אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

העירייה נגד בעלי העסקים: מי ינצח בקרב על אבן גבירול?

החזון של העירייה לרחוב אבן גבירול כבר לא יתממש: בעלי העסקים ניצחו במאבק על נתיב התחבורה הציבורית

תגובות

אחרי מאבק ממושך צפויים הסוחרים והספקים לנצח, לפחות חלקית, במאבק על קיומו של נתיב התחבורה הציבורית ברחוב אבן גבירול, שעליו החליטה העירייה ביולי האחרון. כזכור, משמעות הנת”צ היתה הגבלת השימוש בנתיב הימני של הכביש לתחבורה ציבורית בלבד למשך יותר מ־12 שעות ביממה. שעות הפריקה והטעינה של סחורה לעסקים ברחוב צומצמו לשעתיים בלבד, בין 10 ל־12 בצהריים. נוסף על כך, פקחים מנעו עצירה זמנית של מכוניות לאורך אבן גבירול במטרה לקנות במסעדות ושאר עסקים.

» אפליקציה חדשה תעשה סדר בתחבורה הציבורית » פעילים חברתיים דרשו לשלם חצי ממחיר הנסיעה באוטובוס

מרגע ההכרזה על נתיב התחבורה הציבורית, החלו בעלי העסקים ברחוב במאבק תקשורתי נרחב נגד ההחלטה. באוגוסט, למעלה מ־100 בעלי עסקים הגישו עתירה מינהלית ובקשה לצו מניעה זמני, אשר נדחה, נגד הפעלתו. גם הספקים של בעלי העסקים הצטרפו לחגיגה בעתירה משלהם, בשל הדוחות הרבים שקיבלו בעקבות אכיפת השעות החדשות. אלו קיבלו גם את תמיכת התושבים, שהלינו על בעיות חנייה ועל היעדר האפשרות לעצור מול בתי העסק, וכן על ריבוי הדוחות מאז נכנס הנת”צ לתוקף. באוקטובר האחרון הגיע הנושא לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, וח”כ כרמל שאמה הכהן, יו”ר הוועדה, הביע את תמיכתו בבעלי העסקים.

כעת, לאחר מאבק ממושך, ולאחר פגישה של הנציגים עם העירייה ומשרד התחבורה, נראה שבעלי העסקים יקבלו מספר הקלות שיאושרו תוך חודש־חודשיים. הצעת השינוי אמנם לא אושרה עדיין רשמית על ידי העירייה, אך זו העבירה נוסח לנציגי העותרים שכולל מספר שינויים מרכזיים: בימים א’-ה’ לא יוחל הנת”צ בשני הכיוונים בין השעות עשר בבוקר לשתיים בצהריים; בשעות הללו יהיו קטעים בהם תותר פריקה וטעינה וקטעים בהן תותר חנייה חופשית; בימי השבוע הנת”צ יפסיק לפעול בשעה שבע בערב במקום בשעה שמונה כפי שהיה עד כה; וביום שישי יבוטל הנת”צ לחלוטין.

הניצחון לתושבים ולבעלי העסקים. תחבורה ציבורית באבן גבירול (צילום: דודו בכר)

“הם הבינו שאי אפשר לעצור את החיים באבן גבירול”, אומרת שלי שרמן, נציגת הסוחרים ובעלת קונדיטוריה עדית, “ח”כ כרמל שאמה הכהן הגיע לעסק שלי בעצמו. הוא ישב כאן שעה וחצי ונוכח כיצד הנת”צ לא עוזר לשפר את התחבורה הציבורית”. לדבריה, בשל ריבוי המוניות בכביש ועצירה של רכבי העירייה עצמה, בין היתר של רכבים הפורקים אופניים אל תחנות התל־אופן, האוטובוסים נוסעים בנתיב האמצעי ולעתים אף מגיעים לנתיב השמאלי. “במהלך חצי השנה מאז השינוי, עזבו 50 חנויות את הרחוב”, מוסיפה שרמן, “כ־20 נוספים הודיעו לבעל הבית כי ברצונן לעזוב בתום החוזה. ההסכם החדש הוא בגדר עזרה ראשונה לחולה אנוש. הבשורה הגדולה היא לגבי יום שישי, שהוא יום קניות ובתקווה יחזיר לכאן לקוחות שכבר לא מגיעים”.

“הבעיה העיקרית שיצר הנת”צ עבור הספקים היא שהם לא הספיקו במהלך השעתיים שהקצו להם לחלק לכל הלקוחות שלהם את הסחורה”, מסבירה עו”ד בתיה ברק, ממשרד עמית פולק ומטלון, שמייצגת את הספקים, “התוצאה היא פגיעה מתמשכת בחנויות, וצורך להעלות את מחירי הסחורה על מנת לפצות על הירידה במכירות, וכן על הדוחות. המטרה שלנו היא לנסות ולהגיע לפשרה מול העירייה בהקדם”.

“עוד לא הגענו להסכם סופי”, מסר משה טיומקין, מחזיק תיק התחבורה, שלא הפריך את הנתונים, “עו”ד של העירייה מתדיינת מול נציגי העותרים, ובמידה ולא נגיע להסכם, בית המשפט יכריע”.

*#