אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יואב לרמן: "הממשלה היא האויב הגדול ביותר של תל אביב"

לא ראלי שתיהיה רכבת תחתית בתל אביב, יש יותר מדי כסף במרכז העיר וחולדאי כנראה יבחר לעוד קדנציה - הבלוג העירוני המשפיע של יואב לרמן - עוד בלוג תל אביבי - חוגג חמש שנים

תגובות

הבלוג המשמעותי והרציני ביותר שפועל ועוסק בתל אביב – עוד בלוג תל אביבי – חוגג בימים אלו חמש שנות פעילות. הבלוג כתוב ומתוחזק על ידי יואב לרמן, הייטקיסט לשעבר בעל שני תארים במדעי המחשב ומנהל עסקים, שעבר לעיר לפני עשר שנים, וכיום דוקטורנט לגיאוגרפיה באוניברסיטת תל אביב שעוסק בתכנון להולכי רגל. כמו כן הוא חבר ועד מנהל בעמותת מרחב לעירוניות מתחדשת וחבר באיגוד המתכננים. הבלוג שלו, בהתאם, דן בסוגיות עירוניות כגון תחבורה וחניה, תכנון עירוני, מרחב ציבורי ועוד.

לדברי לרמן, שמפגין ידע כמעט אנציקלופדי בשלל נושאים אורבניים מהארץ והעולם, הוא בחר להתבטא דרך בלוג ולא לעבור לפורמט עיתונאי, כיוון שכך הוא אינו כפוף לשום תכתיב או אילוץ כמו להיות אקטואלי או לכתוב בשפה חדשותית. "אני יודע שברנז'ה רחבה של תקשורת, אנשי שלטון ומתכננים קוראת אותי", הוא מספר, "יש לי קרוב ל־600 מנויים וכמה מאות כניסות ביום. לא פעם עיתונאים התבססו על פוסטים שלי ללא קרדיט".

» תל אביב בעוד 10 שנים» עולם האדריכלות דואג לנשים העירוניותאילו אג'נדות מנסה הבלוג לקדם?"האג'נדה העיקרית היא עירוניות חדשה בישראל. לקדם אפשרות לתכנון עירוני שמייצר מקומות שהם אורבניים ואינטנסיביים או לשפר מקומות קיימים. הכוונה לרחובות מסחריים, תוססים, מלאי תחבורה ציבורית והולכי רגל ואופניים, כמו דיזנגוף ושינקין, שהמגורים בהם וסביבם נחשקים. הבנייה החדשה מחוץ למרכז תל אביב וברוב הארץ היא פרברית ומתאפיינת ברחובות משעממים ובערים דומות שאין להן מרכז מעניין וחזק משלהן. צפון העיר פרברי ומקוטע ואין בו רחובות מרכזיים. כך גם הדרום והמזרח, והחריגה היא פלורנטין, שמפתחת מרכז משלה. העירייה מנסה לבנות אבל לא מספיק באומץ, וגם תוכנית המתאר לא מספיק אמיצה".

מה צפוי למרכז העיר?"כיום יש יותר מדי כסף במרכז העיר ואם זה ימשיך כך הוא יהפוך לפלסטיק, למשעמם, כמו שקרה לנוה צדק, שהיתה סלאמס עד שאוכלוסייה נובורישית הגיעה אליה. המרכז רחוק מלהפוך לכזה למרות עליית המחירים, כי הוא גדול. אבל אנשים במרכז צריכים להבין שעליהם להקריב את הנוחות הזמנית עבור פרויקטים של בנייה ולפתח מודעות שהם חלק ממטרופולין ולא מכוך. אחרת לא יהיה איפה לגור פה. לכל תוכנית כיום יש תושבים שמתנגדים, אבל כל זמן שיש התנגדות העירייה בונה בנייה מרוחקת יותר ופוגעת בטבע, כי אי אפשר לבנות במרכז".

להקריב נוחות זמנית. שדרות רוטשילד (צילום: יח"צ)

אבל זו הביקורת המרכזית על חולדאי, שהוא משנה את האופי של המרכז עבור גורדי שחקים."חלק מהבינוי הזה חיובי. לעודד החלפה של בניין ישן וקטן בבניין חדש וגבוה זה טוב. גם אפשר לתכנן את הבניינים נכון מבחינה עיצובית, אנשים חושבים שגובה בהכרח יצופף את העיר אבל זה לא בהכרח כך".

איזה פתרון תחבורתי ייתכן פה ומה אתה צופה לעיר מהבחינה הזו? "המדיניות המקלה של אגף הפיקוח בחניה על מדרכות מקוממת. בשעות הלילה חוקי לחנות על הרבה מדרכות ובכחול־לבן עם גלגלים על המדרכה. האג'נדה שלי היא לא אנטי רכב כמו שהיא פרו בני אדם. לא יכול להיות שהאוטו שלי יקבל נדל"ן חינם. איחוד אזורי החניה הוא מהלך מטומטם כי הוא יגביר את המצוקה. זה לא ייצר יותר חניה, אלא יגרום ליותר אנשים לחפש חניה חינם. לרכבת אין סיכוי כי יש מגלומניה של העירייה לחשוב שהם יצליחו, מבחינת עלויות, להקים גם קווים תחתיים. רכבות תחתיות נבנו בעולם לפני עידן זכויות העובדים, ונבנות כיום בסין או מצרים שבהן השלטון חזק. הבנייה מתחילה עכשיו ואנחנו לא נראה את הסיום שלה, אלא שורה של טרגדיות הנדסיות בדרך. היה עדיף כבר שיפור באוטובוסים. למרות שהוא לא כלי 'סקסי' כמו הרכבת, אוטובוס יותר יעיל אם עושים אותו טוב". 

חולדאי ייבחר שוב? מישהו יכול להביס אותו?"קשה לנצח ראש עיר מכהן. זה קרה פעם אחת בתל אביב כשצ'יץ' ניצח את רבינוביץ'. למרות שיש תפיסה שהוא מאוד לא פופולרי ויש הרבה אנשים מקבוצות שונות שכועסים עליו, חולדאי הוא ראש עירייה חזק שיושב 15 שנה על הכיסא ויודע לעבוד. בקדנציה הזו ההישגים הם בנושא התחבורה, האופניים והטיפול במרחב ציבורי כמו בכיכר רבין. הטעות המרכזית שלו היא שהוא לא ממהר עם השיפור של המרחב הציבורי או שהוא זורק כספים ללא היגיון, למשל במתחם התחנה שהוא לא נגיש, במקום לבנות שם דירות. לניצן הורוביץ יש סיכוי סביר מולו, אבל יהיה לו קשה מאוד במידה שירוץ. על ריצה נוספת של דב חנין יש סימן שאלה גדול. בתוך המועצה עצמה אין מישהו שיוכל להחליף את חולדאי".

"הוא יודע מה הוא עושה". רון חולדאי (צילום: עופר וקנין)

מי הם האויבים הכי גדולים של העיר? "הממשלה. כל שינוי שחולדאי רוצה לעשות צריך אישור של ועדה מחוזית, כלומר של משרד הפנים. מבחינת ממדים זה כאילו כל שינוי מדיניות של משרד האוצר שלנו היה מצריך אישור של ממשלת ארה"ב. המדינה צריכה להיות רגולטור מרוחק ולא בוס של תכנון עירוני בישראל. התוצאה היא שכל הערים בארץ נראות אותו דבר, ללא התפתחות, ללא ייחודיות. צריך לסמוך על השלטון המקומי".

ומה הופך את תל אביב לעיר מצוינת בעינייך? "הרבה יותר טוב לגור בעיר מחורבנת, באשר היא, מאשר בפרבר מושלם. לתל אביב יש כיעור בסיסי אבל זה חלק מהקסם שלה. היא מכוערת עם הרבה פינות יפות. היא מעין ברירת מחדל כי אם אתה רוצה לעשות משהו במדינה הזו, בכל תחום, אתה צריך להגיע אליה. ניתן ליהנות פה וחיים טוב כל עוד יש כסף. קל מאוד ליצור פה קשרים, גם בגלל המבנה האורבני, כי המרכז הוא גדול, רציף, והמפגש קורה גם ברחוב, וגם בגלל העובדה שאנחנו ישראלים. אני פה עשר שנים והכרתי כמות מטורפת של אנשים".

*#