סינגלים

כשהאבות המייסדים של הרוק הישראלי מוציאים שיר חדש, לא נותר אלא להצדיע

החדש של "הצ'רצ'ילים" הוא רק חלקיק מהמנעד הסגנוני הרחב של ההרכב, אור אדרי שרה מכל הלבבות ודרישת שלום מפתיעה משרון ליפשיץ ■ סינגלים חדשים

בן שלו
בן שלו
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
"הצ'רצ'ילים". שיר ראשון מזה שנים רבות
"הצ'רצ'ילים". שיר ראשון מזה שנים רבותצילום:
בן שלו
בן שלו

"הצ'רצ'ילים" — Messianic Times

הופעות האיחוד המעולות של "הצ'רצ'ילים" בסוף 2015, שתועדו באלבום שיצא שנה לאחר מכן, הבהירו בצורה חד־משמעית שלא מדובר בלהקת עבר, אלא בגוף מוזיקלי כשיר ואפילו רעב. עכשיו, כששלושה מחברי הלהקה המקוריים (מיקי גבריאלוב, דני שושן ורוב הקסלי) כבר חצו את גיל 70 וחבר נוסף (חיים רומנו) עומד להגיע לשם בשנה הבאה, "הצ'רצ'ילים" מוציאים שיר חדש, ראשון זה שנים רבות.

"הצ'רצ'ילים" — Messianic Times

אפשר לשמוע בו את האנרגיה שזכורה מהופעות האיחוד, וצריך להצדיע לאבות המייסדים על היוזמה וההתלהבות, אבל מהשיר עצמו קשה להתלהב. הלחן הוא לא מהמיטב של גבריאלוב, ההתמקדות בבלוז־רוק משקפת רק חלקיק (ודווקא את החלקיק הפחות מעניין) מהמנעד הסגנוני הרחב של "הצ'רצ'ילים", המעבר לנגינת גיטרה מזרחית לקראת הסוף נשמע מודבק ולא אורגני, והמנגינה של הפזמון, שמלותיו הן "נה נה נה נה נה", היא לא בדיוק "היי ג'וד".

אור אדרי — "על המסך" 

הסינגל החדש והנהדר של אור אדרי — בסיסטית, זמרת וחצי מהצמד "ריו", שהוציאה לפני שלוש שנים את אלבום הסולו הראשון שלה — מייצר ציפייה כמעט פיזית לאלבומה השני שייצא בקרוב. העצב המתוק שמפעפע מהשיר החדש מוחש לא רק כרגש, אלא כמעין חומר ממשי, בעל השפעה משכרת במקצת.

אור אדרי - על המסך

ממה נובע האפקט הלא מצוי הזה? מהשירה של אדרי, שיש בה שילוב מענג של שקיפות וסמיכות, ומהגרוב הגמיש, שיש בו גוון דק מן הדק של בוסה נובה, ואולי גם מהטקסט המצוין, שמצייר נפש מתכנסת בתוך גוף מתרחב, או בניסוח קצת יותר ארצי — אשה בהריון. "אני זוכרת שלא מצאתי בי קצב, ומצאתי בך מטוטלת, ופתאום על המסך אני רואה שני לבבות חיים בגוף שלי", שרה אדרי. שירים עם לב אחד קשה למצוא היום, שירים עם שני לבבות על אחת כמה וכמה. אדרי תשיק את "על המסך" ב–19 בפברואר בכולי עלמא בתל אביב. 

זואי פולנסקי ו־Spark O – "אתה בא אלי"

כשחושבים על שיר ישראלי משנות השמונים שכתוב מנקודת מבטה של אשה שמנהלת רומן עם גבר במערכת יחסים, האסוציאציה המיידית היא "שבתות וחגים". אבל עדין, אינטימי ויפה יותר מהשיר של יהודית רביץ הוא "אתה בא אלי" הנפלא והנשכח למחצה של שרון ליפשיץ, שזוכה עכשיו לגרסה חדשה של זואי פולנסקי ו־Spark O (איתמר ויינר), שהיא חלק מאלבום בניצוחו של ויינר שיכלול חמישה חידושים לשירים ישראליים משנות ה–70, ה–80 וה–90.

זואי פולנסקי ו־Spark O – "אתה בא אלי"

בחירת השיר של ליפשיץ היא הברקה, אפילו הברקה מרגשת, ופולנסקי, שקולה נוטה להיבלע בדרך כלל מאחורי ערפילי גיטרות, שרה כאן באופן חזיתי יחסית לעצמה ומצליחה להתביית על תדר אינטימי־פגיע־נוגע. התמיהה היחידה בנוגע לגרסה החדשה קשורה לתפקיד התופים — מכות קשיחות ורפטטיביות, שלא עולות בקנה אחד עם הרכות הממיסה של השיר.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ