בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הבציר הטוב של ערן צור

לא היה שום דבר מיוחד בביצועים של ערן צור וההרכב שאתו בהופעה שחזרה אל אלבום שירי יונה וולך שהלחין. רק כשהבס שלו התחיל לפמפם את הריף של השיר "אתה חברה שלי" הערב סוף סוף המריא

תגובות
תומר אפלבאום

ההופעה הזאת, שחזרה אל האלבום "אתה חברה שלי", היתה בסופו של דבר בציר די טוב. אבל נדרש לה יותר מדי זמן להתחמם, והיא היתה קצרה למדי (שעה וחצי כולל הדרנים), כך שמסעירה או טובה במיוחד היא לא היתה. הופעה די סולידית, ומאוד לא יונה וולכית מהבחינה הזאת. מצד שני, האם הופעת הבכורה של הפרויקט הזה, בפסטיבל נקסט 1997, לא היתה אף היא כזאת? הדבר היחיד שאני זוכר ממנה הוא שכולם יצאו ואמרו "איזה מדהימה הבת של עמוס קינן" (רונה קינן בת ה-18 עלתה אז על במת המוזיקה הישראלית בפעם הראשונה) ושאני לעומתם חשבתי שהיא נשמעת די מוכשרת.

המחצית הראשונה של ההופעה אתמול היתה מאכזבת. לא היה שום דבר מיוחד בביצועים של ערן צור וההרכב שאתו (קינן, אלי אברמוב, הקלידן יונתן דסקל והמתופף שי ברוך). לא צליל מעניין, לא דחיפות או חדות יוצאות דופן בהגשה, לא ניצוץ של איזו אחרות הכרחית. זיק קטן של יצר ועניין נדלק כשאל הבמה עלתה השחקנית נעמי לבוב, שגילמה את וולך בסרט "יונה", ותרמה דיבור־הקראת־שירה צעיר ומלא תנופה בעיצומו של השיר "בעיות זהות". העובדה שלבוב לבשה גופיית רשת ללא חזייה מתחת לז'קט הפתוח שלה חיזקה כמובן את הרושם. ועדיין, הופעה לא נבנית על הופעות אורח כאלה. ברגעים המשעממים בחלק הזה השתעשעתי בפנטזיה מופרכת ומופלאה. תארו לעצמכם שפרינס היה עושה אלבום של שירי יונה וולך! כשחושבים על זה, האם יכול להיות שהוא כתב את "If I was your girlfriend" בעקבות חיזיון שבו נגלתה אליו רוחה של המשוררת?

תומר אפלבאום

בחזרה למציאות. שיפור נרשם בחלק שבו התארח אילן וירצברג והמוקד עבר מ"אתה חברה שלי" אל "בציר טוב" של וירצברג ושמעון גלבץ. אי אפשר להשוות בין הרמה המוזיקלית של שני האלבומים האלה, וצור עצמו הודה בכך כשאמר לווירצברג משהו כמו "מה כבר אפשר לעשות אחרי מה שאתם עשיתם?" וירצברג וצור שרו שלושה שירים נפלאים מ"בציר טוב", בביצועים נאים (למעט החלק שבו צור כמעט הרס את "לא יכולתי לעשות כלום" כשהוא שר את אחד הבתים באינטונציה שחביבה עליו משום מה בזמן האחרון, אינטונציית נאום הדיקטטור).

ואז, אחרי שוויצברג ירד, הבס של צור התחיל לפמפם את הריף של השיר "אתה חברה שלי", וההופעה סוף סוף המריאה. פתאום הכל עבד, וזה קרה כשהדיבור־על־קצב החליף את השירה הסטנדרטית. "אתה חברה שלי" היה מחשמל. האקספרסיביות של צור יצאה סוף סוף החוצה, רוכבת על צרורות המשפטים האכזריים בעוצמתם ובחריפותם של וולך. גם "קסיוס" ששרה קינן, אף הוא באווירה דיבורית, היה חזק, וב"כשתבוא" אינטונציית נאום הדיקטטור נהפכה מחיסרון ליתרון. "אל העתיד!!! אל המחר!!! אל העתיד!!! אל המחר!!!" זה היה נהדר.

תומר אפלבאום

אחר כך, כשטכנאית הבמה לקחה את המיקרופון והורידה אותו אל היציאה מחדר האמנים, היה ברור מה עומד לקרות. מישהי עומדת לעשות את הכניסה שלה, מישהי שמגלמת בגופה ובאישיותה את "אתה חברה שלי" ואת "נשים חדשות" ואת הדמיון הבי־טרנס־קווירי של וולך. דנה אינטרנשיונל עלתה לבמה לצלילי "שיר קדמשנתי", גרסת הדאנס, וכל השאר ויוה היסטוריה. בהדרן (בשיר "וזה לא מה ש") נרשם רגע משעשע כשדנה, שכל הווייתה נוגדת את הוויית הגיטרה, רקדה לצלילי סולו גיטרה של וירצברג. אחרי שהשיר נגמר היא אמרה לקהל: "אל תשכחו – ביום שלישי מהפך! דמכם בראשכם – מהפך!" רוב הקהל, לרבות סתיו שפיר שעמדה לא רחוק מהבמה, הגיב בשאגות הזדהות. גדעון סער, שנצפה אף הוא במועדון, שמר מן הסתם על ארשת יותר קרירה.

ערן צור – "אתה חברה שלי". בארבי תל אביב, 14.3



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו