אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מי לא מרוצה מהמדרחוב בשדרות רוטשילד?

תושבים, נהגי מוניות, בעלי עסקים ורוכבי אופניים - נדמה שאף אחד לא מרוצה מהמדרחוב החדש בשדרות רוטשילד. תושב אחד אף הגדיל לעשות והגיש עתירה ובקשה לצו מניעה נגד המהלך

תגובות

רק שבועיים עברו מאז שהעירייה החלה לסגור את שדרות רוטשילד בסופי שבוע במתכונת מדרחוב, וכבר הספיקה להצטבר ערימה של תלונות מצד גורמים שונים. מהתושבים עצמם עולה בעיקר הבעייתיות של מצב הביניים - השדרה עצמה סגורה לתנועה, אך ניתן עדיין לנסוע ברחובות החוצים אותה, כך שלא נוצר רצף מדרחובי עבור הולכי הרגל ורוכבי האופניים.

למשל, בשישי שעבר הזדמנה סולדאד הר שלג לרוטשילד על אופניה: “נסעתי על השדרה ומאחורי נסעה מכונית שהיתה בדרך מחוץ לשדרה”, היא מספרת, “לנהג שמאחורי לא היה ברור שהשדרה משמשת מדרחוב, והוא ציפצף לי איזה חמש דקות. אחרי שהוא איבד את הסבלנות הוא פשוט התנגח בי עם הרכב ודחף אותי, בעוד שאני על האופניים. נשארתי עם שריטות וכמה חבלות כחולות”. הר שלג והנהג הזועם הגיעו לכדי עימות פיזי, וכאשר המשטרה הגיעה למקום השניים הגישו תלונות זה נגד זה. “היה צריך לחסום את כל הרחוב הרמטית או לא לחסום אותו בכלל”, אומרת הר שלג, “או לפחות לפקח שלא נוצרות היתקלויות כאלה”.

תושבי השדרה עצמה נהנים מהשקט החדש שנוצר בסופי שבוע, אבל לא מתנהלים בה כאילו היתה מדרחוב. “כעיקרון אני בעד הרעיון כי שקט פה יותר, וכבר לא קורה שרכב של ערסים חונה לי מתחת לבית בשלוש בלילה עם מוזיקה בקולי קולות”, אומר מיקי קגן, תושב רוטשילד, “אבל זו חצי עבודה, כי בכל רגע נתון מכוניות כן מטפטפות לאורך השדרה. מבחינתנו זה לא מדרחוב שאפשר ללכת בו בראש שקט. אני לא מרשה לבן שלי ללכת או לנסוע באופניים על הכביש. זה מצב שהוא הרבה יותר מסוכן מאשר מצב שבו נוסעות מכוניות, כי כשיש מכוניות הילדים יודעים שהן שם ונזהרים. במצב הנוכחי הנהגים לא מצפים לאנשים על הכביש והתנגשויות הן כמעט בלתי נמנעות. צריך ממש לשים שוטר בכל צומת כדי למנוע את זה”.

ללכת בראש שקט. מדרחוב בשדרות רוטשילד (צילום: דודו בכר)

גם חלק מבעלי העסקים ברחוב אינם מרוצים. “השינוי הזה מיותר”, אומר איבו גווילי, מבעלי מסעדת רוסטיקו הוותיקה, “גם כבעל מסעדה וגם כתושב הסביבה, ההפסקה הזו של התנועה לא עשתה את השדרה פעילה יותר. הלקוחות שמגיעים לכאן בשבת מעוצבנים שהם צריכים לחנות רחוק יותר. צריך לעשות הפנינג כלשהו על מנת שזה יהיה באמת מדרחוב, כי כרגע אף אחד לא רואה בו כזה והמצב החדש מיותר וסתם מונע חניות”.

עו”ד אסף אבן חן, תושב העיר ופעיל ציבור, הגיש ביום פתיחת המדרחוב בקשה לצו מניעה לסגירת השדרה בסוף השבוע, ועתירה נגד הפיכת השדרה למדרחוב. בטיעונים השונים שמעלה אבן חן: חברת אבטחה פרטית משמשת להסדרת התנועה ברחוב, דבר האמור להיאכף בידי המשטרה בלבד; הפקעת החניות לאורך השדרה; הגבלת חופש התנועה של נכים הגרים לאורכה; וכן האפשרות שסגירת השדרה נועדה להגביל את חופש המחאה, בעקבות מחאת האוהלים בקיץ שעבר. “העירייה שינתה את גרסאותיה כמה פעמים בנוגע לפשר המהלך”, אומר אבן חן, “ואומרת שתכלית המהלך הוא מניעת זיהום אוויר, נושא שהוא בסמכות ממשלת ישראל. סגירת עורק תחבורה ראשי בשישי־שבת באופן הרמטי לנסיעת התושבים היא חסימה של חופש ההפגנה ויוצרת פגיעה בתחבורה הציבורית הקיימת במקום”.

תחנות מוניות שונות, ובהן מוניות בלפור, קסטל, השקם וניו יורק, מצטרפות למהלך של אבן חן. “אני כל שבת שם ולא רואה את התועלת שבמדרחוב”, אומר מאיר שגב, מנהל תחנת מוניות בלפור, “זה יוצר עבורנו אי נוחות גדולה באיסוף נוסעים. מאז תחילת המהלך מספר הנוסעים שאנחנו אוספים ברחוב ירד ב־20 בסופי שבוע. ברחוב אחד העם המקביל לא עומדים נוסעים ומחכים לנו, וגם הנהגים לא רגילים לנסוע דרך שם במטרה לאסוף. גם מבחינת הנוסעים שמתקשרים להזמין מונית - צריך להסביר להם שהם צריכים ללכת לחשמונאים או לאלנבי. אנשים עם מוגבלויות שאנחנו נוהגים לאסוף לא יכולים עכשיו לצאת מהבית בסוף השבוע”.

לא בטיחותי. המדרחוב בשדרות רוטשילד (צילום: דודו בכר)

גם נהגי מוניות השירות לא בדיוק מתלהבים מהשינוי. “רחוב אחד העם, שבו עוברת עכשיו מונית השירות של קו 5, פקוק בצורה נוראית ואי אפשר לזוז בו”, אומר אבי גזית, יו”ר ארגון מוניות השירות, “הציבור בכלל לא מעודכן בשינוי, ואנחנו מקבלים טלפונים מאנשים ששואלים איפה אנחנו. פחות מוניות יוצאות, והרווחים שלנו יורדים, ובסופו של דבר ציבור הנוסעים הוא המפסיד הגדול”. מהעירייה נמסר: “שדרות רוטשילד הפכו למדרחוב בסופי השבוע לרווחת כלל התושבים, הולכי הרגל ורוכבי האופניים, שיוכלו ליהנות מתנועה חופשית ברחוב. התושבים ובעלי העסקים קיבלו חודש מראש הודעות בנושא ונמסר להם כי הצירים החוצים יהיו פתוחים לתנועת כלי רכב, כולל מוניות, מה שמקל על הנגישות לבתי המגורים והעסקים בשדרה. כמו כן, מתאפשר מעבר לרכבים המסיעים נכי גפיים ולבעלי חניות פרטיות ולא מבוצעת גרירת רכבים. משכך לא צפויה כל בעיה של חופש תנועה בעקבות המהלך. המאבטחים אינם משמשים פקחי תנועה. אבטחה דומה קיימת במדרחוב נחלת בנימין מזה זמן רב והיא נקבעת על פי דרישות המשטרה, משיקולים מקצועיים. יש לציין כי צורה זו של סגירת ציר למדרחוב נעשתה בעבר בעיר (דיזנגוף, אלנבי), ובכל מקרה, כרגע הפיכת שדרות רוטשילד למדרחוב היא פיילוט, שתוצאותיו, כולל הנושאים הללו, נבחנים על ידי העירייה”.

*#