אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אור ירוק: נהגות המונית משתלטות על הכביש

הכירו את מוניתה: תחנת המוניות הראשונה מסוגה בארץ שכל הנהגות בה הן נשים

תגובות

על רקע שלל ההתרחשויות האלימות נגד נשים שהעיתונים מדווחים עליהן בזמן האחרון, נדמה שהמיזם של אורה לוי, תושבת קיבוץ יד מרדכי בת 54, מגיע בדיוק בזמן. מדובר בחברת מוניות שבה כל הנהגות הן נשים: מוניתה. "מצאתי את עצמי אם חד הורית עם שני ילדים, החלטתי שאני עושה עבודה לעצמי וקניתי מונית", מספרת לוי, שעבדה כמורה בתיכון במשך 29 שנה, "מתוך התגובות החיוביות של מי שעלה למונית החלטתי לפתח שירות שבו יש נשים נהגות בלבד, שמגביר את תחושת הביטחון של הנוסעת ומספק גם חוויית נסיעה יותר נעימה. מבחינה סטטיסטית, נשים מעורבות בפחות תאונות דרכים ומקבלות יותר הנחה בביטוח, כך שהן גם נוהגות נכון וחוקי יותר".

לפני שנה החלה לוי להקים את השירות, וכיום הוא כבר פועל בצורה שוטפת, עם כ־30 נהגות מרחבי הארץ, וגבולותיו הגיאוגרפיים הם מערד עד הרצליה. לוי מספרת על מאות לקוחות קבועות שחלק גדול מהן מהמגזר הדתי והחרדי, אך גם ארגוני נשים ועסקים זעירים שונים. בימים אלו הן מנסות ליצור קשר עסקי עם חברות גדולות על מנת ליצור את הבסיס הכלכלי לפתיחת תחנה בתל אביב.

לדברי לוי, במוניתה גם לוקחים מהנהגות אחוזים נמוכים מהרגיל עבור כל נסיעה שמבצעת אחת מהן. "בתחנות המוניות הרגילות התפיסה היא שאת עובדת שלהם, ולנהגים גברים אין פרגון אמיתי לנהגת אשה”, היא אומרת, "כמי שחוותה את זה, זו אווירה מקוממת, כנראה מסיבה פסיכולוגית. רוב הנשים הנהגות לא קונות מונית בעצמן אלא עובדות על מונית שמישהו אחר קנה".

 מורידות לחץ. מוניתה (איור, א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

נהגת כזו, שהיתה מהראשונות שהצטרפו ללוי, היא סימה טל התל אביבית, בת 51, גרושה ואם לשני ילדים. "עבדתי כנהגת במונית שקניתי עם בעלי לשעבר", היא מספרת, "מאז שהתגרשנו התחלתי לעבוד בה במשרה מלאה. זה עולם קשה - במיוחד לנשים - שבו יש תחרות על מנת להביא פרנסה. המטרה שלנו היא להפוך את השירות הזה לנעים יותר, עם יחס מכבד ללקוח ועם תשומת לב אישית. בלונדון, לדוגמה, כבר קיימות תחנות של נהגות בלבד. אנחנו רוצות להביא את התרבות הזו גם לפה". עם הזמן הן מקוות לפעול רק שישה ימים בשבוע, הן עבור הקהל הדתי, שמעדיף להשתמש בשירות שאינו פועל בשבת, והן על מנת לאפשר לעצמן יום חופש עם המשפחה, דבר נדיר במקצוע.

"האווירה בנסיעה פחות אגרסיבית ויותר נעימה", אומרת אושרת קלרמן, שמרבה להשתמש בשירות, גם עבור בתה בת ה־12, "לא הייתי מוכנה שהבת שלי תחזור מאוחר עם נהגים שאני לא סומכת עליהם, וכאמא היסטרית מוניתה הורידה ממני הרבה לחץ".

ומה התגובות של הגברים? "יש לנו גם הרבה לקוחות גברים שמעדיפים מונית שהיא יותר נעימה ואסתטית", אומרת טל, "גברים רבים אומרים שלא היו רוצים לראות את הנשים שלהן עובדות במונית, כי זה מצב מסוכן, אבל אשה שעובדת במשרד עם בוס מטריד חשופה להטרדות באותה מידה, אם לא יותר. יש לקוחות שמנסים למתוח את הגבולות איתי, אבל בהרמת גבה אחת השיחה חוזרת למקום הנכון". ליצירת קשר: 050-4808714.

כתבות שאולי פספסתם

*#