אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איזון נדיר: דפני ליף התרגשה מהאח הגדול

בין דעות שחלקן הפוכות זו מזו, האוזניים והקולות של המשתתפים הפשרנים יותר הופך להיות המאזן, המחפש להקשיב לכל הצדדים, לא לבחור צד, רק לדאוג שיהיה נעים. דפני ליף צפתה לראשונה באח הגדול, וגילתה שבבסיס אנחנו יודעים להקשיב

תגובות

העונה השישית של האח הגדול היא בשבילי העונה הראשונה. את הקודמות לא ראיתי. למרות שבמהלך השנים שמעתי רבים בסביבתי מדברים על המתרחש בבית, לא היו לי ציפיות בנוגע לפרק הראשון. אני יודעת שאני באיחור ולא מחדשת דבר, אבל מאחר וזו החוויה הראשונית שלי, נדהמתי מהאומץ של נשים וגברים שנכנסים לבית, ושמוכנים מסיבות שונות לחשוף עצמם בתוך מרחב שהוא כלא לכל דבר. אין להם שליטה על כלום, וגם השליטה על עצמם, מופרעת, נבחנת, נתונה להתערבות של עורכי תוכן, צלמים, עורכי וידאו ושתול של ההפקה. »דפני ליף - לכל הטורים »זהירות, פרסומות תוקפות!»הכירו את מתמודדי האח הגדולהאמת היא שלמרות המתח שניסו לבנות זוג המנחים לא הרגשתי בו בכלל בהצגת הדיירים. זוהי רק ההתחלה: אין כאן מתח, רק אקספוזיציה. אבל הקהל השתגע, וכל אחת ואחד שיצאו מהמכונית ונכנסו אל הבית התרגשו. וכשהם התרגשו, התרגשתי אני. בהמשך השבוע צפיתי מספר פעמים ברגעים מתוך השידור השוטף. לא יצא לי ליפול על ריב או דרמה גדולה. בכל המקרים שעצרתי על השידור החי, התנהלה שיחה שקטה, פעם על אידיאולוגיה, פעם על אהבה, פעם על איזה שיר שמישהו אוהב. דווקא ברגעים האלו, הרגשתי שיש מתח, שיש אמת. מסרים רבותיי, מסרים

אני מניחה שאת החתך של המשתתפים בעונה הזו אפשר לעשות בכל מני אופנים: גברים-נשים, מקום מגורים, גיל, מוצא. אבל החתך המעניין ביותר הוא בין המשתתפים שהגיעו על מנת לקדם אג'נדה לבין אלו שהגיעו מסיבות אחרות, כאנשים פרטיים לכל דבר ועניין. אלה, כך נדמה, הגיעו יותר מכל בשביל החוויה וההזדמנות הטמונה בה.

המתח הזה, בין מי שנכנס על מנת להביא מסר לבין מי שנכנס על מנת לחוות בלבד, יוצר בעיני שיחות מעניינות דווקא ברגעים שלכאורה אין בהם דרמה גדולה. דווקא במקומות בהם המשתתפים הפשרנים הופכים למתווכים, למקדמי שלום הבית בתוך זירה שיש בה הרבה מאוד משתתפות ומשתתפים בעלי תפיסת עולם אידיאולוגית, שנובעת ממעמקי ליבם, שניכר שאכפת להם מדבר מה שאינו הם בלבד. בין דעות שחלקן הפוכות זו מזו, האוזניים והקולות של המשתתפים הפשרנים יותר הופך להיות המאזן, המחפש להקשיב לכל הצדדים, לא לבחור צד, רק לדאוג שיהיה נעים. וכאן המתח: בין הלהט שבעקרונות ובמסרים של חלק מהדיירים, ובבקשה לעידון ושלווה של חלק אחר מהבית. ובתוך המתח הזה ניכר שכולן וכולם אנשים עם לב ורגישות, אפילו  השחקן שנשתל על מנת להפריע. היה שקט עד שהביאו את השתול. מתמודדי האח הגדול 6 (צילום: יריב פיין וגיא כושי)שתולים של ההפקה בחברה הישראלית הרגעים שבחרתי לשים אליהם לב, שנראו לי עד כה הכי מעניינים, כללו דיירות ודיירים שעשו מאמץ לצאת מהגבולות של עצמם, להסביר אחד לשני למה הם מאמינים במה שהם מאמינים, ולנסות להקשיב גם למי שיושב או יושבת מולם. בינתיים, יותר מכל, אני צופה דרך זכוכית מגדלת בקבוצת אנשים שונים, שנמצאים באותו מרחב, ויותר מהכל מנסים למצוא דרך להסתדר ובאותה נשימה לא לאבד את עצמם.ההתבוננות בהם אני מבינה עד כמה המשימה של החברה שלנו, זו שמקיפה את בית האח הגודל, היא זהה, וכמה היא מורכבת, גם בלי שתולים מההפקה (וזה לא שהם אינם גם כאן, בחברה הישראלית). יכול להיות שזו הסיבה שהעדפתי להקשיב לרגעים האלה. יכול להיות שמשהו בי זקוק לרגעים הללו של חיבור בין אנשים, ולא לאלה של שיסוע, במציאות מורכבת בה "הפרד ומשול" הוא אחד הנרטיבים המהותיים.

ברור לי, בקרוב הרגעים האלה שמרתקים אותי כל כך בשידור החי, יהפכו להיות נדירים יותר. הדיאלוג הטבעי, בו אנשים מנסים לחלוק חלל ולמצוא דרך להסתדר, להכיל אחד את השני, יתחלף ב"משחק" עם התערבות הפקה שרק תלך ותגדל. השהיה הממושכת תטעין ותסאב את מערכות היחסים, וזכוכית המגדלת תדע לתפוס כל רגע בו המשתתפות והמשתתפים חווים תשישות, אבדן שליטה, התפרצות רגשית. וקצת חבל לי, כי ראיתי את המאמץ של הנשים והגברים החשופות והחשופים להתקרב, למצוא שקט, להתגבר על הצרימות המובנות ביניהם. וקצת חבל לי שלא זו התכנית וזהו. הדגש על המאמץ להכיל אחרים, להסביר את עצמנו, להקשיב ולא רק לדבר על - אלה הרגעים שמרגשים אותי יותר מכל.

*#