בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הצמד "עבודות עפר" הרבה פחות חופר ממה שחשבתם

למרות שאין להם כמעט נוכחות ברשת והם ממעטים להופיע, "עבודות עפר" והמוזיקה הקומוניקטיבית שלהם ראויים ליותר תשומת לב. פלוס יש להם פטיש קטן לשלמה ארצי

4תגובות
עבודות עפר
תומר אפלבאום

לפני כמה שבועות כמעט נסעתי 200 קילומטר בגלל שיר. קוראים לו "מעל עמק הזוהר", הוא שיר הנושא של האלבום החדש של הצמד "עבודות עפר", והוא נפתח כך: "כל היום אני מחפש זהב טהור / יורד נמוך בין סלע למלח, מחפש סימן / כל היום בין הר קנאים לבין הר סדום / מעל עמק הזוהר, בז פוגש בענן".

גם על הנייר המלים האלה קמות לתחייה ופורשות שוט קולנועי רחב שמתחיל בתוך נקיק נמוך ומטפס אל המקום שממנו עופות דורסים צוללים אל טרפם. אבל האנרגיה של השיר והפעימה שלו הן מוזיקליות. הוא מתחיל עם מכה יחידה בתוף הסנר, פתיחה שמוכרת משירים איקוניים ותמיד יוצרת מתח בריא; אחר כך מגיע תורו של אקורד מהדהד אחד בגיטרה החשמלית, שיש לו טעם ישראלי מאוד, כמו הנוף שעוד רגע ייפרש; ואז אסף חזן, אחד משני חברי "עבודות עפר" (השני הוא יונתן תורג'מן), שר את המלים הראשונות בהטעמה דינמית וטעונה ומפיל את ההברות המודגשות כמו פצצות קטנות. "כל ה-יום אני מחפש זהב טהור". הוא נשמע כמו אדם שנתון במשימת חייו. יש כאן, בין הר קנאים לבין הר סדום, דבר מה שחייב להימצא.

עבודות עפר 1 - דלג

הרצון האימפולסיבי להיכנס למכונית ולנסוע אל נוף הקדומים של אזור ים המלח, להתמזג עם הגיאוגרפיה של השיר ואולי אפילו לעזור לחזן בחיפושו, הצטנן מעט כשהגיע הפזמון. "ולא מצאתי לי תשובה טובה / לשתי ידי הריקות, שאוחזות את הספר", שר חזן בקול שנעשה הרבה פחות נחוש וממוקד מטרה. הוא לא באמת נמצא שם בגופו. זה מסע תודעתי – הישאבות מוחלטת לתוך איזשהו סיפור, שעלילתו צוברת ממדים מאגיים בבית הבא. דמות מסתורית־אגדית נכנסת לתמונה: מישהו שיש לו שיער לבן ועיניים כחולות, והוא בא מתוך הירח האדום. "אם רק יקרא בשם הנכון שלי אבוא", שר חזן ואז מוסיף את אחד המשפטים היפים ביותר שנשמעו בשנים האחרונות בשיר ישראלי: "ועד אמצע הלילה זהור אזהר לאורו".

כשגמרתי להתפעם מהשיר המעולה הזה חשבתי כמה נפלא יהיה לשמוע אותו בתוך אתר ההתרחשות שלו. למרבה הצער, זה תרחיש שלא יכול להיות מופרך ממנו. נחל זוהר, הסמוך לים המלח, דווקא מארח הופעות מוזיקה. זה קורה אחת לשנה בפסטיבל התמר, אחד הפסטיבלים הגדולים בישראל. ההופעות מתקיימות בתוך התוואי הרחב ומלא ההוד של הוואדי. זה אחד מאתרי ההופעה היפים ביותר בארץ. הבעיה היא שפסטיבל התמר הוא אירוע המוני ומשתתפים בו רק אמנים מצליחים מאוד, על הציר שבין עידן רייכל ו"התקווה 6". "עבודות עפר" מרוחקת מההוויה הזאת לא 200 קילומטר אלא 20,000 מיל.

עבודות עפר 2 - דלג

מעט אנשים מכירים את המוזיקה הנהדרת שחזן ותורג'מן יוצרים כבר כמה שנים (אלבום הבכורה של "עבודות עפר" יצא ב-2011 ו"מעל עמק הזוהר" הוא האלבום הרביעי של הצמד). המוזיקה הזאת היא נחלתם של קומץ מאזינים לא בגלל שיש בה משהו מרחיק ולעומתי. השירים של "עבודות עפר" נגישים מאוד, וגם מקומיים לחלוטין, הם רק משדרים בתדר מעודן, תדר של רכות והרהור, שנוטה להישמע פחות במרחב הרועש. בנוסף לכך, נדמה שחזן ותורג'מן לא לגמרי משתתפים במשחק שבו משחקות רוב הלהקות. יש שתי זירות שבהן להקה עצמאית יכולה לבלוט: הזירה של ההופעות החיות והזירה של הרשת. חזן ותורג'מן כמעט לא מופיעים (אם אני לא טועה, הופעת ההשקה היתה היחידה שהם קיימו סביב הוצאת האלבום החדש) והנוכחות שלהם ברשת מינורית מאוד. ל"מעל עמק הזוהר", למשל, אין למרבה הצער סרטון ביוטיוב.

בהשקפת העולם של חזן ותורג'מן, כפי שהיא מצטיירת מהשירים, יש גוונים קודרים, אבל הם מאמינים גדולים באינטימיות משני סוגים: זו שנרקמת בין שני אנשים וזו שנרקמת בין אדם לבין שיר. האינטימיות הבין־אישית משתקפת בכך שכמעט כל השירים ב"מעל עמק הזוהר" כתובים כפנייה אל אדם קרוב וכניסיון להגיע אליו באמת, להושיט לו יד בעת משבר. אבל לעתים קרובות הדיאלוג הוא לא רק בין שני האנשים, אלא גם בינם לבין המוזיקה שהיא חלק חשוב מהזהות שלהם. בעולם של "עבודות עפר" שיר הוא דבר שזקוקים לו, לעתים בצורה נואשת, לא פחות מאשר מגע אנושי. למעשה, אי אפשר להפריד בין המגע האנושי לבין המגע של השיר. "אל תפסיק לחשוב עלי, שלח לי שיר חדש כל שעה" (מתוך השיר "פתי"), "שיר לי בעברית שאני מבינה / על הירח ששואל, השמש שעונה" ("כתוב בעור").

ניל יאנג
Nils Meilvang / SCANPIX DENMARK

לא מפתיע להיווכח ששירי האלבום החדש משובצים בשורות שמהדהדות שירים איקוניים. "תמיד תסתכלי בעיניים, אני אהיה לך מראה", שר חזן ב"חיית הבר" ומצדיע ל"I'll Be Your Mirror" של "ולווט אנדרגראונד". ב"מעל עמק הזוהר" מופיעה השורה "ולב זהב היום קשה מאוד למצוא", שמתקשרת אל "Heart of Gold" של ניל יאנג, וב"כתוב בעור" גיבורת השיר אומרת "אני שלך עד סוף היום ואז חוזרת לשחור". איימי ויינהאוס. ואחרון חביב: שלמה ארצי. בשיר "להרגיש שייך" חזן שר "חלמתי עלייך, קראת לי בוא ונרקוד, נשכח".

לחברי "עבודות עפר" יש רומן עמוק מאוד עם ארצי. לפני כשנה ראה אור ספרו של יונתן תורג'מן "הגשר מת", שהציע דרך מקורית ומרתקת להקשיב לשירי פופ ורוק ולחשוב עליהם. שלמה ארצי היה הגיבור הבלתי מעורער של הספר. או ליתר דיוק, שיריו של ארצי, בעיקר משנות השמונים, היו הגיבורים. תורג'מן לא כתב מלה על האיש עצמו, אבל את שיריו הוא ניתח בהעמקה שקשה למצוא כמוה בכתיבה של מוזיקה פופולרית ישראלית.

שלמה ארצי בהופעה
דניאל צ'צ'יק

מושג המפתח בספרו של תורג'מן הוא "גשר". לפי ההגדרה שלו, הגשר הוא יחידת ביניים מוזיקלית שמובילה מהבית של השיר אל הפזמון. זה רכיב אופציונלי, שלא קיים ברוב השירים, אבל הוא נמצא בשירים ישראליים לא מעטים משנות השמונים, ותורג'מן בונה בניין תיאורטי שלם סביב הנוכחות שלו. מה שכמובן עורר את החשק לבדוק אם בשירים שהוא עצמו כותב יש גשרים. ובכן, ברוב השירים באלבום החדש של "עבודות עפר" אין גשרים, אבל בשיר אחד, "מבט מהצד", שתורג'מן שר (ומן הסתם גם כתב), נמתח לו גשרון. ואיך הוא נפתח? בשורה "בואי אתי ליום אחד, נצא מהבית". זה בדיוק מה שהגשר עושה. הוא מוציא את השיר מהבית ומוביל אותו אל הפזמון. זאת היתה עלולה להיות התחכמות אקדמית אלמלא השיר היה כל כך יפה.

עבודות עפר 3 - דלג

לפני כמה ימים שמעתי את האלבום של "עבודות עפר" בזמן הליכה בפארק הירקון. "להרגיש שייך" (עם ההצדעה ל"נרקוד נשכח") בדיוק הסתיים ו"מבט מהצד" (עם הגשר המוזיקלי) בדיוק התחיל, כשעל פני חלף רוכב אופניים שנראה מוכר. לקח לי שתיים־שלוש שניות להבין שזה היה שלמה ארצי. לא חייבים לחפש משמעות בצירוף המקרים החביב הזה, אבל אין ספק שהשיר הזה יהיה מעתה ואילך זיכרון בלתי נמנע. 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו