בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סול

אוסף חדש מצוין מחזיר את הכבוד לאייזק הייז, "משה רבנו השחור"

זמר הסול אייזק הייז סייע להציל את חברת סטאקס אבל גם זוהה עם קריסתה. אוסף חדש מצוין מתעד את עלייתו ונפילתו

2תגובות
אייזק הייז
אי־פי

אייזק הייז, זמר הסול שהלך לעולמו לפני תשע שנים, היה אחד מהאנשים שעיצבו את דמותו של הז'אנר בשנות השישים והשבעים. אוסף חדש של ארבעה דיסקים, "רוחה של ממפיס, 1976-1962", מנסה להחזיר אותו למקומו ההולם בהיסטוריה – והוא ראוי להרבה יותר מהשמעה מבודחת משהו של שיר הנושא מהסרט "שאפט".

עורכי האוסף עשו מהלך לא שגרתי. בדיסק הראשון מבין הארבעה, הייז לא מופיע כלל. הדיסק מוקדש כולו לשירים שהייז מילא בהם תפקיד מאחורי הקלעים, ככותב (עם שותפו לכתיבה, דייוויד פורטר), כפסנתרן וכמפיק. הייז ופורטר היו חלק ממאגר הכישרונות הבלתי נתפש של סטאקס, חברת התקליטים העצמאית המובילה בממפיס, שבשנות השישים הציגה לעולם שמות כמו אוטיס רדינג, סאם ודייב וג'וני טיילור. השניים כתבו בעיקר לסאם ודייב (בין השאר את הלהיט "Soul Man") אבל הייז התקשה לממש את רצונו לפרוץ ככוכב בזכות עצמו.

הנסיבות הללו השתנו ב-1968, קצת אחרי מותו של רדינג בתאונת מטוס, כשהתברר למנהלים המעט נאיביים של סטאקס כי שותפיהם העסקיים, אנשי חברת אטלנטיק הניו־יורקית, בעצם רימו אותם. שנים קודם לכן הניו־יורקים הערמומיים החתימו את סטאקס על חוזה שהותיר בידיהם את רוב ההכנסות מהתקליטים המרכזיים שהוציאה החברה (ושאטלנטיק סייעה בהפצתם). עכשיו נדרשה סטאקס להמציא את עצמה מחדש, ואלבום שהקליט הייז בשם "Hot Buttered Soul" מכר יותר ממיליון עותקים וסייע להציל אותה.

Walk on By - Isaac Hayes - דלג

הרגע שבו הייז נכנס לתמונה בעצמו, בתחילת הדיסק השני, אכן נשמע בדיעבד כנקודת מפנה גדולה. הייז לא רק הושיע את מעסיקיו, הוא גם מתח מחדש את גבולות הז'אנר. בין שיריו היו גרסאות ארוכות, מופלאות, לשירי פופ ידועים, מ-"Walk On By" של בכרך ודייוויד ועד ל"כשאגיע לפניקס" של ג'ים ווב. בהמשך הגיע הפסקול של "שאפט", המצליח בין סרטי המתח השחורים מהתקופה ולהיט גדול בפני עצמו.

הגישה של הייז שוברת לכיוון אחר משל רוב קודמיו. המלה המתאימה ביותר לתיאור הצליל שלו היא כנראה "שופע": המון כלי מיתר, כלי נשיפה, קלידים דומיננטיים, לעתים תזמורות שלמות – ואת כל אלה מדביק יחד הקול העבה שלו עצמו. הסגנון הגדוש, המופרז, של הייז ניכר גם באופן שבו התלבש והופיע. הוא תיאר את עצמו כ"משה (רבנו) השחור", גילח כליל את פדחתו, לבש מדליונים ענקיים מעל חזה חשוף למחצה ונהג בקדילק שעוטרה בזהב. כשסטאקס פשטה את הרגל, באמצע שנות השבעים, תואר הסגנון המוחצן והפזרני של הייז כאחד הסימפטומים של הקריסה.

בין לבין, היה להייז חלק גדול בתהליך שבו שינה הרית'ם אנד בלוז המחוספס מהדרום העני את עורו והפך לחלק מהדיסקו הניו־יורקי המלוטש והמלוקק. הייז גם נחשב לאחד מהאבות המייסדים של הראפ. המונולוגים הארוכים ששיבץ בשיריו ניבאו במידת מה את ההיפ־הופ של שנות השמונים והראפרים הרבו להשתמש בסמפולים של שיריו. עד מותו ב-2008 הוא הספיק להקליט כמה אלבומי קאמבק, להופיע במדינות רבות (בין השאר בישראל, במופע יפה ב-1997) ולדבב את דמותו של "שף", הטבח והמאהב השחור מהסדרה "סאות' פארק". האוסף המצוין הזה מתעד את עלייתו ונפילתו. הקטע היפה ביותר בו מנוגן אצלי בתדירות גבוהה בימים האחרונים: זו גרסה ארוכה, מופרזת בעליל, של 33 דקות, לשיר Do Your Thing, ג'ם־סשן ארוך ומאולתר שהוקלט באולפן וכעת רואה אור לראשונה.

Isaac Hayes – The Spirit of Memphis 1976-1962
חברת קראפט

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו