אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פוסטר דה פיפל: ירון טראקס מדבר עם פרופגנדה

כבר שלוש שנים שפרופגנדה, מעצב גרפי מסתורי מיוון, אחראי על עיצוב הפוסטרים של הבלוק. רגע לפני שהוא נוחת כאן לראשונה, ירון טראקס, הבעלים, תפס אותו לשיחה

תגובות

הסטייל שלו כבר הפך כל כך מזוהה עם הבלוק שקצת קשה להאמין שטראסיבולוס טזפסידיס (פרופגנדה), המעצב היווני, אף פעם לא דרך בו. זה שלוש שנים שהוא מעצב הזמנות עבור המועדון - כרזות מזוהות ומושקעות ששינו את סצנת הפוסטרים בעיר והולידו ים של חיקויים. השבוע פרופגנדה נחת לביקור ראשון בתל אביב, לכבוד תערוכה שתסכם את העבודה שלו עם מועדון הבלוק עד כה. זה יהיה גם המפגש הראשון בינו ובין ירון טראקס, הבעלים, אחרי שנים של עבודה משותפת צפופה; מפגש שמתמצת במדויק את היחסים האישיים והעסקיים בעשור הזה, הראשון שבו אנשים יכולים לקיים קשר קרוב מאוד ובכל זאת לא לראות זה את זה או לדבר פנים אל פנים אף פעם. טראקס: “אתה יודע כמה אנחנו נרגשים מהעובדה שסוף סוף נפגוש אותך? אתה סוג של גיבור מקומי פה, חלק משמעותי ממשפחת הבלוק, שאף פעם לא היה פה פיזית. אחרי שלוש שנים של התכתבויות במייל, זה לא קצת מוזר או מפחיד להיפגש?”.פרופגנדה: “אני מאוד נרגש לקראת הפגישה הזו. האמת, מרגיש לי שאני מכיר אתכם כבר די טוב. זה באמת סוריאליסטי שלא נפגשנו אף פעם. אתה יודע שהיו ימים, ולא מעט כאלו, שצ’וטטתי איתך הרבה יותר מאשר עם החברה שלי?”.טראקס: “אני יודע שאמרתי לך את זה לא מעט פעמים, אבל לא רק אנחנו אלא הרבה אנשים בתל אביב מרגישים שהעבודה שלך השפיעה על האסתטיקה האורבנית ועל המעצבים המקומיים בתל אביב. איך זה מרגיש להיות כוח השפעה במקום שמעולם לא ביקרת בו?”.פרופגנדה: “אם זה באמת המצב אז זה מוזר ופנטסטי באותו זמן. חצי מהחברים שלי בפייסבוק הם אנשים מישראל שמעולם לא פגשתי”.

חבר של ישראל, עבודות של פרופגנדה:

טראקס: “מכיוון שאני בכיסא המראיין הפעם, אני מרשה לעצמי לשאול אותך דברים שלא העזתי קודם. אני יודע שאתה עוקב אחרי הסצנה שלנו כבר תקופה, והפתעת אותנו לעתים קרובות בידע שלך על מה שנעשה פה. הבקיאות בפרטים הכי קטנים תמיד השאירה אותנו תוהים איך אתה יודע את כל זה. בזמנו סיפרת לי איך אתה והחברה שלך צופים בקטעים של הבלוק ביוטיוב. אתה מרגיש את הקשר הספיריטואלי שאנחנו מרגישים, לגבי העבודה והערכים המשותפים שלנו? אתה חושב שזה משהו שאפשר להסביר אותו?”.פרופגנדה: “הבלוק לא היה עוד פרויקט עבורי. מרגע שהתחלנו לעבוד יחד, ניסיתי לדלות כמה שיותר מידע על כמעט כל דבר שקורה אצלכם. האמנים שאתם מארחים והטעם המוזיקלי שלכם מאוד קרובים לשלי, מה שהפך את הכל ליותר מרגש מבחינתי”.

קוהרנטיות ויזואלית טראקס: “מה ידעת על ישראל לפני שהתחלת לעבוד איתנו?”.פרופגנדה: “האמת שכמעט כלום, חוץ מקצת ידע כללי על המצב הפוליטי. העבודה נתנה לי הזדמנות להבין יותר טוב את האנשים, את התרבות ואת המנטליות. ברור שרק כשאגיע אוכל לקבל את החוויה המלאה, אבל המפגשים ברשת מספיקים כדי לעצב דעה. אני חושב שאנחנו דומים בהרבה מאוד אספקטים”.טראקס: “כמו בכל אמנות משפיעה, העבודה שלך היתה לנושא של לא מעט ויכוחים פה. חלק מהאנשים מבקרים אותה כחוזרת על עצמה. איך אתה מרגיש עם זה?”.פרופגנדה: “זה מחמיא להתייחס לעבודות שלי כאל אמנות, אבל אסור לשכוח שאנחנו מדברים על עיצוב פרסומי פה. יש כמה חוקים שצריכים לשמור עליהם, שיכולים להיות מגבילים. חשוב לי שיהיה אפשר לזהות מיתוג מסוים. הם קוראים לזה לחזור על עצמי, אני קורא לזה קוהרנטיות ויזואלית. לאורך זמן חשוב שהדברים שאתה עושה יוכלו להיות מזוהים ברגע”.טראקס: “מה היית רוצה שאנשים ירגישו כשהם מסתכלים על עבודה שלך? ומתי אתה מרגיש שהמשימה שלך הושלמה?”.פרופגנדה: “המשימה אף פעם לא נשלמת, יש תמיד מקום למשהו יותר טוב. זו קלישאה אבל גם האמת. אני רוצה כמובן שאנשים יעריכו את מה שהם רואים, וירצו את זה לעצמם בדרך כזו או אחרת. ראיתי אנשים מורידים פוסטרים שלי מלוחות מודעות ותולים את זה בבית שלהם, וזה אחד הדברים הכי טובים שיכולים לקרות למעצב”.

לקחת הבייתה ולתלות. עבודה של פרופגנדה 

טראקס: “איך המצב ביוון כרגע? אני יודע שאלה זמנים לא קלים. זה משפיע על החיים הפרטיים שלך?”.פרופגנדה: “זה בלגן רציני. הדורות האחרונים הובילו את המדינה הזו להווה ולעתיד לא בטוחים. אולי נתקלת בציטוט שרץ ברשת, שאומר שפוליטיקאים וחיתולים צריכים להיות מוחלפים לעתים קרובות, שניהם מאותה סיבה. זה מציג בצורה די טובה את מה שקורה פה. ברור שזה משפיע על כל מי שגר פה, גם פיננסית וגם פיזית, אבל מה אני יכול להגיד, אנחנו נתגבר על זה, כמו שתמיד עשינו”.

בקטע של מוזיקה אלקטרונית טראקס: “בוא נדבר על כמה דברים שאיכשהו אף פעם לא דיברנו עליהם. מאיפה הגיע השם Prop4g4nd4?”.פרופגנדה: “זה השם שאני עובד איתו מאז סוף שנות ה־90. זה התחיל כשם שתחתיו אני וחברים שלי היינו משחררים לרשת סטים שהקלטנו במועדונים או מהרדיו, של הדי.ג’ייז האהובים עלינו. גרתי באנגליה באותה תקופה, למדתי עיצוב גרפי איפשהו בין מנצ’סטר ולידס ופשוט המשכתי עם הכינוי הזה גם לעבודות שלי”.טראקס: “כמה זמן אתה בדרך כלל משקיע בעבודה ומה היה פרק הזמן הארוך ביותר שהשקעת בפוסטר?”.פרופגנדה: אני לא זוכר בדיוק על איזו עבודה עבדתי הכי הרבה זמן, אבל אני מניח שזה היה משהו של הבלוק (צוחק). העבודה שלי על פרויקט יכולה לנוע בין כמה שעות לכמה ימים, תלוי ברמת הפרטים”.טראקס: “יש לך ידע רחב מאוד במוזיקה אלקטרונית ובכלל. מה הקשר שלך לחיי הלילה ולמוזיקה?”.פרופגנדה: “תמיד הייתי בקטע של מוזיקה אלקטרונית, אולי בגלל שהיה לי את המזל להאזין למוזיקה כזו מגיל מאוד צעיר. חבר של אחי הגדול היה מביא לי כל מיני קלטות ומגניב אותי למועדונים לפני יותר מ־15 שנה, והחיידק הזה גדל אצלי. העבודה בתחום הזה הגיעה בטבעיות”.

פעם ראשונה בבלוק. עבודה של פרופגנדה

טראקס: “ואיפה תרצה לראות את עצמך בעוד עשר שנים?”.פרופגנדה: “אני לא יודע במה ארצה להתעסק בעוד עשר שנים, אני כן יודע שאני רוצה שזה יהיה עם פחות עבודה ויותר רווח... רק אז אתה יודע שבאמת התקדמת כמה צעדים קדימה. הייתי שמח אם היתה לי היכולת לנגן על כלי מסוים, משהו ג’אזי, אולי קונטרבס. לצערי לא למדתי אף פעם לנגן. מוזיקה היא חלק גדול מהחיים שלי ואני אוהב לדמיין קריירה בתחום, אם רק דברים היו מתרחשים אחרת”.טראקס: “מרגיש כאילו חשוב לך להחזיק כמה שפחות תמונות אישיות ברשת. למה?”.פרופגנדה: “אתה מתכוון ברשתות חברתיות כמו פייסבוק. אני לא יודע, האמת, אני חושב שזה עניין של פרטיות מסוימת. פייסבוק הוא גם כלי עבודה עבורי, ככה שאני מעדיף להציג פחות מעצמי שם”.טראקס: “לסיום, מה הציפיות שלך מתל אביב? איך אתה מדמיין אותה?”.פרופגנדה: “דבר ראשון אני מצפה בכיליון עיניים לפגוש את משפחת הבלוק ולהוט לבלות איתכם זמן! לצערי את המועדון הישן לא הספקתי לראות, אבל אני בטוח שהחדש יותר קטלני. אני מקווה גם לחקור את העיר כמה שאפשר, ולטעום דברים שלא טעמתי קודם”.

סייע בהכנת הכתבה: יוני שרוני

» תערוכת פוסטרים של Prop4g4nd4, יתקלט DJ Karizma. יום ה’ 17.5, 22:00. הבלוק. הכניסה לתערוכה ולמסיבה חינם מהשעה 22:00 עד חצות, לאחר מכן כניסה למסיבה 60-40 שקלים.

*#