכרחי לפתוח את המעגלים האלה ולהרחיב אותם. וזה מה שאביטל עושה ברוב הקטעים, בעזרת החמישייה הנהדרת שלו, שהיא למעשה רביעיית "Third world love" (אביטל, אבישי כהן, הפסנתרן יונתן אבישי והמתופף דניאל פרידמן) מחוזקת בסקסופוניסט האמריקאי ג'ואל פרהם.

הפיתוח של הקטעים לא נעשה בפורמט הג'זיסטי השגור של מנגינה־סבב קטעי אלתור־בחזרה למנגינה. אביטל מנהיג דינמיקה הרבה יותר חופשית ותזזיתית. מתחילים במנגינה, מישהו יוצא לסולו קצר, נגן אחר מצטרף אליו אחרי כמה שניות, ביחד הם מפתחים איזה גרוב, ואז פתאום יש קטע מעבר כתוב שמנוגן על ידי כולם באוניסונו, ואחר כך עוד שביב סולו, שגולש מיד לדיאלוג, ואז עוד וריאציה על המנגינה המקורית, וכך הלאה. כל העניין מאורגן בקפידה כך שהוא יוכל להיות חופשי.

הטענה היחידה שאפשר לטעון נגד האלבום הזה היא שאין בו הפתעות ברמת המאקרו. הסגנון הוא אותו סגנון שמזוהה עם אביטל, וההרכב (למעט פרהם) הוא אותו הרכב שמנגן אתו כבר שנים רבות. תחושה קלה של "כבר היינו שם" אכן מתעוררת מדי פעם בזמן ההאזנה לאלבום בשניים או שלושה קטעים פחות טובים מהרמה הכללית המצוינת, אבל זאת הסתייגות די זניחה, גם בחוויה הממשית ועוד יותר מכך ברמה התיאורטית. אביטל ובני דורו (שנמצאים עכשיו בתחילת שנות הארבעים או סוף שנות השלושים לחייהם) ניסחו דרך ביטוי חדשה לג'ז הישראלי. זכותם לדבוק בדרך הזאת. האחריות עם מציאת דרכי ביטוי חדשות לא חלה עליהם, אלא על בני הדור הצעיר יותר.

אביטל ישיק את האלבום החדש בשתי הופעות בסוף השבוע: ביום שישי בצהריים במועדון זאפה הרצליה ובמוצאי שבת בזאפה תל אביב. שלושה מהנגנים שמשתתפים באלבום (יונתן אבישי, ג'ואל פרהם ודניאל פרידמן) ינגנו גם בהופעה. את החצוצרה של אבישי כהן יחליף הסקסופון של אלי דג'יברי. מעניין אם גם יהורם גילספי יעלה ברוחו לבמה (את זה שדיזי גאון אנחנו יודעים מזמן).

עומר אביטל – "New song"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו