אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סוף עונת הוודקה תפוזים: מה קורה למועדונים ולמגה ברים?

כשיש יותר מועדונים ומגה ברים מקהל שפוקד אותם, המקומות הגדולים מפסידים מיליונים. בזמן שסצנת האנדרגראונד פורחת, סצנת המיינסטרים מחפשת אלטרנטיבה

תגובות

ביום חמישי נפתח מועדון בשם פופ אפ במתחם התחנה. המועדון, כשמו כן הוא, יצוץ לשני סופי שבוע וייעלם. את מקום הבילוי הארעי פותחים אנשי לילה ותיקים בסצנת המיינסטרים, שהבינו שהסתיימה תקופת תור הזהב של המועדונים והברים בעיר, ועכשיו הם מחפשים את הדבר הבא.

» הברים החמים של החורף

טרנד הפופ אפ בחיי הלילה תפס תאוצה במקומות כמו מנהטן וברלין, יובא כבר לפני כמה שנים לסצנה האלטרנטיבית של תל אביב (הכלל, התדר), וכעת נוחת גם בסצנת המיינסטרים המקומית. בין השאר כדי להביא בשורה חדשה בתחום שהפסיק לגלגל מיליונים בשנה האחרונה ונכנס להפסדים. לפי אנשי הסצנה, כרגע ברים ומועדונים גדולים נמצאים במצב שבו הם חיים בממוצע כשלושה חודשים, ואז מתחילים להפסיד כספים. לדבריהם, העיר נמצאת במצב של “אינפלציית מקומות בילוי”. רק בלונדון מיניסטור פועלים שלושה מועדונים גדולים, שכל אחד מהם מכיל תיאורטית כ־600 איש בלילה, הנמל רווי במועדונים, וברחבי העיר יש מועדון או בר טרנדי בתדירות המתחרה בתחנות התל־אופן. מדובר בשיאו של תהליך שהחל בשנתיים האחרונות.

הסוף לבילוי כמו שאנחנו מכירים אותו. מועדון הגילדה (צילום: קרן מנור)

“ריבוי הברים פוגע בכולם. אם אין אירוע חזק אנשים פשוט לא מגיעים”, מתאר דודי לנדר, מבעלי רשת הברים אוטו, מועדון הגלינה, ועד לא מזמן הגוסיפ שנמכר בחודשים האחרונים, “הירידה היא קיצונית. מלילות במועדונים שהיו מגיעים לקהל של 1,300-1,000 איש התחילו להגיע 500-400. מלא ליינים נסגרים בכל מקום בעיר. יש היצע נמוך של אנשים יחסית לכמות המקומות”, הוא מסביר.

לדבריו, ההבנה בסצנה היא שלקהל נמאס. לנדר הוא אחד היזמים במועדון הפופ אפ החדש, שיגבה כניסה בטווח מחירים של 70-50 שקל. מודל חדש זה אמור להביא לסף ריגוש גבוה, ולהקדים ולסגור את שעריו לפני שלב המיאוס. “לא יוצאים פחות אלא מטיילים יותר. העלייה בכמות הקהל לא עומדת בעלייה בכמות מקומות הבילוי”, מסביר איתי פשיגודה, מבעלי הברים גילדה, אליעזר וויקי כריסטינה במתחם התחנה. אחד הסימנים הנוספים של השחיקה בחיי הלילה בא לידי ביטוי ברף הגילים הנמוך שמציבים בכניסה למועדונים. “פעם בנות 23-22 היו מתחננות להיכנס למקומות. היום אתה מתחנן אליהן שיבואו. המועדונים בעיר הכניסו בעבר רק גילי 25-24, היום מכניסים בחורות בנות 19 בלי בעיה”, מתאר לנדר את סימני הגירעון. 

חיי הלילה במודל חדש. מועדון הגזוז (צילום: דרור נבו)

לפני ארבע שנים המועדונים הגלינה והקלרה גילגלו מילונים. היה כסף רב בתחום, וכולם רצו להרוויח. מקומות החלו להיפתח בקצב שלא משנה איפה היית יורד ממונית השירות, היית מגיע לדאנס בר גדול. היום קשה לראות מקומות בילוי שפועלים בתפוסה מלאה יותר משנה. “הרווח ירד לאפס”, אומר לנדר, “השלב שעכשיו אנחנו נמצאים בו הוא שכולם מיואשים ואין להם כוח לפתוח מקומות חדשים. מה שאומר שבקיץ הקרוב לא יהיו הרבה מקומות”. רונן מניפז, שעובד בתחום חיי הלילה יותר מעשר שנים והיום שותף במועדונים הדיזנגוף והיאיא, מאשים את הקולגות במצב. “יש רוויה של מקומות חסרי קונספט ותודעת שירות. יש ריבוי במקומות בינוניים”, הוא מטיח.

העירייה אמנם החלה להגביל פתיחה של ברים ומועדונים במתחמים כמו שוק הפשפשים ופלורנטין מחשש לאיבוד האותנטיות של אותם האזורים, אבל כעת אלו דווקא בעלי הברים שדורשים להגביל את פתיחת מקומות הבילוי מחשש להפסדים כספיים של כל הסצנה. “במקום בילוי שאתה פותח היום לא ניתן להשקיע חצי מיליון שקל, כי הוא לא יעמוד בסטנדרטים וייסגר מהר. צריך לפחות שני מיליון שקל השקעה”, מסביר רועי דור, מבעלי האוורבוך, האפרטמנט והסאבלט לשעבר. הסכומים אולי נשמעים גבוהים, אבל מתברר שהמגבלה הכספית אינה מהווה מכשול ליזמים. הסיבה פשוטה - ההלוואה הראשונית מגיעה מחברות האלכוהול. “הם נותנים הלוואות בקלות בסכומים של חצי מיליון ועד מיליון שקל ללא ריבית”, מספר יזם בחיי הלילה, “בתמורה אתה מתחייב לעבוד רק מולם”. 

האלטרנטיבה בועטת. מועדון הבלוק ( צילום: דודו בכר)

בשונה מסצנת המיינסטרים שנמצאת בהפסדים כספיים, הסצנה האלטרנטיבית, שבה מככב מועדון הבלוק, דווקא נהנית מפריחה כלכלית. “יש עלייה של כ־40 אחוז בכמות האנשים המגיעים למסיבות בבלוק החדש לעומת הקודם”, מסביר ירון טראקס, הבעלים של המועדון. בעבר הברזילי, הקומפורט והאומן 17 היו המתחרים של המועדון, אבל היום הבלוק הוא כוכב בודד בשמי הסצנה האלטרנטיבית. “אין לנו מתחרים כמו שהיו לנו בקדנציה הקודמת של הבלוק וחבל, כי תחרות תורמת לסצנה”.

אנשי הלילה סבורים כי אנשים כנראה יחשבו פעמיים לפני שייכנסו להרפתקאות יקרות בתחום. נוסף על כך יתחילו כנראה לצוץ מודלים חדשים, כמו מקומות הפופ אפ, ליינים הדורשים כסף בכניסה (כמו בימי האומן העליזים) ועוד. סביר להניח שמי שישרוד הם אלה שידעו להתאים עצמם ולעשות שינויים אבולוציוניים.

*#