אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

צבא הלייקים: מה עומד מאחורי תמונת החיילים הגאים?

האם מאחורי הצילום שהעלה השבוע צה"ל לדף הפייסבוק שלו מסתתרת אג'נדה או שמדובר בעוד מסחטת לייקים לצרכי רייטינג?

תגובות

אפשר להמשיך לנתח את התמונה של זוג החיילים הגאים שהעלה השבוע צה"ל לעמוד הפייסבוק שלו; אפשר להצטרף למברכים ולטעון שמדובר בעוד הוכחה שאנחנו מתקדמים, נאורים ושכל העניין עם מה שאנחנו עושים במחסומים ועם הפליטים זה לגמרי בולשיט; אפשר להצטרף למפקפקים ולהזכיר שוב שהתמונה עלתה רק לעמוד הבינלאומי של צה"ל ושימשה בעיקר לשיווק כלפי חוץ; אפשר בכלל להתייחס לצילום עצמו (זה מבוים? למה לחייל של גבעתי אין נשק? האם מדובר בג'ובניק? מי בכלל אוחז ידיים בחום הזה? ועוד עם תותחן?).

אבל אין צורך בכל זה. מאחורי הצילום לא מסתתרת אג'נדה צה"לית חדשה, גם לא קמפיין בינלאומי שתוכנן בקפידה והצילום עצמו חשוב אפילו פחות. מה שבאמת מסתתר מאחורי התמונה הזאת זה 9,905 לייקים, 7,891 שיתופים ו־1,401 תגובות (מספרים זמניים ביותר). המספרים האלה הם לא תוצאת לוואי של המהלך, המהלך הוא פעולת לוואי של המספרים. בצה"ל פשוט הבינו שיש להם ביד תמונה עם פוטנציאל ויראלי, וגם שם פועלים מתוך הבנה שבתקופה שבה אנו חיים זה סוג של פשע לא לממש פוטנציאל מסוג זה. אפילו אם עדיין מטרידים הומוסקסואלים במקלחות צבאיות.

מי בכלל אוחז ידיים בחום הזה? החיילים הגאים (מתוך עמוד הפייסבוק של צה"ל)

אנחנו חיים בעולם של לייקים. הפייסבוק והכלים האינטרנטיים גרמו לתרבות הרייטינג לחלחל לכל עבר. המושג "שיקולי רייטינג", שהעיתונות נהגה לעשות בו שימוש בהקשרים שליליים שהיו שמורים בעיקר לזכייניות ערוץ 2, נמצא היום בכל מקום. בידיעה עיתונאית שעולה לאתר ושהטראפיק שלה נמדד בזמן אמת, ובתמונה שדובר צה"ל משחרר לעמוד הפייסבוק שלו ושיחידה שלמה חוגגת לה כל לייק. הכל מדיד, והמדידה היא כבר מזמן הרבה יותר מאמצעי בקרה.

פייסבוק הוא מדיום חיובי. לא תמצאו שם כפתור Unlike, גם לא יתווסף כזה בעתיד (יש דיבור על Superlike, אבל זה כבר עניין אחר). הוא מדיום חיובי כי התוכנית העסקית שלו מחייבת שהוא יהיה כזה. עסקים לא יפעלו בזירה שבה הם חשופים לסכנת Unlike. מבחינה תקשורתית, ולצערנו רק מבחינה הזאת, צה"ל הוא לא גוף שאוהב לקחת סיכונים. פייסבוק הוא זירת פעולה אופטימלית מבחינתו. אפשר לספור לייקים ולהרגיש מרוצים.

אבל הצבא הוא לא עסק. ואם יש משהו שאנחנו לא רוצים, זה צבא ויראלי. בדיוק כמו שאנחנו לא רוצים ראש ממשלה ויראלי (אפילו אם נשברת לו הרגל). לכן לא צריך לחבק (או ללייקק) את התמונה הזאת, לכן צריך היה להימנע מהכותרות הדביקות (והבלתי מקוריות) בעיתונים ("גאוות יחידה", "גאווה בצה"ל" וכו'). לכן במשרד החוץ יכולים להפסיק לצאת מגדרם מהיוזמה ולהרגיע עם הפצתה בעולם. נושא ההומוסקסואליות בצבא, כמו לא מעט נושאים אחרים, זקוק לטיפול עמוק ואמיתי. וכל עוד המצב רחוק מלהיות כזה, לא צריך לתת לצה"ל לנצח גם בזירה הוויראלית.

כתבות שאולי פספסתם

*#