כך נשמע האסון הויראלי של ארקדי דוכין

"יותר מדי" היא בלדת פסנתר הגונה שנעה בין הפנים לחוץ. ארקדי דוכין, שהוציא אותה מחדש, הפעם כדואט עם אביתר בנאי, מעניק לה טעם אקטואלי לימי הקורונה

בן שלו
בן שלו
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
ארקדי דוכין. הזדמנות לתיקון
ארקדי דוכין. הזדמנות לתיקוןצילום: מגד גוזני
בן שלו
בן שלו

ארקדי דוכין הוציא בשבוע שעבר את האלבום השני שלו ב–2020. הראשון, שיצא בינואר, היה אלבום טכנו (!) שנקרא "אסונות דיגיטליים". האלבום החדש, "קורונה טיימז — גל ראשון", שנעשה בשיתוף עם המוזיקאי זמיר גולן (שמכנה את עצמו נמצ'ק), מדבר כמובן על אסון מסוג אחר, ויראלי.

באופן משעשע, אף על פי ש"קורונה טיימז" הוא אלבום בזק אקטואלי, שיוצא לתוך המגפה שבה הוא עוסק, הטענה המרכזית שלו נשמעת לא כל כך רלוונטית. הדוקטרינה הרוחנית של דוכין כבר די הרבה שנים היא שאנחנו חיים בעולם שאיבד את נשמתו. אנשים, הוא טוען, הפסיקו להרגיש. התחושה שבוקעת מהשירים הראשונים באלבום החדש היא שהקורונה היא התפתחות חיובית, הזדמנות לתיקון. "יש הרבה פחות טירוף, הרבה יותר שפיות / הרבה יותר ביחד, הרבה פחות בדידות / ואני פתאום פוחד לחזור לעולם בלי משמעות, חיים של ריקנות", שר דוכין בשיר הנושא. וב"אהבה זה ריחוק", שמסמפל, ניחשתם נכון, את ראש הממשלה, הוא שר "הרוח הביאה בשורה חדשה: מודדים אהבה על פי מטר / זה בכלל לא נורא לעומת הצרה של ריחוק אינסופי בימים שלפני הכתר".

הבעיה עם השירים האלה היא שהם משקפים סנטימנט שהיה באוויר בשבועות הראשונים של הקורונה אבל התפוגג ברגע שהתחלנו לצאת מהבתים ולחזור למציאות. נדמה שאף אחד כבר לא קונה את התזה שהקורונה תהפוך את האנושות לאמפתית, קשובה וחומלת. אפילו דוכין עצמו לא מאמין בכך, אם לשפוט על פי השיר הלפני אחרון באלבום, "הגשם בישר", שבו הוא שר "זה נמשך בערך שבועיים, תחושות חדשות... לא בא השינוי וגרוע מזה — החלום נעלם / הגשם פסק ואתו התקוות לעולם החדש".

אם השירים הראשונים והאחרונים של "קורונה טיימז" הם המסגרת הרעיונית האמביוולנטית של האלבום, השירים שממוקמים באמצע האלבום הם סתם שירים קטנים שנכתבו במהירות והוקלטו במהירות, ויש בהם איזו חינניות של יצירה אינסטינקטיבית שמצלמת זמן אמת ברזולוציה אינטימית, בלי לחטוא בהכללות. השיר הבולט בחטיבה הסימפטית הזאת הוא "יותר מדי", דואט של דוכין עם אביתר בנאי.

בשנים האחרונות נוצר הרושם שדוכין מתקשה לשחזר את בלדות הפסנתר היפות שלו, שהוא מכנה "קיטשים". כשהוא נשאל על כך בראיון לפני כשנה, הוא טען שזה לא שהוא לא יכול, פשוט נמאס לו: "אני אחרי המיצוי של קצת להשתעמם מלכתוב מנגינות זהב. אבל זה יקרה שוב בקרוב. אין לי בעיה לכתוב עוד 'מי אוהב אותך', 'מיליוני אנשים לבד', 'נאמר כבר הכל'.

"יותר מדי" הוא לא "נאמר כבר הכל", אבל זאת בהחלט בלדת פסנתר הגונה. השיר הזה נע בין החוץ (תיאור של עולם קר וממוסחר בבתי השיר) לבין הפנים (קריאה לאהובה שתחזור הביתה, בפזמון), ומה שיפה הוא שהחמימות של הבית בוקעת לא רק מהטקסט אלא גם מתוך המוזיקה עצמה.

חפירה קלה ברשת גילתה שזה בעצם לא שיר חדש. הוא נכלל באלבום הכפול של דוכין "לאהוב או למות" מ–2016. זה לא מקרה שהדחקתי — האלבום ההוא היה מהמתישים של דוכין. גרסת "קורונה טיימז" עם אביתר בנאי מעניקה לשיר טעם עכשווי, ויש מן היופי בכך שקולו של בנאי מתיישב על הרמוניה ומגע פסנתרי דוכיניים למהדרין, אבל כדי להוכיח שהוא יכול גם כיום לכתוב "קיטשים" כמו פעם, דוכין יצטרך לספק עדויות טריות באמת. נשמח לשמוע אותן בימים שאחרי הכתר.

כתבות מומלצות

BW אמזון רחפנים 256

החבילה מתעכבת: למה הרחפנים של אמזון עוד לא סיפקו את הסחורה

קראק פאי הקלאסי של גוז' ודניאל

משחקים עם קראק פאי: ארבעה מתכונים לעוגה הממכרת

פרויקט הרצל 138

סוף סוף יש סיבה לעצור ולהביט בבית הבאר ברחוב הרצל

הדרך הקלה והטובה ביותר להימנע מקרני השמש היא להפחית את החשיפה הישירה

מה ההבדל בין כתמי שמש לנמשים ומה גורם להם?

אבישי בן-חיים

ל"ישראל השנייה" מגיע דיון רציני יותר, ובעיקר כזה שמבוסס על אמת

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"