מ"סברי מרנן" ועד שלמה מעוז: הגזענות האנטי-אשכנזית מרימה ראש

בזמן שבפריים טיים של ערוץ 2 מוצגים האשכנזים כקרים ואפורים, וכלכלן אשכנזי בכיר מטיף על גזענות שהוא עצמה נהנה ממנה, חייבים לתהות מי פה הגזענים האמיתיים

איתמר הנדלמן סמית, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
איתמר הנדלמן סמית, עכבר העיר

בסעודת שבת אצל חברים ישראלים בפריז, שוב עלה הנושא של מזרחים־אשכנזים. ר', המארחת, שאלה אם אני מכיר את סדרת הטלוויזיה סברי מרנן. אמרתי שלא. ר' נתנה תיאור קצר של הסדרה: מפגש בין שתי משפחות, האחת אשכנזית והאחרת מזרחית. "ואתה יודע איך זה", אמרה ר', "המזרחים הם משפחה חמה יותר, צבעונית יותר, והם מכינים את כל המאכלים המיוחדים והמושקעים שלהם...". "אוקיי", אמרתי והקשיתי קצת, "והמשפחה האשכנזית?". ר' חייכה ואמרה "והאשכנזים, אתה יודע, הם אנשים קרים יותר, קצת אפורים כאלה, ואוכלים הרבה אוכל קפוא כזה, קצת חסר טעם...".

אני לא מכיר את הסדרה "סברי מרנן", אבל אני כן מכיר את המנהג התלמודי של סברי מרנן. משמעות המנהג: קודם שיברך, מבקש שליח הציבור להוציא את השומעים ידי חובה. גם סדרת הטלוויזיה "סברי מרנן" מבקשת להוציא את הציבור ידי חובה. בשביל מה להעמיק ולחשוב אם אפשר להיתלות במיס־קונספציות ובדעות קדומות ולהציג דימויים פלקטיים של מזרחים ואשכנזים? וכמה קל הרצון להאמין שאלו אכן פני הדברים; והנה האשכנזים, שמוצאם העדתי נעשה להם לרועץ, למין גיבנת שצריך להיפטר ממנה, הם הראשונים לקבל עליהם בהכנעה את המיס־קונספציות האלו ואת הגזענות הזו כלפיהם. אם הדברים היו הפוכים - וב"סברי מרנן" היו מציגים את המזרחים כקרים, אפורים ואוכלים אוכל קפוא - כבר היתה קמה זעקה ציבורית גדולה.   

ועכשיו נדמיין את המקרה הבא: כלכלן אשכנזי בכיר, שהוא גם דירקטור בכמה חברות ציבוריות בישראל, מרצה במכללה בדרום הארץ ומצוטט באומרו: "החברה השחורה עדיין שולטת. בנק דיסקונט זה בנק של שחורים. רק השחורים יכולים להתמנות שם לתפקידים"; "הרבנות זה מוסד של מזרחים"; "קרקעות המדינה נשדדו על ידי עיירות הפיתוח והשחורים", וכן הלאה. מה היה קורה אז? מעבר לפיטוריו מחברת ההשקעות בה הוא משמש כלכלן ראשי האיש היה ממודר מכל פינה, ולו הנשכחת ביותר, של הציבוריות הישראלית. את מנגינתה של מקהלת הגידופים נגדו אי אפשר היה אז להפסיק, גם חודשים רבים לאחר מעשה. עיתונאים ופובליציסטים, אשכנזים או מזרחים, היו מתחרים ביניהם מי יותר קיצוני בתגובתו לדבריו של אותו כלכלן אשכנזי; "גזען", "חשוך" וכיו"ב. כינויים היו מודבקים לו. הציבור הישראלי היה בא עם הכלכלן הזה חשבון.

מוציאה לידי חובה. "סברי מרנן" (צילום: רונן אקרמן)

אבל מה באמת קורה במציאות הישראלית? במציאות הישראלית קורה שלמה מעוז; ומה שאסור לאשכנזי מותר למזרחי. במציאות הישראלית, שלמה מעוז הוא גם אדם ספציפי וגם שם גנרי. גם דמות בשר ודם וגם תת מודע קולקטיבי. שלמה מעוז הספציפי הוא כלכלן מצליח עם שורה של תפקידים ציבוריים בכירים, בעבר ובהווה, במשרדי ממשלה שונים ובשלל חברות ציבוריות, בארץ ובחו"ל, איש שהעוני ממנו והלאה, שבא ומרצה בפני סטודנטים קשי יום על דיכוי ואפליה מצד הממסד האשכנזי. בעברית קלוקלת, בשפה גזענית בוטה, גסה, בריונית. 

חברת ההשקעות אקסלנס נשואה אמנם פיטרה את שלמה מעוז מתפקיד הכלכלן הראשי (אבל הוא עדיין עובד בה בתפקידים אחרים), ברם, עד לרגע כתיבת שורות אלו, מעט מאד אנשי תקשורת יצאו לגנותו של מעוז ולרוב ההפך הוא הנכון. רובם הגדול של אנשי התקשורת והציבור יצאו להגנתו (כמו אמנון לוי, אורי משגב, צ'רלי ביטון, ראשי ש"ס ורבים וטובים אחרים). אז טועים מי שדורשים את הפיכתה של מדינת ישראל לממלכה. ישראל היא ממלכה בין כה וכה. ממלכת ה"הפוך על הפוך". בישראל המקרבן הוא תמיד הקורבן ולהפך. ולכן שלמה מעוז עבורי הוא גם שם גנרי. מעוז הוא שמם הגנרי של כל אותם אנשים שמזדעקים נגד מה שהם מכנים "הגזענות האשכנזית" שעה שהם הגזענים האמיתיים. יש תחושה שלפחות לחלק מהמעוזים למיניהם אין שום בעיה עם גילויי הגזענות הקונקרטיים מאוד כלפי ערבים, פליטים אפריקאים, חרדים וכמובן, אשכנזים. הווה אומר, אותם אנשים שמקדמים את הגזענות המכוערת והאלימה ביותר כלפי כל קבוצות המיעוט האלו בישראל - הם הם הראשונים לצעוק "גזענות".

אכן, מקופח. שלמה מעוז (צילום: אייל טואג)

וכל המעוזים האלו לא שואלים את עצמם איך אדם כמו שלמה מעוז אומר לסטודנטים "לנסוע לחו"ל לשליחות? רק אם היית שייך לקליקה האוסטרו־הונגרית..." כשהוא עצמו היה שליח משרד החוץ, משרד התמ"ת ומשרד התקשורת בלונדון קרוב לעשור. הם לא שואלים איך אדם המכהן כיו"ר דירקטוריון חברת הכשרת היישוב וחבר דירקטוריון בכמה חברות ענק ציבוריות אחרות (כולל, כאמור, אקסלנס נשואה) יכול לבוא בטענות "לאליטות האשכנזיות" או לדפני ליף? איך אדם שהיה יועצו הכלכלי של שר האוצר יצחק מודעי יכול לבוא ולתקוף את "הממסד האשכנזי" כשהוא עצמו הממסד בהתגלמותו. איך אדם שצוטט לפני כשנה וחצי אומר ש"יוון מלאה רועי עזים עצלנים", "בפורטוגל פיסחים", "בספרד ישנים סיאסטה" ו"אירלנד מדינה של שיכורים" - איך הוא בא ומרצה לסטודנטים על גזענות? ואם לא די באבסורד, איך מיד בא להגנת מעוז איזה אמנון לוי כזה או אחר - איש תקשורת בכיר שהכנסתו החודשית יכולה לקיים עיירת פיתוח שלמה - ולאף אחד זה לא נראה מוזר. איך? פשוט מאוד: בישראל זה הפוך גוטה, הפוך.נכון | לא נכון נכון: "רומן וינאי", הספר האבוד של דוד פוגל. לא צריך לקרוא כדי לדעת שזה האירוע הספרותי של השנה.

לא נכון: "סברי מרנן".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ