בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בן שלו מגלה מדוע המלחין אוליבייה מסיין נערץ על ידי ביורק וג'וני גרינווד

יש כלים תזמורתיים, ישנו העוגב שהוא בעצמו מעין תזמורת, וישנן היצירות לעוגב של אוליבייה מסיין שהן לא מהעולם הזה

23תגובות
אוליבייה מסייאן
Ina / Laszlo Ruszka / AFP

"יווווווו איזה התרגשות!" אמרה אשה אחת לחברתה בזמן שהתיישבו באחת השורות האחוריות בכנסיית הדורמיציון בירושלים. כשנשמעו הצלילים הראשונים, נוסף להתרגשות שלהן ממד של הפתעה. מאחר שהכיסאות שהוצבו בכנסייה פנו אל החלק הקדמי שלה, שתי הנשים – וכמוהן כל טירוני העוגב בקהל, אלה שאינם מורגלים בקונצרטים בכנסיות – נשאו את עיניהן אל העוגב בעל המידות הצנועות שנמצא בקדמת הכנסייה וחיכו שהסולן, נגן העוגב הצרפתי פרנסואה אספינאס, יתיישב לידו ויתחיל לנגן. אבל הצליל בקע מהחלק האחורי של הכנסייה, מהקומה העליונה. כל הנוכחים הסתובבו בכיסאותיהם והביטו למעלה. הו, זה עוגב! גדול פי כמה מהעוגב הקדמי. הסולן, אספינאס, נגן הקפלה המלכותית של ארמון ורסאי, לא נראה גם עכשיו. הוא הוסתר על ידי עשרות צינורות המתכת הגדולים. רק בסיום הקונצרט הגיח מאחוריהם ונופף לקהל – ממושקף, חייכן ונמוך קומה, או כך לפחות זה נראה מלמטה.

הקונצרט כלל בעיקר יצירות לחג המולד, שנכתבו ברובן על ידי מלחינים צרפתים – איסטאש דו קורוא (המאה ה-16), לואי קלוד דקאן (המאה ה-18), אלכסנדר גילמאן (המאה ה-19). זאת היתה מן הסתם בחירתו של העוגבר אספינאס. ייתכן שגם לז'ראר לוי היתה יד בקביעת התוכנית. לוי הוא הרוח החיה בעמותת חובבי העוגב בישראל, שאירגנה את הקונצרט כחלק מהפסטיבל הבינלאומי לעוגב בישראל. הוא בשנות השמונים לחייו. בנעוריו, בפאריז, ניגן בעוגב, "אבל כשאתה בחור יהודי בפאריז אין לך מה לעשות כנגן עוגב. שום כנסייה לא תקבל אותך", הוא צוחק. בישראל לוי עסק בחינוך, היה עוזרו של אנדרה שוראקי, יועצו של דוד בן גוריון למיזוג גלויות, ולאחר מכן הקים מפעל לרהיטים. לפני כ-15 שנה לוי ייסד עם עוד כמה אוהבי עוגב את העמותה, שמארגנת קונצרטים ומביאה לארץ נגני עוגב בכירים מרחבי העולם. "לא היו כאן כמעט קונצרטים", אומר לוי, "וזה היה חסר לי, אז לקחתי יוזמה וניסיתי להקנות את אהבתי לאחרים" (הקונצרטים הבאים שמארגנת העמותה, בנגינתו של האמריקאי ג'יימס קיבי, יתקיימו ב-11 בינואר באודיטוריום הכט בחיפה ולמחרת בכנסיית הדורמיציון).

La Nativité du Seigneur - Olivier Messiaen - דלג

כל עוגב הוא יצור מוזיקלי חד-פעמי. "אין שני עוגבים דומים", אומר לוי ומסביר שהצליל שכל עוגב מפיק תלוי במבנה שלו ובחלל שבו הוא ממוקם. על מנת להתרשם מהתכונה הזאת צריך כמובן לשמוע כמה עוגבים בכמה מקומות. ולא רק שכל עוגב שונה מעוגבים אחרים, אלא שהוא משתנה בעצמו בצורה דרמטית בין יצירה ליצירה, ולפעמים בין פרק לפרק באותה יצירה. מגוון הצלילים וקשת הצבעים שפרנסואה אספינאס הפיק מהעוגב של הדורמיציון היה מעורר התפעלות – מהגוון הרך והרחפני ביותר עד למבע בשרני וסוער, דרך כל צבעי הביניים. יש כלים תזמורתיים ויש כלים שהם בעצמם מעין תזמורת. כזה הוא העוגב.

העושר הזה בלט בקטעים שחתמו את הקונצרט – שני פרקים מתוך "La Nativite du Seigneur" של אוליבייה מסיין. עכשיו היה תורי לחשוב "יווווווו איזה התרגשות!". זאת היצירה שהביאה אותי לקונצרט הזה – והיצירה היחידה בו שהכרתי. הרגשתי כמו נוכל כשהצבעתי בידענות על שמה בתוכנייה שהחזיקה האשה שישבה לידי ונראתה כמי שתוהה מה מנוגן עכשיו, אבל יש פיתויים שאי אפשר להתנגד להם. גם לשמוע מוזיקה לעוגב של מסיין בכנסייה וגם להיחשב כבר־סמכא במוזיקה קלאסית ליטורגית!

הזמרת ביורק
Laura Levine / Corbis via Getty
Björk - Cover Me (Cave Version) - דלג

"La Nativite du Seigneur" (הולדת המושיע) היא אחת היצירות המוקדמות והפחות מהוללות של מסיין, מגדולי המלחינים במאה העשרים. היא נכתבה ב-1935, כשמסיין היה בן 27. יצירותיו המפורסמות יותר, שהשפיעו ומשפיעות על דורות של מלחינים אחריו, נכתבו משנות הארבעים ואילך. את "הרביעייה לקץ הזמנים" מסיין כתב במחנה שבויי מלחמה בגרמניה, שבו הוחזק מיוני 1940. היצירה בוצעה לראשונה בינואר 1941, במחנה, בהשתתפות מסיין ושלושה מוזיקאים-שבויים אחרים, מול קהל של כמה מאות שבויים ושומרים. היצירה התזמורתית הכבירה של מסיין, "סימפוניה טורנגלילה", נכתבה במחצית השנייה של שנות הארבעים. בשנים הבאות מסיין כתב יצירות רבות שהתבססו על שירת ציפורים, שהחשיב כמוזיקאיות הטובות ביותר שקיימות.

כשמתוודעים ליצירתו של מסיין, שומעים בדרך כלל את שתי היצירות הנזכרות. נדיר יותר להגיע אל המוזיקה המוקדמת שלו לעוגב, אף על פי שהיא נמצאה בליבה היצירתית והנפשית של המלחין, שהיה קתולי אדוק ובמשך יותר מארבעים שנה ניגן בכל יום ראשון בעוגב בכנסיית טריניטה בפאריז. עד לפני כמה שבועות לא ידעתי על קיומה של "La Nativite". התגלגלתי אליה במקרה, וההיכרות איתה היתה חוויה שנצרבה עמוק – אחד מאותם מפגשים מחשמלים עם יצירה מוזיקלית שלא נשמעת כמו שום דבר אחר.

ג'וני גרינווד
JOSH HANER / NYT

"La Nativite" לא נשמעת מהעולם הזה. נדמה שהיצירה הזאת מתקיימת בספירה הפנימית ביותר, גרעין הנפש, והחיצונית ביותר, אי שם ביקום. לכל הספירות האחרות, של העולם הממשי, היא לא שייכת. בנבדלות הזאת מהעולם, כמו גם בצליל העוגב כשהוא מתרכב עם האוונגרד של המאה ה-20, יש ממד עתידני-מיסתורי. "La Nativite" נכתבה לפני יותר מ-80 שנה, אבל היא נשמעת כאילו היא מגיעה מזמן שמתקתק בצורה שלא מוכרת לנו – כמו תופעות קוסמיות שהתרחשו בעבר הרחוק, אבל בגלל המרחק מכדור הארץ אנחנו מבחינים בהן אחרי זמן רב ונראה כאילו הן מתרחשות עכשיו.

הרלוונטיות הנצחית-עתידנית של מסיין גרמה לכך שההשפעה שלו חרגה מאולמות הקונצרטים וחילחלה גם אל האגף הנסייני של הרוק. ג'וני גרינווד מ"רדיוהד" אמר לא פעם שמסיין הוא ההשפעה הגדולה ביותר עליו, וביורק רואה בו את אחד המנטורים הגדולים שלה. ביורק הושפעה ספציפית מ"La Nativite", ואחת הגרסאות לשירה "Cover Me", שהוקלטה בחלקה במערה רוחשת עטלפים (היא נקראת The Cave Version), מבוססת על הפרק השני של "La Nativite", שנוגן לפני שבועיים בכנסיית הדורמיציון. לחובבי מטאל, אגב, כדי להקשיב לפתיחה של "טורנגלילה". יש שם power chords מהגיהנום פינת גן עדן.

רוברט וויאט
Renaud Monfourny

אבל אם לחזור ל"La Nativite", נדמה שהמוזיקאי מעולמות הרוק שהכי קרוב בהווייתו למוזיקת העוגב של מסיין הוא רוברט ואייט. אי אפשר לטעות בזיקה בין "Sea Song" של ואייט לבין הפרק הראשון של "La Nativite". הצליל של "Sea Song" התבסס במידה רבה על אורגן מסוג Riviera שואייט קנה בכמה גרושים בחנות צעצועים באיטליה, והסאונד הזה מזכיר את הצליל הלא שגרתי שמסיין מפיק מהעוגב. אבל בכך לא מסתכמת הזיקה בין השניים. נדמה ששניהם חולקים את אותה תפישת זמן חופשית ואת אותה גישה שלפיה המוזיקה מגיעה לשיא היופי ממש לפני שהיא מתפרקת ומתאיינת.

האם ואייט הקשיב למסיין? הושפע ממנו? האם "La Nativite" אכן היתה שם בקרקעית הים של "Sea Song"? לא מצאתי שום התייחסות למסיין בראיונות עם ואייט. אם יתמזל מזלי לראיין אותו יום אחד, זאת תהיה השאלה הראשונה. אחר כך נעבור ל-LSD ול-BDS. 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו