אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דביר בר: "מותר לגייז לעשות פאן"

השבוע הושק מגזין הלייף סטייל ההומואי "F.O.D". העורך דביר בר מסביר על האג'נדה, מספיד את ה"זמן הוורוד" ולא מתנצל על שום דבר

תגובות

באוקטובר 2010 הופיע הגיליון האחרון של "העיר בוורוד" (שבו זכיתי גם אני לכתוב), שהיה גלגולו של "הזמן הוורוד" שקדם לו. מאז לא הופיע אף מגזין ממוסד הממוען ישירות לקהילת הלהט"ב. אל הדלת הפתוחה הזו פורץ השבוע המגזין החדש F.O.D, אלא שהוא ממש לא מתכוון להיות העתק של "הזמן הוורוד" ומצהיר על עצמו כמגזין לייף סטייל המיועד בעיקר להומואים (ואולי: להומואים תל אביבים). מאחורי המגזין עומדים שי דויטש, יו"ר אגודת הלהט"ב; המעצבים אלי גייגר וסיגל רמתי; ודביר בר, שעבד בעבר ב"מעריב" ושימש דובר ומנהל יחסי הציבור של ענני תקשורת, שיופקד על הפן התוכני. את המגזין תוכלו להשיג בסניפי צומת ספרים וסטימצקי, בפיצוציות בעיר וגם במוקדי גייז נוספים, במחיר מוזל לכבוד ההשקה.

יותר לאה שנירר פחות ניצן הורביץ אל תצפו לקרוא ב"F.O.D" על סוגיות קהילתיות־פוליטיות - המטרה המוצהרת שלו היא לעסוק, כאמור, בתחומי לייף סטייל, צרכנות ותרבות. יותר לאה שנירר ("פאן לי") מאשר, נאמר, ניצן הורוביץ. "זה בעצם פרויקט שנולד ביוזמת שלושה אנשים: אלי, סיגל – שהיא בכלל סטרייטית – ושי", מספר בר, "הם הבעלים, ואני כעורך אחראי על התוכן. זו הפעם הראשונה שיש מגזין לייף סטייל לגייז בישראל, וזה די מגוחך שזה לא קרה קודם. נכון, היה את 'הזמן הוורוד', אבל הוא היה מעין ביטאון קהילתי שביקש בין השאר לעשות שירות לאגודה. כתבתי בו במשך ארבע שנים, ואני חושב שהוא היה עיתון טוב ונחוץ, אך כעת הפורמט שלו כבר לא מתאים – ההנחה שהומואים, לסביות, ביסקסואלים וטרנסים מעוניינים לצרוך את אותם התכנים אינה נכונה. זו הגישה גם בכל העולם, אנחנו חיים בעידן שבו הכל מפולח ולכל סוג אוכלוסייה מתאימים דברים שונים. אנחנו בחרנו להתמקד בהומואים, ובעיקר באלה שנמשכים לתחומים כמו אופנה, קולינריה, תיירות, תרבות – קהל צרכני יותר, מבוסס, שמסתובב בעולם ותרבות מגזיני הלייף סטייל אינה זרה לו. מדובר בשכבה בוגרת ומבוססת יותר".

גם שי דויטש הצהיר באחרונה שהמגזין לא יפנה לכלל הקהילה וימותג כ"מגזין להומואים תל אביבים". "נכון, וכאמור – זה מתבקש. לדעתי זה חלק מההתבגרות שלנו כקהילה – שמאפשרת נפרדות של אוכלוסיות – וזה גם יישור קו עם כל מה שקורה בעולם. אם יהיה צמא למגזין זהה שיפנה ללסביות – אין שום מניעה להוציא גם אותו. אותנו יותר עיניין לעשות מגזין שיפנה להומואים, ואנחנו לא מתנצלים על זה".

מה משמעות השם?"F.O.D הם בעצם ראשי התיבות של Friends of Dorothy, מה שמרפרר כמובן לסרט 'הקוסם מארץ עוץ'. זה כינוי שהיה נפוץ בתקופות שבהן הומואים ביקשו לשמור על ערפול מסוים לגבי זהותם. אנחנו, לעומת זאת, איננו מעוניינים להסתיר עוד דבר. זו גם הסיבה שלא תמצאו אצלנו כל מיני ראיונות עם כוכבים שכולם יודעים שהם בעצם בארון, שמבקשים פתאום לצאת מהארון כדי לקדם משהו חדש".

דורתי כמקור השראה. מגזין F.O.D (צילום מסך)

דויטש גם טוען כי העיתון לא יהיה בעל תכנים פוליטיים וכי "הפוליטיקה לא מעניינת את ההומו הממוצע". "המגזין הוא מגזין של תרבות ולייף סטייל, והמטרה שלו היא לעשות פאן. מותר לנו לעשות פאן. יש תחושה שההומואים בתל אביב עסוקים קצת באיזו אומללות ובתחושה של מסכנות. יש משהו קצת תבוסתני בגישה הזו, ואם ננציח אותה אז אנחנו יורים לעצמנו ברגל. ההומואים בעיר נחשקים, מובילי טרנדים וחזקים, ואנחנו צריכים להפסיק להתייחס אלינו כמסכנים".

לפני כשנה וחצי נסגר "העיר בוורוד", הגלגול האחרון של "הזמן הוורוד". מה גורם לכם לחשוב שאתם תצליחו לשרוד את השוק?"'הזמן הוורוד', כפי שכבר ציינתי, היה עיתון מדהים והתאים לזמנו. במפה של היום אין מקום לעוד 'הזמן הוורוד'. אני חושב שחלק מהכישלון שלו נעוץ בעובדה שמי שעמד מאחוריו לא יכול היה להתמקד רק בו ולהקדיש לו את כל תשומת הלב הדרושה לו, גם מבחינה מסחרית. אצלנו המצב שונה – עשינו עבודת חריש יסודית מאוד, יש לנו מפרסמים רבים ששמחים לקחת חלק בגיליון, ויש כבר בקשות ממפרסמים נוספים לגיליון הבא. יש ביקוש למוצר הזה, הן מבחינת אנשי צוות – צלמים, כתבים ועורכים שביקשו לקחת חלק במגזין – והן מבחינת הקהל. יש אפילו אנשים שכבר הזמינו מנוי, עוד לפני שיצא בכלל הגיליון הראשון".

באיזו תדירות ייצאו הגיליונות?"נכון לעכשיו הוא יופיע בצורה רבעונית. הגיליון הראשון יוצא החודש; הגיליון הבא הוא גיליון קיץ שייצא ביוני, חודש הגאווה; הגיליון השלישי יהיה גיליון סתיו שייצא בספטמבר; ובדצמבר יופיע גיליון חורף. השאיפה שלנו היא שבשנה הבאה נעבור למודל של עיתון חודשי. הגיליון הקרוב יימחר במחיר היכרות של 19.90 שקל. יהיה ניתן להשיגו בצומת ספרים ובסטימצקי, ובתל אביב גם במגוון פיצוציות".

ספר קצת על גיליון הבכורה."אנחנו שומרים עדיין על סודיות, אבל אני מבטיח שהומואים מכל הסוגים יוכלו למצוא בו כתבות שיעניינו אותם. עבדנו מאוד קשה על כך שהתכנים בו יהיו מגוונים".

מילות סיכום?"בדבר העורך שלי כתבתי שאני לא מצפה שכולם יאהבו את העיתון, וזה בסדר. אני מקווה שמי שכן יאהב אותו ישמור לו אמונים, ושבהמשך גם אנשים שבהתחלה אולי פחות התחברו ירכשו את הטעם הזה".

*#